Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Funkar skinskidor för skateåkning?


Cecilia

Recommended Posts

Det kommer inte bli bra. Om din skinskida har rätt spann för dig så är den gjord för att ge fästa när du ställer dig på ett ben. I skejt står du på ett ben i taget och vill absolut inte ha fäste när du gör det. Som maria säger, lämna tillbaks om du har möjlighet.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, LFN said:

Det kommer inte bli bra. Om din skinskida har rätt spann för dig så är den gjord för att ge fästa när du ställer dig på ett ben. I skejt står du på ett ben i taget och vill absolut inte ha fäste när du gör det. Som maria säger, lämna tillbaks om du har möjlighet.

Tack för svar! 🙏

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Cecilia said:

Makulerade ordern 😊 har du tips på skateskidor för nybörjare/medel?

Köp inte de billiga instegskidorna. De är i regel tunga och glider dåligt.

Kan du hitta begagnade skidor som använts av kontraktsåkare eller som testskidor är det ett bättre alternativ än att köpa nytt. Finns nog en del alternativ i diverse facebook grupper för längd. Kan du testa olika märken innan så är det ännu bättre eftersom känslan mellan märken skiljer sig en del. 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Cecilia said:

Haha, bra liknelse. Jag förstår 😊 Tips på skateskidor?

Det vore nog bra om du kan diskutera igenom med nån som är bra på detta med att plocka skidor för olika behov. Kan vara fysisk butik eller näthandlare med bra kundtjänst. Om man googlar tex “skateskidor nybörjare” så får man information om att de bör vara mjukare än vad en erfaren skejtåkare skulle ha. Men jag är skeptisk. Låter du nån plocka ett par mjuka skidor till dej så kommer de antagligen gå hyfsat på hård, kall, välpreppad bädd men är det mjukare/fuktigare underlag så kommer de nog glida dåligt. Jag ser ingen anledning till att man skulle vilja ha dåligt glid bara för att man är nybörjare, och du vill knappast börja att skaffa en uppsättning med massa olika skejtskidor för olika fören (om man inte är prylkåt mångmiljonär). Jag själv är dock inte jätteinsatt i detta med spannkurvor på skejtskidor och vilka värden de ska ha. Är bara inne på mitt första par än så länge. Det enda jag säkert vet är att mitt nästa par kommer att vara hårdare.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...