Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Montera första generationens SNS på nya skidor?


kalleanka

Recommended Posts

Min pappa har ett par gamla pjäxor (troligen sent 80-tal) med en bygel som sticker ut någon centimeter framför skon. Jag tror att det är första generationen SNS-bindningar. Pjäxorna är i gott skick, likaså bindningarna, men de tillhörande skidorna är det inte.

Fråga: Kan man flytta bindningarna till ett par nya skidor? Jag inser att det inte är optimalt, men går det att göra med hyfsat resultat? Kan man ta med sig de gamla skidorna till en kompetent skidbutik, köpa ett par nya vallningsfria skidor och förvänta sig att de kan göra den flytten?

Jag tror helt enkelt inte att far min har tålamod att hålla på och fippla med NNN-bindningar. Man lär inte gamla hundar sitta osv. Tycker själv att NNN är rätt irriterande med snö som fastnar runt "pinnen" ständigt och jämt.

Link to comment
Share on other sites

NIS-plattan är limmad men det finns "täckbrickor" som man lägger på för att få en slät yta och så borrar man rätt igenom. Låter bra att gå till en butik för de har jiggar så att borrhålen hamnar rätt. Alternativt klämmer du fast bindningen med tvingar och markeringsborrar genom hålen.

https://arcady.genkin.ca/2017/02/what-is-salomon-sns-to-nis-interface-adaptor/

Nåt som kan bli lurigt med gamla SNS är att bakre fästet på styrskenan och klackplattan spikas om jag kommer ihåg rätt men det går ju att lösa med tunna skruvar istället och försänkt huvud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...