Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tjuvsläpp på skierg


elvisero

Recommended Posts

Hej,

Köpte en beggad skierg från 2017 som står i garaget och är underbar. Efter några veckors slit så har jag nu fått ett märkligt problem. Vänster rem ”tjuvsläpper” varannat drag eller så, dvs har inget motstånd alls. Det känns som att man ”tappar” vikten/motståndet och sedan ”fångar” motståndet på nästa drag och då känns det som vanligt.

någon som vet vad det kan bero på?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sent påkommen kommentar ytterligare. Det skulle även kunna vara så att axeln slitits ner där backspärrarna sitter(i mitten på varje spole). Skulle axeln vara kraftigt sliten så att det finns tydliga slitagekanter så behöver även axel/fläkthjul bytas. Men detta är nog inte det normala problemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

För eftervärlden: Två nya spolar gjorde susen och Skiergen fungerar som den ska. Tack för din hjälp!

Fick samma länk som ovan av killen jag pratade med på Concept2, videon är mycket pedagogisk. Lyckades göra två rookiefel (satte spolen åt fel håll en gång, lindade höger lina på vänster spole en gång) men trots det gick det relativt enkelt. Tidsåtgång cirka 45 min, men utan rookiefelen sannolikt 15....

CI-2784_1.jpeg

https://www.concept.se/produkter/varumarken/concept2/reservdelar/reservdelar-skierg-2/ci-2784

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...