Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köpa skidor/viktnedgång


mira_86

Recommended Posts

Hej!

Har en fråga angående skidor och viktnedgång. Jag har precis gått över från att enbart träna styrkelyft/crossfit till att börja träna för mitt första marathon 2024 och en klassiker 2026. En omställning som kommer kräva en viktnedgång och har nu gått ner 4kg. Jag vill börja åka längdskidor redan denna vinter, men överallt läser jag att det är noga med vikten när man köper skidor. T.ex så väger jag 84 kg idag, men hoppas väga ett par kilo mindre när snön kommer, och kanske 5-10kg mindre mot slutet av vintern. Kan jag köpa ett par skidor idag som jag kommer klara mig på under denna vinter? Jag är total nybörjare, inte åkt längd sedan 10 års åldern och är nu 37 😊 Tänkte gå en kurs nu i januari som komplement till löpningen. Några goda råd? Och framförallt, hur viktigt är det med vikten vid skidköp?

Link to comment
Share on other sites

Tips för köp är att beställa på nätet. SkiStart eller Pölder är två bra ställen att beställa på. Det finns säkert fysiska butiker med kompetens, men jag har generellt betydligt större tillit till nämnda nätbutiker. De skidor jag köpt så har passat mig perfekt(motionär/ambitionsmotionär).
Prisnivå sådär i mitten eller dyrare skidor som är prisnedsatta.
Antar att det är klassisk åkning du börjar med och då är frågan om det skall vara skinn- eller vanliga fästvalla-skidor? Kanske är de senare mer förlåtande om vikten rör sig?

Är det fästvalla-skidor, så rekommenderar jag skidor med varmspann. De är betydligt mer lättåkta och allround än skidor med kallspann. S.k. Universalspann ligger nog mer åt varmspann än mitt mellan kall och varm och kan också funka bra.