Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skate, snöstruktur och valla


johan.lindgren

Recommended Posts

Jag är amatör på skate, men åker ca 100 mil per säsong och anser mig ha bra balans och hyfsad teknik. Dock i vissa snöförhållanden upplever jag att jag inte får ”fast” skidan i frånskjutet och glidskidan ”flyter” ovanpå snön och jag får dålig balans. Dagen efter då skatebädden är uppdragen igen kan jag ha perfekta skidor. Hur gör proffsen vid dessa förhållanden inför en tävling då de testar skidorna? Är det enbart skidans hårdhet som spelar in eller valla och rillning?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag vet vad du menar med att den flyter ibland. Jag skulle tro att att det har med belagskanterna att göra. Nu gissar jag bara.

Det var ett lopp i världscupen i skidskytte där alla utom Salomons åkare halkade runt som Bambi på is. Det verkar spela roll hur skidorna är byggda. Tror inte att det går att fixa med rill och valla. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, LFN said:

Jag tror jag vet vad du menar med att den flyter ibland. Jag skulle tro att att det har med belagskanterna att göra. Nu gissar jag bara.

Det var ett lopp i världscupen i skidskytte där alla utom Salomons åkare halkade runt som Bambi på is. Det verkar spela roll hur skidorna är byggda. Tror inte att det går att fixa med rill och valla. 

Fast var inte det ett väldigt speciellt före med i stort sett blankis? Om jag inte minns fel så var de kritiska till att man inte försökt fräsa upp ytan innan start

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, LFN said:

Jag tror jag vet vad du menar med att den flyter ibland. Jag skulle tro att att det har med belagskanterna att göra. Nu gissar jag bara.

Det var ett lopp i världscupen i skidskytte där alla utom Salomons åkare halkade runt som Bambi på is. Det verkar spela roll hur skidorna är byggda. Tror inte att det går att fixa med rill och valla.