Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skida till barn, viktens roll


tomma75

Recommended Posts

Hej,

jag har köpt skidor till mina barn på blocket innan, de åker två dagar om året så är inte jätteintresserad av att lägga mer än några 100-lappar. Sist så tyckte jag min tonåring verkligen inte fick ett bra glid, trots bra spår och vallade skidor. Jag tänkte att hon knakse hade fel vikt för skidan.

Hon är 161,5cm och väger 57 kg. 

När hon provar ut årets blocketfynd, hur "ser jag" rent visuellt när hon provar dem om "spannet" är rätt, dvs att hon inte är för tung eller för lätt för skidan?

Hälsningar,

inte så erfaren heller

 

 

Link to comment
Share on other sites

Väldigt förenklat:

När hon står med vikten fördelad på bägge skidorna ska det finnas luft i spannet. (Skidan har en viss bågform. Längst fram och längst bak på skidan har alltid kontakt med marken. Spannet är delen i mitten som inte nuddar underlaget) Ställer hon sig med all vikt på en skida så ska spannet få kontakt med marken. (Så att vallan får kontakt med snön) Om hela skidan har kontakt med marken hela tiden kommer vallan ständigt ligga i och bromsa. Om vallan aldrig nuddar marken så kommer det vara omöjligt att få fäste. 

-Ta en remsa papper och dra under skidan i spannet.

-Mät med all vikt på en skida OCH med vikten fördelad på bägge skidorna. 

-Om det aldrig finns luft mellan skidan och marken är skidan för mjuk. Den kommer bromsa. 

-Om skidan aldrig kommer ner är den får hård. 

Det finns så klart fler nivåer av nörderi än så, men där har du grunden. Har du en lokal sporthandlare med skidkoll så kan du gå dit med skidorna och få hjälp. Det brukar inte vara några problem. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...