Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp mig tolka slitage på hjulen


Mats.O.Ves

Recommended Posts

Hej! Jag är en total nybörjare på rullskidor och köpte några begagnade pro-ski C2 skidor. Jag tycker mig dock se ett litet konstigt slitage på hjulen och skulle vilja ha hjälp att tolka slitaget samt hur jag borde åka för att "slita jämnt". Jag bifogar en bild.

Bilden är på ett framhjul tagen underifrån och vad jag kan se så har det slitits mycket mer på ena sidan. Bakhjulet har exakt samma slitage och andra skidan ser också precis likadan ut men spegelvänd. Så om jag tar på mig skidorna på ett sätt så har jag slitaget "utåt" och om jag skiftar så har jag slitaget inåt på båda skidor, så det borde inte komma sig av att det är åkt mycket på sluttande väg. 

Borde jag åka med slitaget utåt för att jämna ut slitaget eller borde jag som det oftast rekommenderas skifta skida per fot efter halva turen?

Tacksam för hjälp! Mvh Mats

 

WhatsApp Image 2023-05-09 at 10.10.35.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det hjulet ser ju nästan nytt ut. 😉

Hjulen slits mest på kanterna, till slut ser det ut som en kulle i mitten.

Att skifta skidorna halvvägs på rundan är ett bra tips.

Hör ibland att vägens lutning utåt mot diket skulle göra att hjulen slits på sidan, vet inte om det gör så stor skillnad.

Hur man står på skidorna kan nog inverka mer.

Link to comment
Share on other sites

Jag byter aldrig höger och vänster pga att fötternas vinklar är olika och kräver olika inställning. Det innebär att hjulen slits ganska mycket på insidan, mest på ena sidan där jag trycker mer på insidan. Under resans gång kan man behöva justera inställningen på hjulen, då slitaget kan göra att de börjar styra åt ett håll.