Surfarn Posted Wednesday at 03:36 PM Report Share Posted Wednesday at 03:36 PM Har bytt kullager på Elpex rullisar. Ena framhjulet nyper när jag drar åt bulten. Har tryckt in lagren i botten och knackat på axeln, men det går lika trögt. Då återstår väl shimsning antar jag? Lägger man shimsen mellan täckkåpan och lagret på varje sida om axeln? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted Wednesday at 04:05 PM Report Share Posted Wednesday at 04:05 PM Lika bra att någon expert här på forumet reder ut terminologin. Vad är shims, distans, täckbricka, täckkåpa ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trampe Posted Wednesday at 09:04 PM Report Share Posted Wednesday at 09:04 PM 5 hours ago, Surfarn said: Har bytt kullager på Elpex rullisar. Ena framhjulet nyper när jag drar åt bulten. Har tryckt in lagren i botten och knackat på axeln, men det går lika trögt. Då återstår väl shimsning antar jag? Lägger man shimsen mellan täckkåpan och lagret på varje sida om axeln? Hade du inte problem med de gamla lagren och det gick att dra åt då utan att det nöp, så tror jag inte att bytet av lagren har förändrat situationen. Om du monterar ihop hjulet och drar åt halvhårt så går alltså hjulen tungt eller rent av nyper fast. Då tar du en lätt hammare och knackar till på bulten med ett par lätta men rappa slag. Du skall alltså slå i bultens längdriktning. Då brukar det släppa och rulla lätt efter det. Slagen får lagren att räta upp sig om de ligger aningens snett i hjulet. Om du redan provat precis det jag beskriver och det inte hjälper så får du leta vidare. Testa med axeln från det andra framhjulet och se om det blir likadant med den. Borde inte behöva shimsa om hjulen funkade med de gamla lagren, men OM det skall shimsas så skall de skall ligga innanför lagren på axeltappen. Samt vara 0,1-0,2mm tunna(ett på var sida) och inte större yttre diameter än att centrumringen på lagren täcks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted Friday at 10:12 AM Report Share Posted Friday at 10:12 AM Antar att man med shims här menar att lägga in en tunn distansbricka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trampe Posted Friday at 11:57 AM Report Share Posted Friday at 11:57 AM https://www.kullager.se/search.html?SEARCH=1&Search_Text=shims Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trampe Posted Friday at 11:59 AM Report Share Posted Friday at 11:59 AM Skulle var intressant att höra mer från trådskaparen. Tror mer på annan förklaring än att shimsbrickor(en mycket tunn bricka) behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts