Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning från led 10


Dek

Recommended Posts

Hej!

jag har inte åkt Vasaloppet förut så jag hamnade i led 10. 
Hur funkar seedning? Säg att jag kör ett sånt men kommer sist, kommer jag automatiskt hoppa fram ett led från led 10 om jag har kört ett sånt lopp? Ingen superform men led 10 känns väldigt bökigt😅 

 

Med vänlig hälsning, 

Link to comment
Share on other sites

Om du åker ett seedningslopp får du stå i det led som din tid berättigar. Ingen garanti att flyttas fram men är man bara någorlunda angelägen om att komma i mål skulle jag säga att uppflyttning är sannolik. 

Länk nedan finns tabeller som du kan gräva i för att få en uppfattning om vad som krävs. Exempelvis krävdes att man klarade 42 km i Boden för någon helg sedan på under 4h 15m för att flytta upp till led 9, under 3h 50m för led 8 osv.. Jämför med tider när du åker själv. Mitt tips: Kör ett seedningslopp! Riktigt kul, stor chans till seedning och bra att testa utrustning, kläder, näringsintag osv inför Vasan. 

image.png.207be618154e69e7045aca954778f29a.png

https://www.vasaloppet.se/lopp/skidlopp/vasaloppet/seedning/seedningstabeller/

Lycka till!

 

Link to comment
Share on other sites

Om du inte ser fram emot att köa i led 10 så skall du absolut köra något seedningslopp och försöka komma fram till led 9 åtminstone i VL. Med fullt startfält på 14500(?) så är det väl 5000-6000 som står i led 10. Dessutom får du testa din utrustning och dina färdigheter i skarpt läge innan VL - värdefullt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag har Vasaloppet uppdaterat seedningskraven från förra vinterns Vasaloppsvecka. Det var tidigare lite halvtuffa krav för att nå led 9 därifrån. De har väl blivit uppmärksammade på detta och nu lagt in generösa krav för led 9(= du kan ha krupit i mål, men det ger dig ändå led 9).

Link to comment
Share on other sites

Fullföljer du ett seedningslopp kommer du garanterat till led 9 oavsett tid. Går att läsa på Vasaloppets seedningsregler. "Fullföljer du ett seedningslopp så seedas du till minst led 9."

https://www.vasaloppet.se/lopp/skidlopp/vasaloppet/seedning/

Du behöver alltså inte göra en speciell tid för att nå led 9. Att genomföra ett seedningslopp räcker. Däremot om du vill längre fram i leden behöver du givetvis göra resutat efter den seedningstabell som publiceras dagarna efter loppet har genomförts.

Link to comment
Share on other sites

Oj, vilken intressant nyhet. Det innebär att massor av personer som kan åka skidor och har deltagit i skidlopp, men som inte är snabba, kommer att hamna flera tusen personer längre fram. Kul!

Ibland säger ju folk att "det är bara att åka ett seedningslopp", men många ÄR ju inte så snabba att de kan seeda sig på tid till led 9. 

Vet vi förresten om det gäller från förra årets lopp i Vasaloppsveckan också? Alltså att t ex Tjejvasan 2023 automatiskt gör att man får stå i led 9 i år.
 

Link to comment
Share on other sites

On 2/12/2024 at 8:50 PM, Volevodin said:

Fast man får räkna med att öppna plånboken ordentligt om man väljer att åka ett seedningslopp dvs startavgift?+resekostnad. Men de som är sugna att avancera uppåt i startleden brukar inte tveka att lägga ut en 1000-lapp för sitt deltagande.

För de som har möjlighet så går det ta startavgiften i motionslopp som friskvård. Men jag håller med om att seedningsloppen har dragit iväg i pris. Min smärtgräns går runt 500 kr men många lopp kostar 1000. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Maria Snö said:

 

Vet vi förresten om det gäller från förra årets lopp i Vasaloppsveckan också? Alltså att t ex Tjejvasan 2023 automatiskt gör att man får stå i led 9 i år.
 

Ja, seedningstabellerna från förra vinterns lopp uppdaterades nu i början av februari med generösa tider för led9.

Titta under Lopp 2023

Vasaloppet - Seedningstabeller

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...