Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor på löparbana


Volevodin

Recommended Posts

Idag när jag var ute och cyklade, gjorde jag en avstickare till en IP med röda "gummiasfaltsbanor". Där dök upp en rullskidåkare, som körde någon form av intervallpass. Han sa att det gick jättetrögt och jag frågade vad han hade för hjul på rullskidorna, men det visste han inte.

Om man har tvåor på rullskidorna, vad motsvarar åkning på löparbana, 3:or eller 4:or ?

Det borde vara effektivt att köra stakintervaller på löparbana under förutsättning att det är tillåtet med tanke på ev. slitage på beläggningen.

Link to comment
Share on other sites

Japp, det är trögt på tartan. Har kört en del skate-rullisar (gummi-2:or) på en fyrkantig 337 m bana som de har lagt på taket på ett p-hus vid Heden i centrala Göteborg. Passar perfekt när grabben tränar fotboll så får gubben köra dobbeldans på repeat. Slitage just där känns som en mindre fråga då det är ett temporärt bygglov på 10 år och det är ingen bana som ska användas för tävlingar utan mest en kul grej de gjorde av parkeringsanläggningen.

Har ett par gånger kört på riktig friidrottsarena och då har jag lagt mig på de två yttre banorna. Mest för att inte vara i vägen och sen kan man argumentera till att man inte bidrar till slitaget på innerbanan där de med spikskor troligen sliter mer än stavspetsar.

Rykten för några år sen sa att Kalla & co i Sundsvall körde rullskid-intervaller på löparbana.

Link to comment
Share on other sites

Jag har rullskidkurs för nybörjare (barn och vuxna) och då har vi haft de två första kurstillfällena på löparbanorna (tartan) på idrottsplatsen i Ängelholm. Funkar utmärkt för nybörjare, går långsamt så att man kan åka diagonal och är mjukare att ramla på. 👍 

Det går tyngre än asfalt så intervaller funkar bra, stavfästet är dessutom riktigt bra.

Har fått ok från kommunen (tack så mycket) att åka på löparbanorna, de är iofs tagna ur bruk för friidrott eftersom det byggts en ny bana på annat ställe. Frågade en närliggande kommun om det var ok att vara på deras (nybyggda) banor men då fick jag nej. De var rädda att det skulle bli hål i beläggningen. Jag tror iofs. inte det blir mer hål eller sliter mer än spikskor. Syns inget slitage efter att vi åkt, men det handlar om ”snäll” nybörjaråkning.

Verkar som olika kommuner har olika inställning till att man får åka på löparbanorna. Har hört talas om andra ställen där man får åka. Northug och Hellner hade väl en tävling på Stockholms stadion för många år sen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...