Vasafinnen Posted October 31, 2023 Report Posted October 31, 2023 Hej! Om någon sitter på oanvända/lite använda HF vallor och fluorpulver de vill bli av med till ett förmånligt pris kunde jag tänka mig köpa ett paket. Skicka Pm med produkter och prisförslag. Jag bor i Finland, men betalar såklart frakten vid eventuell affär. Mvh. Quote
Ola på Österlen Posted October 31, 2023 Report Posted October 31, 2023 Vad är användningsområdet? Quote
Vasafinnen Posted October 31, 2023 Author Report Posted October 31, 2023 Användningsområdet är tävlingar i Finland inkommande säsong. Långlopp och inhemska tävlingar ser ut att köras med fluor ännu inkommande säsong om Finlands skidförbunds linje står fast. Alltså fluorförbud i Finland först vintern 24/25 om jag förstått saken rätt. Quote
Trampe Posted October 31, 2023 Report Posted October 31, 2023 Det var ju en väldigt besynnerlig hållning som Finlands Skidförbund kommit fram till?! Nåja, till VC-premiären i Ruka så gäller det ändå att hålla fingrarna från syltb....från fluorburken. Quote
Vasafinnen Posted November 1, 2023 Author Report Posted November 1, 2023 Det kan man tycka. Finlands skidförbund har en väldigt ansträngd ekonomi och ser det inte som möjligt att dels skaffa fram tillräcklig mängd testapparatur för att kunna säkerställa rättvisa tävlingar, dels att det finns för mycket oklarheter kring testmaskin o.s.v. Jag hade själv förberett mig för en vinter med fluorfritt och därav ser över möjligheten att inte behöva skaffa nya hf vallor och pulver för några tävlingar. Quote
Volevodin Posted November 2, 2023 Report Posted November 2, 2023 Som jag sagt tidigare att ser man det ur hälsoaspekten, så är det märkligt att starkt allergiframkallande rengöringsvätskor är tillåtna, borde förbjudits i samma veva. Till träning borde det räcka med att välja bort flourpulver och bara använda klossarna som gnuggas in utan uppvärmning. . Till tävling borde det räcka med ett par skidor rengjorda enl instruktion och en separat borste och gnidkloss. Jag har ett flertal flourfria glidvallor Vauhti, Start, Toko samt ev. komplettera med Swix Maraton, så klarar jag mig "skidlivet ut". Nu är det tveksamt om jag öht klarar ett 9-milalopp, så det spelar inte så stor roll om jämförelsen mellan flourvallade skidor och skidor utan flour ger sämre sluttid, det kan likaväl bero på att jag "dackat av" ps jag har inga vallor till salu. Quote
Recommended Posts