Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rekommenderad längd skate stavar.


Joe1

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med rekommenderad längd på skate stavar enligt FIS sätt att mäta. (Från skidspetsen till handremmens infästning)

Jag är 174cm lång. Jag har måttat min längd barfota. 

Skulle vara lätt om det fanns någon rekommendation din kroppslängd (barfota) x 0 . XX  (tex 174 x 0.85 =  147.9cm) Skidspets till handremmens infästning.

Alternativt min kroppslängd med pjäxor på x 0 . XX

Hittade rekommendation din kroppslängd -25cm (174 - 25 = 153) Men det framgår inte om det är skidspets till toppen av staven eller nya till infästningen av handremmen.

Då dom tidigare använde från spets till toppen av staven (toppen av korkhandtaget) blir det lite svårt då infästningen till handremmen skiljer sig från 1cm till 5cm  

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Petter said:

Jag kör på ca 89% av kroppslängd på skejtstavar till reminfästning. Max tillåten längd är som din kroppslängd.

Hej! Tack för svaret. 

174 x 0.89 = 154,86cm från spets till reminfästningen för mig enligt din rekommendation. 

Ska prova mig fram därifrån.

Link to comment
Share on other sites

Tycker 155 cm låter lite kort för skate för din längd. Det är en smaksak dock. Jag mäter in knappa 180 cm och kör nu med 165 cm långa stavar. Knoppen går till näsan på mig. Kanske lite för långa så 162-163 vore bra men jag har känt att 160 cm var lite för kort. Gick ursprungligen på devisen skatelängd +10 cm på klassiska stavar där jag har 150 cm. 160-stavarna har jag satt Rex dasslock på och kör skidorientering med dem då det blir blandad åkning stakning och skate. Alla längder är stavmärkning förutom min egen längd 😉 

Link to comment
Share on other sites

On 1/17/2024 at 4:01 PM, larsbern said:

Tycker 155 cm låter lite kort för skate för din längd. Det är en smaksak dock. Jag mäter in knappa 180 cm och kör nu med 165 cm långa stavar. Knoppen går till näsan på mig. Kanske lite för långa så 162-163 vore bra men jag har känt att 160 cm var lite för kort. Gick ursprungligen på devisen skatelängd +10 cm på klassiska stavar där jag har 150 cm. 160-stavarna har jag satt Rex dasslock på och kör skidorientering med dem då det blir blandad åkning stakning och skate. Alla längder är stavmärkning förutom min egen längd 😉 

Okej. Du kör ca 91,5% av kroppslängden men kanske att 91% skulle passa bättre. 
Får börja lite längre och kapa mig neråt tills det känns rätt 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...