Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varmaste tumhandske?


Hemsedal

Recommended Posts

Kryper ner under 20~25 nu och då blir mina Lobster handskar med extra ulfoder för kalla.

Ser ut som varmaste alternativen som kan fungera med modärna remmar är Lillsport Ratio Golf Mitt 

https://www.skistar.com/no/Shop/Merker/lillsport/

eller Hestras Comfort Tracker Mitt

https://www.skistar.com/no/Shop/unisex/klar/hansker/langrennshanske/comfort-tracker---mitt-blackivory-469576/

 

någon som jämfört eller har varmare förslag?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ola på Österlen said:

Ett radikalt alternativ är att byta till Lekis sharkhandtag (eller motsvarande), då kan du ha hur varma vantar som helst utanpå remmen bara du klipper upp lite i tumvinkeln.

Har faktisk Leki Shark som klassisk stavar. Men brøt lårbenet før 3månader sedan, så funkar betydligt bättre att staka och försiktig skejt än så länger. Och Salomon och Swix remmar jag har på skejt stavar är för trånga för annat än xc-vantar. Men kanske borde köpa större remmar och använda skalvantar med varmast fodret istället för att köpa XC-vantar… Men tippar greppet är bäst i rena XC-vantar. Och vantar sliter man ju ut med tiden..

Link to comment
Share on other sites

Overstrap handsken låter ju som en bættre løsning æn att køpa større remmar och hoppas på att dessa skall sitta lika bra utanpå tjockare handskar eller extra foder. 
Har som sagt snabbfäste remmar på alla stavarna. Både Lekis Shari och Swix och Salomons motsvarande som fungerar bra.

Någon som har erfarenheter av Lillsport Ratio Gold Mitt?

De ser ju inte ut att vara mer fodrad än liknande alternativ, så frågan är varför de är dyrare?

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hemsedal said:

Overstrap handsken låter ju som en bættre løsning æn att køpa større remmar och hoppas på att dessa skall sitta lika bra utanpå tjockare handskar eller extra foder. 
Har som sagt snabbfäste remmar på alla stavarna. Både Lekis Shari och Swix och Salomons motsvarande som fungerar bra.

Någon som har erfarenheter av Lillsport Ratio Gold Mitt?

De ser ju inte ut att vara mer fodrad än liknande alternativ, så frågan är varför de är dyrare?

 

 

Ratio Gold mitt är klart mest fodrad av Lill-sports tumvantar. Priset dras antagligen upp av att det är riktigt skinn och inte syntet som övriga tumvantar i sortiment. Den är varm och go men kanske lite väl tajt i tummen för min smak!

Link to comment
Share on other sites

Ok. Har ej provat den i butik ännu. 
Funderar på att börja med att beställa Over Strap då jag ju har Lillsport lobster handske med plats för extra foder. Och med trång tumme på Gold Ratio så behöver nog tummen en Overstrap oavsett vad jag har under som inte blir för tjockt för stroppen.  
 

Några meningar om storlek på Over Strap? Jag ligger i gränsen mellan S och M.  

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Hemsedal said:

Ok. Har ej provat den i butik ännu. 
Funderar på att börja med att beställa Over Strap då jag ju har Lillsport lobster handske med plats för extra foder. Och med trång tumme på Gold Ratio så behöver nog tummen en Overstrap oavsett vad jag har under som inte blir för tjockt för stroppen.  
 

Några meningar om storlek på Over Strap? Jag ligger i gränsen mellan S och M.  

Storlek är svårt att säga då det beror på vilken handske du kör under. Jag kör en ganska tunn handske i storlek 9 och då tycker jag M funkar bra. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 12/5/2023 at 1:45 PM, Hemsedal said:

Ok. Har ej provat den i butik ännu. 
Funderar på att börja med att beställa Over Strap då jag ju har Lillsport lobster handske med plats för extra foder. Och med trång tumme på Gold Ratio så behöver nog tummen en Overstrap oavsett vad jag har under som inte blir för tjockt för stroppen.  
 

Några meningar om storlek på Over Strap? Jag ligger i gränsen mellan S och M.  

Kanske för sent nu, men ta den större. Jag har haft en lite för liten (XS) och bytte upp mig, alldeles för svårt stänga en lite för liten.

Link to comment
Share on other sites

Tillägg apropå kalla händer 🙂 En ulliner inuti gör jättestor skillnad! De finns i flera olika tjocklekar. Jag har nog tre olika som jag alternerar mellan i min andra skidhandskar (har både handskar och tumvantar som jag använder liner i). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...