Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kungen och vasaloppet


Volevodin

Recommended Posts

Kungen har åkt ett vasalopp och två öppet spår, 1977, 1988 och 1997 och han är nu aktuell då han suttit 50 år på tronen. Det hade varit intressant att intervjua Kungen och höra hans inställning till rökning. Jag skulle ställa följande frågor;

1. Vilket är den snabbaste tiden av samtliga lopp ?

2. Positiva och negativa erfarenheter av loppen

3. Rökte Kungen vid någon av sina vasalopp och var han i så fall medveten om förlusten i syreupptagning ?

4. Hur gick det att kombinera de kungliga förpliktelserna med träning ?

5. Några andra uthållighetsprov som Kungen genomfört ?

6. Motionerar Kungen något idag ?

 

Link to comment
Share on other sites

On 9/15/2023 at 10:47 PM, Volevodin said:

Kungen har åkt ett vasalopp och två öppet spår, 1977, 1988 och 1997 och han är nu aktuell då han suttit 50 år på tronen. Det hade varit intressant att intervjua Kungen och höra hans inställning till rökning. Jag skulle ställa följande frågor;

1. Vilket är den snabbaste tiden av samtliga lopp ?

Saxat från Google: Carl XVI Gustaf var ute de nio milen redan 1977 och korsade mållinjen på 8:12:41. Tio år senare åkte den då 40:åriga statschefen öppet spår och nöjde sig med 7:09 45. Ytterligare tio år senare åkte han öppet spår igen, då på 7:37:00.

2. Positiva och negativa erfarenheter av loppen

3. Rökte Kungen vid någon av sina vasalopp och var han i så fall medveten om förlusten i syreupptagning ?

4. Hur gick det att kombinera de kungliga förpliktelserna med träning ?

5. Några andra uthållighetsprov som Kungen genomfört ?

6. Motionerar Kungen något idag ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

"Jag kommer ihåg vasaloppet 1987, då han åkte på 8.12 coachad av Bengt-Herman Nilsson, att en del var väldigt stolta över att de slagit Kungen. Själv åkte jag inte det året, då jag hade ett break några år efter det 10:e."

Själv åkte jag på 5.40 det året (placering si så där 550) så kungen med coach var väl i Oxbergstrakten när jag gick i mål. Eftersom du Volevodin alltid visat att du vill uppmärksamma din Veterankollega så skulle väl en fråga kunnat vara: 

Känner kungen Skidforums egna kung i Vasaloppet, som numera åkt Vasalopp i 50 år (totalt 76 lopp mellan Sälen-Mora) och fortfarande alltid med ett leende på läpparna, alltid utan speciall coach och  utan glidvalla dessutom?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...