Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pölder


martini

Recommended Posts

Hej, En diskussion uppstod. Hur pass bra skidåkare har Tony Pölder varit? Jag vill minnas det som att han var en sån som åkte en del WC-tävlingar och figurerade på sisådär 5-10 plats i Sverige ett tag. Kan det stämma? Nån som vet? Bara nyfiken.

Det låter väl lite mer än vad det var i skidspåret. jag är osäker på WC. han finns inte på athletes biographies på fis-ski.com, men alla de andra rävarna under hans tid. Wassberg. molle, thomas magnusson(fiskod nummer 13), oljan m.m finnsmed. 5-10 plats i på nån större tävling i Sverige iaf eller topp i svealandsmästerskap. han hade säkert platsa i TEAM kraftstaven:)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att han vann Sixten Jernbergspriset 1987 för den skidlöpare som i stora SM-veckan visat prov på något av den sinnets och kroppens hårdhet, envishet, kampglöd och segervilja som präglade Sixten Jernbergs skidlöpargestalt och förde honom fram till de största segrarna.

 

Annars kan du väl maila honom eller ställa frågan på hans eget forum, han berättar säkert gärna om sina bedrifter....

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte att Pölder tävlade under en period när Sverige var bäst i världen. Det fanns många öerhört duktiga åkare i Sverige då. Med den kapacitet som Tony Pölder besatt hade han varit given i dagens svenska landslag.

haha nu är de Pöllan själv som skriver:) man tävlar väl mot dom andra som startar inte vad man borde placera sig om man höll på nått annat decennium. men givetvis var han bra.

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte att Pölder tävlade under en period när Sverige var bäst i världen. Det fanns många öerhört duktiga åkare i Sverige då. Med den kapacitet som Tony Pölder besatt hade han varit given i dagens svenska landslag.

haha nu är de Pöllan själv som skriver:) man tävlar väl mot dom andra som startar inte vad man borde placera sig om man höll på nått annat decennium. men givetvis var han bra.

Ska vi rösta, vilka tror det avr Pölder själv som skrev?

 

Jag röstar- "Ja"

Link to comment
Share on other sites

Det är ju synd att vi inte alltid vet vem som verkligen står bakom de olika inläggen med det får vi väl leva med i nuvarande tillstånd och bedöma trovärdigheten därefter. Jag är dock glad att jag numera pers(s)onligen känner flera av de flitigaste debattörerna.

Men varför inte ta chansen även i detta fall så jag frågar rakt ut:

Mieto, är du Toni Pölder ?

 

Anm 1: Jag tycker för övrigt att Tony Pölders ideér om träning är intressanta och där finns ju inslag av flera metoder som andra debattörer på forum vill använda mer ensidigt. Jag TROR att just denna mix av metoder kan vara den mest optimala för de flesta. Om man dessutom anpassar det hela till den egna situationen så närmar vi oss det som är möjligt och kanske det bästa även för oss motionärer.

 

Anm2: Allra helst skulle jag också vilja veta vem/vilka finn2 är. Onekligen har du/ni en oerhörd kunskap som tillfört skidforum en massa viktig information. Om du/ni inte vill avslöja detta för hela skidforum så vore det fantastiskt roligt om du/ni tog privat kontakt med mig (så har jag ju kommit i kontakt med några andra mycket intressanta personer på skidforum)

Link to comment
Share on other sites

Jag som skriver är inte Tony Pölder men hade gärna kunnat åka skidor lika bra som han gjorde. Det jag var ute efter i mitt inlägg var att en del på det här forumet menar att hans träningstips är föråldrade och att man idag tränar mer "vetenskapligt". Hur kan det då komma sig att svensk längdskidåkning är så dålig på traditionella distanser? Vi har ju inget att komma med förutom Fredriksson och Södergren.
Link to comment
Share on other sites

Lars Erik skrev:

(Anm2: Allra helst skulle jag också vilja veta vem/vilka finn2 är. Onekligen har du/ni en oerhörd kunskap som tillfört skidforum en massa viktig information. Om du/ni inte vill avslöja detta för hela skidforum så vore det fantastiskt roligt om du/ni tog privat kontakt med mig (så har jag ju kommit i kontakt med några andra mycket intressanta personer på skidforum)

 

Jag är också grymt nyfiken på vem finn2 är:)!

