Volevodin Posted September 29, 2008 Report Share Posted September 29, 2008 JJ: Vad menar Du med däckens yttre utformning och hur ser man däckets mjukhet. Till skillnad från inlines ser jag ingen märkning på mina hjul eller har det blivit standard på senare år ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JJ Posted September 29, 2008 Report Share Posted September 29, 2008 Jag har bara antagit att det som kallas normala 3:or får en stor del av sin tröghet av att gummit ska vara hårdare? (lagrena är väll normalt identiska med 2:orna?) Tror jag fått den informationen från det här forumet. Så något att backa upp det med har jag inte direkt. Jag menar att man har några tydligt synliga fartsänkande krav i övrigt får man exprimentera som man vill. Ett redskap som mäter gummits hårdhet utan att hjulen avmonteras borde väll gå att konstruera på något sätt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
olle Posted September 30, 2008 Report Share Posted September 30, 2008 JJ: Vad menar Du med däckens yttre utformning och hur ser man däckets mjukhet. Till skillnad från inlines ser jag ingen märkning på mina hjul eller har det blivit standard på senare år ?Det finns en siffra (1,2 eller 3. Finns 4or också har jag hört...) präglad i gummit i kanten på hjulet, i alla fall om du har skidor från ngn av de större tillverkarna. Om du inte ser siffran så torka av hjulet och titta igen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted October 1, 2008 Report Share Posted October 1, 2008 Återstår då två tankespår: Att ha olika klasser för 1:or, 2:or och 3:or eller som i Skåne olika åldersklasser, vilket jag tycker är tilltalande. Deltagarantalet räcker väl inte till att dela upp i både och, det betyder kan jag förstå uteslutande 1:or i tävlingsklasserna. Har det funnits tävlingar, där tävlingshjul ej varit tillåtna i tävlingsklasser ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted October 2, 2008 Author Report Share Posted October 2, 2008 Jag förundras lite över att många verkar tro att det blir en rättvisare tävling bara för att tävlingshjul inte kan användas. Själv tror jag precis tvärt om. Jag tror det är mindre skillnad mellan olika tävlingshjul än mellan olika 2-or. Tror det är betydligt större skillnad att ha slitna swenor-2-or mot nya elpex-2-or, jämfört mellan olika tävlingshjul. Södertäljeloppet kommer inte säga mig någonting, förutom ett träningspass tillsammans. Om det ska tävlas på tröga hjul måste det vara utlåningsskidor, och det kommer aldrig att fungera på motionsnivå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted October 2, 2008 Report Share Posted October 2, 2008 Nu måste jag rätta till mig själv. Det var helt mot min filosofi att föreslå olika klasser för 1:or, 2:or och 3:or, Glöm det, instället måste vi sträva efter klassindelning (heder åt dig Skåningen)både vad gäller tävling på hjul som snö.Kollade på mina ca 10 år gamla Marwe C röda. På hjulen står 6 C 6, men rent spontant känns de som 2:or. Rullet är ung som i normalföre på snö. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted October 2, 2008 Report Share Posted October 2, 2008 Ja Marwe har annan numrering än vad Elpex, Swenor och Pro-ski har.åldersklasser fanns för övrigt även i Stockholms rullskidcup. Vi har alltid haft det i Skåne och Blekinge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
finn2 Posted October 2, 2008 Report Share Posted October 2, 2008 Ja Marwe har annan numrering än vad Elpex, Swenor och Pro-ski har.åldersklasser fanns för övrigt även i Stockholms rullskidcup. Vi har alltid haft det i Skåne och Blekinge.Marwe har 0,6,7,8 på standard modellerna.På marwe skate så går 6or som 3or hos andra tillverkare men på klassiska så är 6or som 2or. marwes tävlingsskidor har jag ej testat men dom är snabbare än nollor. vad jag kunde förstå av hemsidan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JJ Posted October 2, 2008 Report Share Posted October 2, 2008 marwes tävlingsskidor har jag ej testat men dom är snabbare än nollor. vad jag kunde förstå av hemsidan.Har du en länk till Marwes hemsida? Jag vet inte varför men jag lyckas inte hitta den med google. Link to comment Share on other sites More sharing options...
finn2 Posted October 2, 2008 Report Share Posted October 2, 2008 marwes tävlingsskidor har jag ej testat men dom är snabbare än nollor. vad jag kunde förstå av hemsidan.Har du en länk till Marwes hemsida? Jag vet inte varför men jag lyckas inte hitta den med google.ok' date=' www.marwe.fi eller www.hyvinkaankumi.fi/en/marwe_rollerskis.htmlvärt att notera är att dom benämner inte hjulen 0678 osv. men det står tryckt på hjulen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted October 3, 2008 Report Share Posted October 3, 2008 Om det är samma system som på bildäck, så skulle 6 C 6 betyda juni 1996. Oj, då kan de verkligen vara så gamla, de har inte spruckit och torkat iaf, däremot ganska snedslitna. Så det är nog dags att byta nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.