Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köpa skidor/viktnedgång


mira_86

Recommended Posts

Hej!

Har en fråga angående skidor och viktnedgång. Jag har precis gått över från att enbart träna styrkelyft/crossfit till att börja träna för mitt första marathon 2024 och en klassiker 2026. En omställning som kommer kräva en viktnedgång och har nu gått ner 4kg. Jag vill börja åka längdskidor redan denna vinter, men överallt läser jag att det är noga med vikten när man köper skidor. T.ex så väger jag 84 kg idag, men hoppas väga ett par kilo mindre när snön kommer, och kanske 5-10kg mindre mot slutet av vintern. Kan jag köpa ett par skidor idag som jag kommer klara mig på under denna vinter? Jag är total nybörjare, inte åkt längd sedan 10 års åldern och är nu 37 😊 Tänkte gå en kurs nu i januari som komplement till löpningen. Några goda råd? Och framförallt, hur viktigt är det med vikten vid skidköp?

Link to comment
Share on other sites

Tips för köp är att beställa på nätet. SkiStart eller Pölder är två bra ställen att beställa på. Det finns säkert fysiska butiker med kompetens, men jag har generellt betydligt större tillit till nämnda nätbutiker. De skidor jag köpt så har passat mig perfekt(motionär/ambitionsmotionär).
Prisnivå sådär i mitten eller dyrare skidor som är prisnedsatta.
Antar att det är klassisk åkning du börjar med och då är frågan om det skall vara skinn- eller vanliga fästvalla-skidor? Kanske är de senare mer förlåtande om vikten rör sig?

Är det fästvalla-skidor, så rekommenderar jag skidor med varmspann. De är betydligt mer lättåkta och allround än skidor med kallspann. S.k. Universalspann ligger nog mer åt varmspann än mitt mellan kall och varm och kan också funka bra.

När det gäller din viktresa så hoppas jag det går som du önskar, men föreslår att du köper skidor utifrån vikt du har nu eller i närtid. Skulle det visa sig att skidorna  med tiden blir för hårda så säljer du dem och köper nya. Eller så har du blivit bättre på att åka skidor och kan hantera dem bra ändå. Tänk också på att skidor väljs utifrån "åkklar" på skidorna. Så om du jämför med kalsongvikt på morgonen så bör du lägga till 2-3kg(beroende på pjäxor, klädval, dricka och prylar) och sedan förtydliga till säljare att det är åkklar vikt du angett. Börja inte bluddra om dina förhoppningar om att gå ned i vikt. Det blir inte säljaren klokare av.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Trampe said:

Tack så mycket för ditt svar!

Ja precis, klassiskt eftersom jag tänkt åka vasaloppet då. Var inne på att köpa skinns då det verkar smidigast, men kanske är bättre med vanliga alltså?

Kul att du säger att det är bra att köpa på nätet och tack för de tipsen på ställen som är bra. Tänkte annars att jag inte vågade beställa för att jag vet för lite, men om man kan få bra service utifrån längd/vikt/nivå på nätet så är det ju helt klart så att det brukar vara lätt att fynda bra grejer där! 

Vad gäller vikten får jag köpa ett par nu utifrån nuvarande vikt då. Hade tänkt köpa nya till nästa vinter, men får se hur det går med de jag köper nu då. Bara undrar lite hur mycket vikten påverkar, om man blir lättare och åker på skidor anpassade för en högre vikt? 

Återigen, tack för svar! Skönt att det finns folk som orkar svara på dumma frågor från nybörjare 😊

 

Link to comment
Share on other sites

Ett par skidor som passar dig perfekt som lite tyngre nybörjare idag, kan fungera lika bra om du går ner några kilo och samtidigt blir en bättre åkare. Då pratar vi främst om förmågan att trycka ned spannet och få fast vallan eller skinnet. Tappar du 10 kilo och blir vass tekniskt så kommer du nog behöva et par nya skidor, men då kommer du å andra sidan vara så biten att du ändå vill shoppa loss 😉

Jag skulle rekommendera skinskidor (om du inte är väldigt sugen på att lära dig valla också). Det är enkelt och smidigt och fungerar nästan lika bra som bra vallade skidor. (Och betydligt bättre än dåligt vallade skidor) Köper du ett par skidor med flyttbara bindningar så kan du kompensera viktskillnader ganska bra. 

