Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp med att tolka skiselectorkurva


Mats.O.Ves

Recommended Posts

mina 5 cent;

mkt bra utplockat, mkt jämnt par.

ser ut som ganska, men inte mkt, långa glidzoner, för "medium"-snö, skulle jag gissa. Inte så höga på halvvikt, så skulle inte valla alltför" aggressivt" om jag är rädd om glidet. (men på sistone har man väl mer o mer gått ifrån detta med 2 mm + på halvvikt, vilket nog är klokt)

långa fästzoner, det gillar jag.

tryck dem mot varandra och kolla hur glidzonerna ser ut, ski selectorkurva i all ära... - kan tycka det säger mer om hur långa glidzonerna är.

ingen klisterskida.

 - i teorin...

Link to comment
Share on other sites

Så du tycker inte att spannet är för lågt för att använda som klassisk skida? Killen som mätte tyckte att denna skida skulle göra sig bäst som stakskida iom att han tyckte spannhöjden sa kall och glidzon sa varm.

Vill helst att den ska funka som klassisk så därför är jag ute efter second opinions 🙂

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som man belastat 13cm bakom balanspunkt(offset). Är inte det lite kort såvida man inte som kille har väldigt små fötter?
Har för mig att det oftast mäts 14cm bakom. Du får ganska stor skillnad på HBW och FBW med 1cm skillnad och med 14cm så ökar värdena.

Link to comment
Share on other sites

finns bara ett sätt att veta: testa... - vilket inte låter sig göras i en handvänding, olika fören, testa mot andra skidor och vad har de för preparering och hur bra går de egentligen i aktuellt före...

spannhöjderna säger mkt, men långt ifrån allt, en skida med hög halvvikt kanske "kollapsar" vid 70% belastning vilket kan göra den kass, osv osv, medan dessa som är ganska låga på halvvikt kanske ändå håller emot ganska bra en bit på väg mot helvikt...

dessa har väl ganska långa fästzoner, så man kan ju pröva att dra in fästvallazonen en bra bit både bak o fram, främst bak.

dessa skidor kan mkt väl funka kanon som klassiska. Som sagt; bara testa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...