Cecilia Posted December 10, 2023 Report Share Posted December 10, 2023 Undrar om det funkar att åka skate med skinskidor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted December 10, 2023 Report Share Posted December 10, 2023 Nej, skinnet bromsar och ofta är de för långa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 10, 2023 Author Report Share Posted December 10, 2023 21 minutes ago, Volevodin said: Nej, skinnet bromsar och ofta är de för långa. Jag beställde ett par i rätt längd för skate-åkning men insåg sen att de är med skin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maria Snö Posted December 10, 2023 Report Share Posted December 10, 2023 Hej Cecilia! Går och går… Det är väl inte optimalt. Men det beror väl på ambitionsnivån. Testa! Eller har du möjlighet att lämna tillbaka dem? Det vore bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LFN Posted December 10, 2023 Report Share Posted December 10, 2023 Det kommer inte bli bra. Om din skinskida har rätt spann för dig så är den gjord för att ge fästa när du ställer dig på ett ben. I skejt står du på ett ben i taget och vill absolut inte ha fäste när du gör det. Som maria säger, lämna tillbaks om du har möjlighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HW Posted December 11, 2023 Report Share Posted December 11, 2023 Det kommer att vara urtråkigt. Jag skulle returnera paketet oöppnat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted December 11, 2023 Report Share Posted December 11, 2023 Tänk att det är som MTB vs landsvägsracer. Givetvis går det att cykla landsväg med en MTB men det kommer att bli sååå mycket angenämare upplevelse med rätt grejer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 11, 2023 Author Report Share Posted December 11, 2023 17 hours ago, Maria Snö said: Hej Cecilia! Går och går… Det är väl inte optimalt. Men det beror väl på ambitionsnivån. Testa! Eller har du möjlighet att lämna tillbaka dem? Det vore bäst. Jag makulerade ordern. 😅 har du tips på skateskidor för nybörjare/medel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 11, 2023 Author Report Share Posted December 11, 2023 5 hours ago, MC Hammer said: Tänk att det är som MTB vs landsvägsracer. Givetvis går det att cykla landsväg med en MTB men det kommer att bli sååå mycket angenämare upplevelse med rätt grejer. Haha, bra liknelse. Jag förstår 😊 Tips på skateskidor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 11, 2023 Author Report Share Posted December 11, 2023 6 hours ago, HW said: Det kommer att vara urtråkigt. Jag skulle returnera paketet oöppnat. Makulerade ordern 😊 har du tips på skateskidor för nybörjare/medel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 11, 2023 Author Report Share Posted December 11, 2023 17 hours ago, LFN said: Det kommer inte bli bra. Om din skinskida har rätt spann för dig så är den gjord för att ge fästa när du ställer dig på ett ben. I skejt står du på ett ben i taget och vill absolut inte ha fäste när du gör det. Som maria säger, lämna tillbaks om du har möjlighet. Tack för svar! 🙏 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maria Snö Posted December 11, 2023 Report Share Posted December 11, 2023 Bra att det gick! Var har du beställt dem? Om det är en vettig skidbutik så kan de hjälpa dig med skateskidor. Nu när du vet vad du vill ha 😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HW Posted December 12, 2023 Report Share Posted December 12, 2023 15 hours ago, Cecilia said: Makulerade ordern 😊 har du tips på skateskidor för nybörjare/medel? Köp inte de billiga instegskidorna. De är i regel tunga och glider dåligt. Kan du hitta begagnade skidor som använts av kontraktsåkare eller som testskidor är det ett bättre alternativ än att köpa nytt. Finns nog en del alternativ i diverse facebook grupper för längd. Kan du testa olika märken innan så är det ännu bättre eftersom känslan mellan märken skiljer sig en del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted December 12, 2023 Report Share Posted December 12, 2023 22 hours ago, Cecilia said: Haha, bra liknelse. Jag förstår 😊 Tips på skateskidor? Det vore nog bra om du kan diskutera igenom med nån som är bra på detta med att plocka skidor för olika behov. Kan vara fysisk butik eller näthandlare med bra kundtjänst. Om man googlar tex “skateskidor nybörjare” så får man information om att de bör vara mjukare än vad en erfaren skejtåkare skulle ha. Men jag är skeptisk. Låter du nån plocka ett par mjuka skidor till dej så kommer de antagligen gå hyfsat på hård, kall, välpreppad bädd men är det mjukare/fuktigare underlag så kommer de nog glida dåligt. Jag ser ingen anledning till att man skulle vilja ha dåligt glid bara för att man är nybörjare, och du vill knappast börja att skaffa en uppsättning med massa olika skejtskidor för olika fören (om man inte är prylkåt mångmiljonär). Jag själv är dock inte jätteinsatt i detta med spannkurvor på skejtskidor och vilka värden de ska ha. Är bara inne på mitt första par än så länge. Det enda jag säkert vet är att mitt nästa par kommer att vara hårdare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts