Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SNS bindning kompatibel med vilken platta?


AckeBacke

Recommended Posts

Hej! 
 

Det är dags att försöka mig på längd igen sedan typ utedagen i skolan tidigt 10-tal. Fick låna fina hårda grejer att eventuellt köpa av en ex elit-åkare på jobbet, men kom fram till att jag vill börja med nånting enklare framförallt mjukare tills jag gör ett ordentligt köp framöver när jag utvecklat någon form av teknik. 
Har ett par Salomon escape 5 pilot pjäxor som passar och tanken är att köpa en SNS-bindning att montera på något passande till ett bra pris. Ja, ni hör att jag vill hålla ner budgeten så mycket som möjligt här. 
Till frågan som som jag inte lyckats bena ut på egen hand är: på vilka plattor kan jag montera en SNS-bindning? 

Låter det i era öron som att krånglar till det i onödan här i tron om att jag ska spara pengar genom att behålla pjäxorna jag redan har och köpa utrustning efter dom? Skulle gärna ha skidor med skins men känner att jag kan vara utan flyttbara bindningar även om det låter riktigt bra i teorin. 
Hoppas nån vill dela med sig av lite kunskap och tips till en som är grön men taggad

Allt gott Axel

 

Link to comment
Share on other sites

Inte fel att utgå ifrån ett par sköna pjäxor men SNS är på utdöende så enkelt är det. Visserligen om du köper ett par Salomon- eller Atomic-skidor så har deras modeller (de utan platta) förborrade hål som passar in på äldre SNS-bindningar men sen Salomon/Atomic slagit in på NNN-normen med Prolink så har även de börjat med limmade plattor så att bindningarna dels kan justeras, dels monteras utan skruvar. En flyttbar bindning räddar inte en dålig skinskida men den kan bidra till finjustering av fäste/glid.

En SNS-bindning går att skruva både genom en NIS-platta eller Turnamic-platta så hör med kollegan om han inte har några mjukare lagg att erbjuda. Alternativt kolla med en bra skidbutik, men de vill nog ge dig hela kitet.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för svar. Ja, tanken är bara att börja med det för att känna efter ifall Vasaloppet finns inom räckhåll (Det ska nämligen genomföras en klassiker inom en hyfsat snar framtid). Kollegan hade tyvärr inget annat att avvara men jag hittade Atomic redster marathon skintec https://www.skistart.com/sv/articles/2.2927.22891/atomic-redster-marathon-skintec med bindning landar jag på ca 2500:- och skidan såg ut att finnas kvar i utförande som skulle passa mig. Är det ett bra pris tycker ni? 
Tack för hjälpen! Axel

Link to comment
Share on other sites

Låter vettigt för ett par nya skidor inklusive rätt bindning (SNS) för dig. Är skidan bra och du vill gå över till nån form av NNN så finns det plattor för Atomic/Salomons Prolink eller Rottefellas Move (NIS) som man kan skruva fast i just de hålen som nu är borrade i skidan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...