Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Leki kontrollrem och handtag


taxen

Recommended Posts

Två frågor

*Jag har haft en massa olika vanliga kontrollremmar men har nu även en Leki shark kontrollrem i strl S/M/L till mina skejtstavar Men hur ändrar man egentligen mellan de olika storlekarna!? Det kan ju inte bara vara att fästa kardborrebandet olika hårt, för det kan man ju på alla kontrollremmar, även de som säljs i separata S, M och L. De "vanliga" kontrollremmarna kan man ju dessutom justera genom att ändra hur mycket av remmen som ska gå igenom toppen, men det går ju inte på dessa Leki. Något jag missat här inser jag 😂 (eller är det så illa att de säljs i multistorlek utan att gå att justera?)

* Jag funderar på om jag skulle utrusta mina extrastavar till klassiskt med ett par Leki sharkhandtag. Men stavarna är 16 mm och Lekis handtag verkar vara 16,5 mm. Funkar det ändå, bara att ta extra mycket lim? 

 

 

 

Edited by taxen
Missat autokorrekt
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, taxen said:

 

* Jag funderar på om jag skulle utrusta mina extrastavar till klassiskt med ett par Leki sharkhandtag. Men stavarna är 16 mm och Lekis handtag verkar vara 16,5 mm. Funkar det ändå, bara att ta extra mycket lim? 

 

 

 

Kan nog funka med extra mycket lim, annars så har Leki handtag även för 16mm stavrör. Åtminstone i katalog för några år sedan. Kolla sida 55.

LEKI katalog 2020-2021 by skirace.sk (professionalsport, s.r.o.) - Issuu

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Trampe said:

Om jag förstått det rätt så säljs Leki´s handremmar i två olika fasta storlekar. Den mindre kallar de S/M/L och den större M/L/XL. Frågar du mig så hade de gärna fått sälja en L/XL/XXL också....

Ja precis, det är "multistorlekar", men frågan är om det går att justera mellan de olika storlekarna på något sätt som jag missat, det är ju jättekonstigt att de tror att en som har S och en som har L ska kunna ha samma kontrollrem om det enda som går att justera är hur hårt man drar åt den. Det är ju jättestor skillnad mellan kontrollremmar i S och L, där varje storlek säljs separat.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, taxen said:

Ja precis, det är "multistorlekar", men frågan är om det går att justera mellan de olika storlekarna på något sätt som jag missat

Kardborreremmen, dvs hur mycket du behöver dra åt beror på storleken på din hand. Där ligger justeringen.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Crippa79 said:

Gillar Lekis kontrollremmar, funkar för mig i allt från tjocka tumvantar till tunna racehandskar eller utan handskar. På Swix måste jag byta mellan olika storlek på remmarna.

Gillar dem också, men för mig är den största storleken något för liten med tumvante. Saknar en ännu större storlek.

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever att Leki har lite rundare kardborrelås och att det medför lite mer flexibilitet i storleksanpassning efter hand(-led). Swix och Madshus löper lite mer diagonalt och behöver mer storleksanpassning av handloven. Nu är jag på andra änden av skalan med frökennävar och refererar mest till lite äldre modeller av kontrollremmar.

Link to comment
Share on other sites

Har insett att det bara är via karborreremmen man ändrar. Vilket jag kan tycka är lite konstigt, att S ska passa även L, då det inte bara är omkretsen som skiljer utan även handflatestorlek. Även tumhålet är ju fixerat i en storlek oavsett hur mycket jag drar åt remmen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...