Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp mig tolka slitage på hjulen


Mats.O.Ves

Recommended Posts

Hej! Jag är en total nybörjare på rullskidor och köpte några begagnade pro-ski C2 skidor. Jag tycker mig dock se ett litet konstigt slitage på hjulen och skulle vilja ha hjälp att tolka slitaget samt hur jag borde åka för att "slita jämnt". Jag bifogar en bild.

Bilden är på ett framhjul tagen underifrån och vad jag kan se så har det slitits mycket mer på ena sidan. Bakhjulet har exakt samma slitage och andra skidan ser också precis likadan ut men spegelvänd. Så om jag tar på mig skidorna på ett sätt så har jag slitaget "utåt" och om jag skiftar så har jag slitaget inåt på båda skidor, så det borde inte komma sig av att det är åkt mycket på sluttande väg. 

Borde jag åka med slitaget utåt för att jämna ut slitaget eller borde jag som det oftast rekommenderas skifta skida per fot efter halva turen?

Tacksam för hjälp! Mvh Mats

 

WhatsApp Image 2023-05-09 at 10.10.35.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det hjulet ser ju nästan nytt ut. 😉

Hjulen slits mest på kanterna, till slut ser det ut som en kulle i mitten.

Att skifta skidorna halvvägs på rundan är ett bra tips.

Hör ibland att vägens lutning utåt mot diket skulle göra att hjulen slits på sidan, vet inte om det gör så stor skillnad.

Hur man står på skidorna kan nog inverka mer.

Link to comment
Share on other sites

Jag byter aldrig höger och vänster pga att fötternas vinklar är olika och kräver olika inställning. Det innebär att hjulen slits ganska mycket på insidan, mest på ena sidan där jag trycker mer på insidan. Under resans gång kan man behöva justera inställningen på hjulen, då slitaget kan göra att de börjar styra åt ett håll.

Vill dock tillägga att vid skidåkning på snö vinklar man benet något inåt för att få fast skidan vid diagonal och stakning med frånskjut, så det är egentligen inget konstigt, om man sliter rullskidhjulen på insidan. Vid enbart stakning kan vinkeln på benen även bli något inåtlutad.

Link to comment
Share on other sites

Ser inte så konstigt ut med slitaget, men det tyder på någon form av ojämnhet. Möjligen kan det ha uppstått av en lång plogbromsning i brant backe. Skulle ju kunna förklara det spegelvända slitaget. Undvik att plogbromsa annat än i nödfall. Bättre att lära sig gilla farten. PU-hjul är särskilt lätta att förstöra på det sättet.

Märk upp skidorna med nr1 och nr2(eller vad du vill...). Varannan tur nr1 på vänster och varannan tur nr2 på vänster. Lutar vägbanan så brukar ofta ytterbenet ha mest obehag och få en känsla av mer sneddragning. Därför är det bra att under en tur växla mellan att köra på höger sida och på vänster sida. Gagnar inte bara jämnare slitage på hjulen utan är även bättre för kroppen. Att bara nöta på en sida av vägen ger lite snedställning på kroppen.

Ur trafiksäkerhetssynpunkt så är det klokt att välja sida efter förhållanden. Höger sida anser jag bäst, om man skall välja en sida att hålla sig till, eftersom bilförarna tycks störa sig minst på en då. Vänster också lagligt att köra på(lite otydlig lagstiftning kanske, men jo) men min erfarenhet är att många bilförare blir liksom paralyserade och förstår inte vad de möter(?).  En skarp vänsterkurva bör dock aldrig köras på vänster sida. Kommer byns rallykalle åkande från andra hållet så kan ett möte bli utmanande....

På de glest trafikerade vägarna där jag brukar köra så lägger jag mig oftast i mitten(för att njuta av plan vägbana). Lyssnar efter bilar och kör till sidan vid behov. Kör växelvis på vänster sida och på höger sida när inte mitten är lämpligt. En röd blinkande LED-lampa sitter alltid på ryggen. Även mitt på dagen i solsken. Billig livförsäkring.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 5/9/2023 at 1:38 PM, Volevodin said:

Vill dock tillägga att vid skidåkning på snö vinklar man benet något inåt för att få fast skidan vid diagonal och stakning med frånskjut, så det är egentligen inget konstigt, om man sliter rullskidhjulen på insidan. Vid enbart stakning kan vinkeln på benen även bli något inåtlutad.

