Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Afrikanska svinpesten


Maria Snö

Recommended Posts

Det är inom det område som är markerat på den karta som finns på jordbruksverkets hemsida. Jag var i Norberg och åkte några dagar strax efter nyår och det var ju helt fantastiska förhållanden. Synd om denna möjlighet skulle försvinna. Hoppas de finner en lösning som är på plats i tid när första kylan kommer dvs då de behöver börja producera konstsnö. De borde kunna ha jägare som patrullerar terrängen närmast spåret, plus skyltar mm som upplyser alla skidgäster att man inte får avvika från spårbädden där det går igenom skogen. Då borde det gå att lösa. Förutsatt en bra dialog mellan berörda parter.

Link to comment
Share on other sites

Jordbruksverket skriver: "Alla aktiviteter där människor vistas i skog och mark utanför markerad tomtgräns och utanför etablerad tävlings­bana är förbjudna. Det gäller även sportevenemang, sammankomster och offentliga tillställningar. Anledningen till förbudet är att vildsvinen inte ska störas så att de rör sig ut ur zonen..."

Saker som är förbjudna:
- Orienterings-, rid-/kör-, hund- eller motortävling i skog och mark
- Skogspromenader utanför anlagd väg

Frågan är vad som räknas som "anlagd väg". Vi får se!

Link to comment
Share on other sites

Faran med svinpesten är att tamgrisar blir smittade, vilket skulle innebära stora konsekvenser för grisnäringen i Sverige. Annars kan man betrakta svinpesten som naturens sätt att begränsa utbredningen av vildsvinsstammen i Sverige på samma sätt som det ibland blir kaninpest när stammen blivit för stor. Vildsvinen åstadkommer stora skador i naturen med sitt bökande och därför vore det inte fel om stammen minskade. Begränsningarna för allmänheten att vistas i pestdrabbat område har väl att göra med att begränsa smittan till vildsvin.

Link to comment
Share on other sites

Nu spekulerar jag lite men jag tror att läget är som i början av Covid-pandemin. Utbredningen är sannolikt mycket större än området på kartan. Vildsvin rör sig långt och mycket (min bror har åtelkamera i Västergötland och ser samma svin på jaktkompisens två mil bort samma dygn) och bryr sig inte om människors gränser nattetid.

Orienterarna i Norbergs OK tränar med grannklubben utanför Zonen och är inte jättebekymrade (ännu).

Förhoppningsvis har jag fel och smittan kan begränsas och jägarna skjuta av stammen och hålla andra vildsvin utanför Zonen ända tills gristräcket i Zonen är smittfritt. Men medan jag skriver det känns det långsökt att det skulle vara genomförbart.

Jag tror att det kommer några fler dekret av den begränsande sorten innan myndigheterna helt byter strategi.

Link to comment
Share on other sites

Killgissningar efter vad jag läst men jakt bedrivs väl runt zonen och inte i? 
Man vill väl isolera och inte sprida svinen (springer mil med hund bakom sig). Det pratas om åtling inom området för att få de grisarna att stanna tills de dör av pesten och området ”rensat ”.

Besöksförbudet är väl delvis av den anledningen, att inte skrämma ut grisarna ur centralzonen?

Det har visst lyckats i Nederländerna och delvis i baltstaterna (nya ryska smittade grisar kommer in över gränsen).

Jag är väl också pessimistisk men det verkar finnas praxis från Europa där man lyckats.

Link to comment
Share on other sites

Engelbrektsloppet skriver att de fortsätter "att jobba vidare intensivt för att Engelbrektsspåret skall kunna öppnas den 1 december som planerat samt att Engelbrektsloppets Vintervecka i februari ska kunna genomföras som normalt". 
https://www.engelbrektsloppet.se/nyheter/2023/9/20/09n7t3bhzoyb37gd0s5qmubckng4z4

De har en karta som visar att det finns ett viltstängsel som är en stor fördel. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...