Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köper hf vallor och fluorpulver


Vasafinnen

Recommended Posts

  • Vasafinnen changed the title to Köper hf vallor och fluorpulver

Det kan man tycka. Finlands skidförbund har en väldigt ansträngd ekonomi och ser det inte som möjligt att dels skaffa fram tillräcklig mängd testapparatur för att kunna säkerställa rättvisa tävlingar, dels att det finns för mycket oklarheter kring testmaskin o.s.v. Jag hade själv förberett mig för en vinter med fluorfritt och därav ser över möjligheten att inte behöva skaffa nya hf vallor och pulver för några tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Som jag sagt tidigare att ser man det ur hälsoaspekten, så är det märkligt att starkt allergiframkallande rengöringsvätskor är tillåtna, borde förbjudits i samma veva. Till träning borde det räcka med att välja bort flourpulver och bara använda klossarna som gnuggas in utan uppvärmning. .

Till tävling borde det räcka med ett par skidor rengjorda enl instruktion och en separat borste och gnidkloss. Jag har ett flertal flourfria glidvallor Vauhti, Start, Toko samt ev. komplettera med Swix Maraton, så klarar jag mig "skidlivet ut". Nu är det tveksamt om jag öht klarar ett 9-milalopp, så det spelar inte så stor roll om jämförelsen mellan flourvallade skidor och skidor utan flour ger sämre sluttid, det kan likaväl bero på att jag "dackat av"

ps jag har inga vallor till salu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...