Här skulle jag vilja tillägga att det kanske gäller dig, Volevodin, men det finns inget direkt biomekaniskt som säger att man ska vinkla skidan inåt för att få fäste eller att benen blir inåtvinklade vid stakning. Vi borde ju få bättre fäste om man trycker ner hela skidan jämnt. 

Mkt är upp till individens anatomi(hjul-/kobent) och styrka i ffa höft-/sätesregionen

Link to comment
Share on other sites

Apropå, hjulvinklar....eller var det fotvinklar kanske...så är ju självklart det man skall eftersträva att inte vinkla åt några som helst konstiga håll. Har man medfödda defekter eller ådragit sig problem av andra orsaker så kan det ju förstås spela in. Sen kan ju lutande vägbanor och gummihjul stundom bråka med en. Förundras ibland över träningskompisar som med till synes rekorderlig anatomi, på helt plan och perfekt väg, vinklar in fotlederna nåt alldeles förskräckligt på rullskidorna. Åker nästan på kanterna av hjulen. Ligger man efter och påpekar det så tycks de oftast omedvetna om det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

När jag började åka klassiskt rullskidor så märkte jag att både skidor lutade inåt hur jag än försökte undvika det.  Dock efter ett par tre månader hade biomekaniken ändrat sig och skidorna var helplatta utan att jag behövde tänka på det.  Tror det kan vara en fas som kroppen går igenom tills muskelminnet har lärt sig sköta balansen på autopilot.  Har precis börjat med skate rullskidor och märker samma beteende.  Titta ner och ser att skidorna lutar inåt under glidfasen.  Undrar hur lång tid det tar att träna in muskelminnet på nytt...

Link to comment
Share on other sites

On 5/29/2023 at 9:38 AM, Petter said:

Här skulle jag vilja tillägga att det kanske gäller dig, Volevodin, men det finns inget direkt biomekaniskt som säger att man ska vinkla skidan inåt för att få fäste eller att benen blir inåtvinklade vid stakning. Vi borde ju få bättre fäste om man trycker ner hela skidan jämnt. 

Mkt är upp till individens anatomi(hjul-/kobent) och styrka i ffa höft-/sätesregionen

När jag började som junior sa skidledaren i klubben att jag skulle vinkla benet så att knäet befanns sig rakt ovanför skidan, vilket underlättade att få fast skidan. Det innebar att det lite mer tryck på insidan av fästdelen, vilket också visade sig då fästvallen i vissa fören slets mer där. Det var den tekniken som gällde på 1960-talet........

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Volevodin said:

När jag började som junior sa skidledaren i klubben att jag skulle vinkla benet så att knäet befanns sig rakt ovanför skidan, vilket underlättade att få fast skidan. Det innebar att det lite mer tryck på insidan av fästdelen, vilket också visade sig då fästvallen i vissa fören slets mer där. Det var den tekniken som gällde på 1960-talet........

Med knäet rakt ovanför skidan så borde det i normalfallet resultera i ett jämt tryck på skidan, utan att mer tryck hamnar på skidans insida. Tror din anatomi är förklaringen. Låter som att du har positiv Camber på hjulvinklarna, om man skall prata bilspråk. Eller är hjulbent, om man pratar om tvåbenta.

Link to comment
Share on other sites

On 7/15/2023 at 8:55 PM, Trampe said:

Med knäet rakt ovanför skidan så borde det i normalfallet resultera i ett jämt tryck på skidan, utan att mer tryck hamnar på skidans insida. Tror din anatomi är förklaringen. Låter som att du har positiv Camber på hjulvinklarna, om man skall prata bilspråk. Eller är hjulbent, om man pratar om tvåbenta.

Håller med dig!

För mig är inåtvinklade ben/knän en skillnad i förhållandet mellan höft, knä och fot från när du står rakt upp och ner på två ben jämfört med om du står på ett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...