Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjulet nyper


Surfarn

Recommended Posts

Har bytt kullager på Elpex rullisar. Ena framhjulet nyper när jag drar åt bulten.

Har tryckt in lagren i botten och knackat på axeln, men det går lika trögt.

Då återstår väl shimsning antar jag?

Lägger man shimsen mellan täckkåpan och lagret på varje sida om axeln?

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Surfarn said:

Har bytt kullager på Elpex rullisar. Ena framhjulet nyper när jag drar åt bulten.

Har tryckt in lagren i botten och knackat på axeln, men det går lika trögt.

Då återstår väl shimsning antar jag?

Lägger man shimsen mellan täckkåpan och lagret på varje sida om axeln?

 

 

Hade du inte problem med de gamla lagren och det gick att dra åt då utan att det nöp, så tror jag inte att bytet av lagren har förändrat situationen. Om du monterar ihop hjulet och drar åt halvhårt så går alltså hjulen tungt eller rent av nyper fast. Då tar du en lätt hammare och knackar till på bulten med ett par lätta men rappa slag. Du skall alltså slå i bultens längdriktning. Då brukar det släppa och rulla lätt efter det. Slagen får lagren att räta upp sig om de ligger aningens snett i hjulet.

Om du redan provat precis det jag beskriver och det inte hjälper så får du leta vidare. Testa med axeln från det andra framhjulet och se om det blir likadant med den. Borde inte behöva shimsa om hjulen funkade med de gamla lagren, men OM det skall shimsas så skall de skall ligga innanför lagren på axeltappen. Samt vara 0,1-0,2mm tunna(ett på var sida) och inte större yttre diameter än att centrumringen på lagren täcks.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
On 6/8/2023 at 7:19 AM, Trampe said:

Bra att det löste sig. Gissar att det inte var exakt de länkade shimsen du använde? Med innerdiameter 4mm borde de varit svåra att montera på en axel som är 8mm.
Dy 12mm och Di 8mm x 0,1 kanske?

Passande shims för detta syfte brukar ha Dy 14mm, Di 8mm x 0,1mm.

Upptäckte att Skimateria valt lite udda dimensioner till axlarna för de blå PU-hjulen i bredd 44mm. Var uppmärksam på detta om hjulen används till Swenor t.ex. så man inte tvingar ihop gaffeln vid åtdragning. Då kan shims i tjocklek 0,5mm komma väl till pass. För detta syfte, då det inte handlar om nypning, så skall ett 0,5mm shims istället ligga på utsida lager innanför täckbrickan. Täckbrickan skall vara Swenor´s och inte den som följer med hjulen.

Alternativt så läggs passande brickor i tjocklek 0,5mm mellan täckbricka och gaffel, men en så tunn bricka får nog lite stryk vid åtdragning i den positionen. Första alternativet är robustare. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...