Link to comment
Share on other sites

Hmm varför vill du gå ner så mycket i vikt? Det hjälper knappast din skidåkning (knappt löpningen heller) att du ska gå ner i vikt samtidigt som du ska träna för Marathon och klassiker. 10 kg låter väldigt mycket tycker jag iaf. 

Crossfit låter för mig som bra core-styrka, den vill man absolut ha kvar till skidåkningen.

Bara en fundering i all välmening.

 

/Jon

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Jon Wahlström said:

Hmm varför vill du gå ner så mycket i vikt? Det hjälper knappast din skidåkning (knappt löpningen heller) att du ska gå ner i vikt samtidigt som du ska träna för Marathon och klassiker. 10 kg låter väldigt mycket tycker jag iaf. 

Crossfit låter för mig som bra core-styrka, den vill man absolut ha kvar till skidåkningen.

Bara en fundering i all välmening.

 

/Jon

Tack för ditt svar!

Jag är tjej och bara 167cm lång, så även om det är väldigt mycket muskler i den vikten så finns det ändå en del fettmassa där som jag vill bli av med. Känner att den extravikten jag har är jobbig att bära på vid löpningen, påfrestande för leder bl.a. kör fortfarande crossfit eller tyngre styrka 2 ggr i veckan, men mer fokus på konditionsträning nu än innan. Vill inte heller tappa för snabbt, är ju som sagt fettmassan primärt jag vill bli av med. 

Men tack för omtanken! 😊

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, LFN said:

Ett par skidor som passar dig perfekt som lite tyngre nybörjare idag, kan fungera lika bra om du går ner några kilo och samtidigt blir en bättre åkare. Då pratar vi främst om förmågan att trycka ned spannet och få fast vallan eller skinnet. Tappar du 10 kilo och blir vass tekniskt så kommer du nog behöva et par nya skidor, men då kommer du å andra sidan vara så biten att du ändå vill shoppa loss 😉

Jag skulle rekommendera skinskidor (om du inte är väldigt sugen på att lära dig valla också). Det är enkelt och smidigt och fungerar nästan lika bra som bra vallade skidor. (Och betydligt bättre än dåligt vallade skidor) Köper du ett par skidor med flyttbara bindningar så kan du kompensera viktskillnader ganska bra. 

Tack för ditt svar! Vill nog lära mig valla framöver om jag blir riktigt biten av skidorna, men kanske börjar med skin få, för enkelhetens skull. Man är ju lite prylnörd också så det kommer ju definitivt bli så att man nördar ner sig och skaffar bättre grejer om/när man blir bättre 😅

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, mira_86 said:

Jag är tjej och bara 167cm lång, så även om det är väldigt mycket muskler i den vikten så finns det ändå en del fettmassa där som jag vill bli av med. Känner att den extravikten jag har är jobbig att bära på vid löpningen, påfrestande för leder bl.a. kör fortfarande crossfit eller tyngre styrka 2 ggr i veckan, men mer fokus på konditionsträning nu än innan. Vill inte heller tappa för snabbt, är ju som sagt fettmassan primärt jag vill bli av med. 

Men tack för omtanken! 😊

Ok då e jag med. 👍
Roligt att du börjat med skidor. 😀

Bra att du ska gå en skidturs, man har väldigt mycket att vinna på bra teknik i längdåkning.

Lycka till.

 

Link to comment
Share on other sites

Skistart och Pölder är bra men det finns även bra fysiska butiker. Lindells i Örebro, Runes sport i Skinnskatteberg, Team Sportia i Uppsala för att nämna några runt mälardalen. Det finns säkert fler runt i landet beroende på var du bor. Jag tycker det är suveränt att t.ex. prova pjäxor, känna hur handremmarna på stavarna sitter innan köp. 

Link to comment
Share on other sites

När jag anmälde mej till mitt första ÖS vägde jag ca 14 kg mer än när jag debuterade i VL ca 16 månader senare. Hade bara ett par klassiska skidor då, och det var inte med flyttbar bindning. Min erfarenhet är att när man blir bättre tränad så klarar man att få fäste med en (relativt aktuell vikt) styvare skida, så det var inga problem för mej. 

Så resonerar jag om man går från otränad och tung med ambition att bli lättare och vältränad. Lägger man också till möjligheten att ha flyttbar bindning så blir det ännu bättre förutsättningar att åka på samma par skidor. Dvs man kan åka med bindningen bakflyttad först och sedan flytta fram efter en viknedgång.

Nu verkar du ju inte direkt otränad i utgångsläget, men det kanske ändå är relevant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...