Link to comment
Share on other sites

Vi kan väl nöja oss med att konstatera att han på sin topp åker skiten ur 99,9% av oss andra här på forumet :)

 

Men när det gäller att snacka är vi många som kan konkurera..... :D

Det jag menade med mitt inlägg är att det är helt ointressant hur snabb någon är i spåren när jag värderar ett inlägg.

 

Sedan delar jag Lars-Eriks önskan om att få veta vissa "nick" riktiga namn samtidigt som jag kan förstå att man ibland, av tex proffessionella anledningar, inte vill röja namnet.

Link to comment
Share on other sites

Lars Erik skrev:

(Anm2: Allra helst skulle jag också vilja veta vem/vilka finn2 är. Onekligen har du/ni en oerhörd kunskap som tillfört skidforum en massa viktig information. Om du/ni inte vill avslöja detta för hela skidforum så vore det fantastiskt roligt om du/ni tog privat kontakt med mig (så har jag ju kommit i kontakt med några andra mycket intressanta personer på skidforum)

 

Jag är också grymt nyfiken på vem finn2 är:)!

nä det håller vi hemligt ett tag till, vill inte att de ska komma ut. jag är själv som skriver .

Link to comment
Share on other sites

Lars Erik skrev:

(Anm2: Allra helst skulle jag också vilja veta vem/vilka finn2 är. Onekligen har du/ni en oerhörd kunskap som tillfört skidforum en massa viktig information. Om du/ni inte vill avslöja detta för hela skidforum så vore det fantastiskt roligt om du/ni tog privat kontakt med mig (så har jag ju kommit i kontakt med några andra mycket intressanta personer på skidforum)

 

Jag är också grymt nyfiken på vem finn2 är:)!

nä det håller vi hemligt ett tag till' date=' vill inte att de ska komma ut. jag är själv som skriver .[/quote']

Synd, men jag förstår och respekterar dig helt och fullt. Och vi på skidforum (och jag tror att jag vågar uttala mig i allas namn) är mycket tacksamma att vi har fått förmånen att få ta del av dina uppenbarligen stora kunskaper.

(Men om du ångrar dig så skall du veta att jag förmodligen är den mest lojale du nägonsin träffat på.)

* Vad anser du själv om Pölders träningsmetoder som de beskrivs på hans sida ?

Link to comment
Share on other sites

Lars Erik skrev:

(Anm2: Allra helst skulle jag också vilja veta vem/vilka finn2 är. Onekligen har du/ni en oerhörd kunskap som tillfört skidforum en massa viktig information. Om du/ni inte vill avslöja detta för hela skidforum så vore det fantastiskt roligt om du/ni tog privat kontakt med mig (så har jag ju kommit i kontakt med några andra mycket intressanta personer på skidforum)

 

Jag är också grymt nyfiken på vem finn2 är:)!

nä det håller vi hemligt ett tag till' date=' vill inte att de ska komma ut. jag är själv som skriver .[/quote']

Synd, men jag förstår och respekterar dig helt och fullt. Och vi på skidforum (och jag tror att jag vågar uttala mig i allas namn) är mycket tacksamma att vi har fått förmånen att få ta del av dina uppenbarligen stora kunskaper.

(Men om du ångrar dig så skall du veta att jag förmodligen är den mest lojale du nägonsin träffat på.)

* Vad anser du själv om Pölders träningsmetoder som de beskrivs på hans sida ?

tycker det han skriver är bra, när man kör hårt så ska man köra hårt! och lungt när det är lungt. många motionärer kör sådär halvfort hela tiden så åker dom inte så mycekt snabbare sen när det är dags för att tävla.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Din uppfattning stämmer väl med det jag tror på och försökte leva upp till när jag tränade mer konsekvent för si så där 20 år sedan. Jag tror dessutom att någon typ av mix av detta slag passar bra även för oss motionärer, men givetvis på en lägre nivå i alla moment. Dessutom gör det träningen mindre enformig om man varierar lite på detta vis.

Om man dessutom anpassar det hela så att det passar in i vardagssituationen så tror jag inte man kan komma så mycket längre.

Vad tror ni ? (Speciellt Mieto ?)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...