Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hybris


Volevodin

Recommended Posts

Som gammal skidåkare med många vasalopp i bagaget är det lätt att drabbas av hybris och tro att det löser sig med att ta sig från Sälen till Mora på gammal rutin. Trots att syreupptagning och styrka i armar och ben försämrats tror man ändå att det skall gå på gamla meriter. Samtidigt vet man att man får bekänna färg framåt dagen och då ställer man sig frågan "varför gör jag det här"?

Idén var att först åka ÖS 45 på måndagen och sen stanna kvar och åka lite skidor varje dag för att i slutet på veckan försöka köpa en plats i VL, om det kändes bra. Tanken var att bo i Sälenområdet, men det var lättare sagt än gjort att hitta ett acceptabelt logi under vecka, då det i stort sett var fullbokat.

Nu verkar det dock som problemet löser sig av sig självt, då dålig fot har kompletterats av smärta i armen och en gammal skada i baksidan lår/skinka gett sig till känna efter ett snabbpass på löparbana inomhus. Vi har haft lite åkbar snö här i Småland men det har bara blivit två bra pass, ett klassiskt och ett skejt och nu försvann snön i ett huj med värme, blåst o regn.

Mao har jag landat nu efter att ha varit uppe och seglat lite i det blå, då jag idag knappt klarade en promenad på 5 km pga baksidan.

ps. Givetvis är det inte bara skidåkningen man är ute efter utan det sociala är lika viktigt, givande att "tjabba" lite med andra skidåkare

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Åkt två lopp, ett i skejt och ett klassiskt. Fick väl indikation på att jag "dackat av" sen före pandemin. I skejten tog jag det medvetet lugnt för att klara av en lurig kurva, men även om det var blött i spåren var över 50 för dåligt. I klassiskt var 22 min på 4,6 km OK, men själva loppet var plågsamt och då kändes i bröstet att Vomax inte räckte till är det mycket som tyder på att det är sista tävlingssäsongen.

Så frågan är vad jag har att vinna på att åka upp till Dalarna och åka antingen 90 eller 45 km ?

Med 32 st 9-milalopp varav 27 i klassiskt är varken 33 eller 28 siffror som motiverar ett till 90 km-lopp.

Har plats i en bil av en kompis som skall åka ÖS Måndag och Nattvasan 30 vilket skulle kunna vara ett alternativ om jag lyckas hitta ett passande logi.

Om inget av detta passar återstår Hemmavasan 45 på samma  bana som förra året kanske inte så upphetsande men ett säkert val ifall foten inte skulle bära hela vägen.

+ faktor  - att i en ålder av 76 år bevisa att man klarar ett så långt lopp

- faktor - vasaloppsångerst, svullen fot, svårighet att hitta logi.

Måste snart bestämma mig, då dagarna smälter ihop lika snabbt som snön i regnvädret.🤔

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det blev Hemmavasa 45 i år igen efter mycket funderande hit och dit, då fot och underben blivit sämre. Skulle jag åkt upp till Dalarna så skulle jag försökt åka 90 km, då ÖS 45 är 43 km (man gör ingen extrarunda på 2 km), vilket känns lite avslaget.

Hade lite tankar på att stanna hela veckan, men det var svårt att hitta logi, fanns ledigt i Malungsfors, men det funkade inte, då han jag skulle åkt med hade logi i Mora.

Hur har det gått för dig, Lars-Erik, blir det några vasalopp i år ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...