Volevodin Posted September 29, 2023 Report Share Posted September 29, 2023 Köpte ett par Alpina klassiska pjäxor i vintras med deras nya sula. Det var en negativ upplevelse, då det var svårt att diagonala och staka med frånskjut, då kontakten med skidan var diffus pga tjockleken på sulan. Min teori är att då alltfler stakar är det färre som behöver en pjäxa som underlättar att få fast skidan vid diagonal. Tittade igenom Pölders sortiment av pjäxor, men det gick inte att avgöra om det fanns pjäxor med tunnare sulor för bättre kontakt med skidan. Mina gamla NNN1 pjäxor är på upphällningen och det är väldigt svårt att få tag på pjäxor med den sulan i stl 43, såvida inte någon av er ha ett par liggande som inte är alltför slitna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petter Posted October 2, 2023 Report Share Posted October 2, 2023 En tanke är ju att om du har gamla, välanvända pjäxor så har ju en viss styvhet i flexionen/böjningen av sulan minskat med åren/kilometrarna och att det även är det som du känner i en ny pjäxa som ingen tidigare har böjt sulan på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
artur Posted October 2, 2023 Report Share Posted October 2, 2023 Det kan nog vara en delförklaring att en nött sula blir mjukare men jag upplever också att klassiska sulorna blivit tjockare och med mindre känsla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts