Dollan96 Posted January 23 Report Share Posted January 23 Hej Skidälskare, Gjorde ett snabbt och dumt inköp av ett par Leki stavar fg vinter som jag jag nu, mer insatt, inser är 2cm för korta enligt FIS definition av maxlängd. Huruvida det kommer lyfta min stakning till nya höjder återstå att se, men tanken av dessa -2cm ute i spåret äter upp mig... Mina tidigare madshus carbonstavar kapade jag och gav till tjejen, varav jag sparade två stucken stumpar á 6cm. Hittar ingen bra tråd/video hur man förlänger staven med hjälp av spillbittar, bara att det inte rekomenderas att döelänga mer än ca 3cm för att bibehålla styvhet. Har ni några pedagogiska tips som hjälper mig i ärendet? Tar jag bara av handtaget trycker upp en spillbit á 2cm med epoxilim först och sen för in resten av lekistaven? Tack på förhand, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trampe Posted January 23 Report Share Posted January 23 Varför inte montera stavförlängare? Stavförlängare – Aktiv Sport Om det gäller Leki-stavar så är det 16,5mm stavrör och då passar nog dessa bättre: Köp KV+ Adapter For Length - Skistart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dollan96 Posted January 23 Author Report Share Posted January 23 Frågade om kv+ adaptern lirade med Leki - butikskillen sa nej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trampe Posted January 23 Report Share Posted January 23 1 hour ago, Dollan96 said: Frågade om kv+ adaptern lirade med Leki - butikskillen sa nej Mät ytterdiameter på ditt stavrör(med skjutmått). Är det 16,5mm så är det samma som KV+. Butikskillen kanske kände till något som jag missat? Såg nu att du skrev "Leki stavar fg vinter" - vilken modell? Har du länk med produktinformation? Någon av dessa kanske: LEKI Cross-Country Ski Poles | Online Shop | LEKI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dollan96 Posted January 23 Author Report Share Posted January 23 hrc marathon https://www.leki.com/be/en/HRC-marathon/65240301170 ja jag tänkte att det borde väl gå menmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trampe Posted January 23 Report Share Posted January 23 Okej, nu förstår jag. Leki Marathon har tydligen 16,0mm stavrör enligt specen på deras sida, medan Leki HRC Max(som jag själv har) har 16,5mm stavrör enligt spec. Till din stav så bli inte KV+ förlängaren lämplig utan du bör ta den andra modellen som jag länkade till. Kolla bara att den verkligen är till 16mm stavrör då det inte framgick(99,9% säker på att den är det...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moh Posted January 24 Report Share Posted January 24 20mm spillbit först var precis så jag gjorde och det har funkat bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dollan96 Posted January 24 Author Report Share Posted January 24 Tack @Trampe och @moh! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSO Posted January 26 Report Share Posted January 26 Har du spillbitar med lite olika diametrar att jobba med måste det ju vara mer eller mindre plättlätt att göra en egen adapter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeirs Posted February 2 Report Share Posted February 2 Det finnes Carbon rør som en kan skjøte med. Dvs innvendig muffe. En kan bruke vanlig epoxy for skjøten. 1/2 mm forskjell i diameter fylles ut av epoxyen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeirs Posted February 2 Report Share Posted February 2 For 2 cm inne i håndtaket er nok alu eller glassfiber lett og stivt nok både som muffe og forlengelse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts