Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fråga: Hur förlänger jag min carbonstav med 2cm?


Dollan96

Recommended Posts

Hej Skidälskare, 

Gjorde ett snabbt och dumt inköp av ett par Leki stavar fg vinter som jag jag nu, mer insatt, inser är 2cm för korta enligt FIS definition av maxlängd. Huruvida det kommer lyfta min stakning till nya höjder återstå att se, men tanken av dessa -2cm ute i spåret äter upp mig...

Mina tidigare madshus carbonstavar kapade jag och gav till tjejen, varav jag sparade två stucken stumpar á 6cm. 

Hittar ingen bra tråd/video hur man förlänger staven med hjälp av spillbittar, bara att det inte rekomenderas att döelänga mer än ca 3cm för att bibehålla styvhet. 

Har ni några pedagogiska tips som hjälper mig i ärendet? Tar jag bara av handtaget trycker upp en spillbit á 2cm med epoxilim först och sen för in resten av lekistaven?

 

Tack på förhand,  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Dollan96 said:

Frågade om kv+ adaptern lirade med Leki - butikskillen sa nej

Mät ytterdiameter på ditt stavrör(med skjutmått). Är det 16,5mm så är det samma som KV+. Butikskillen kanske kände till något som jag missat?

Såg nu att du skrev "Leki stavar fg vinter" - vilken modell? Har du länk med produktinformation?

 

Någon av dessa kanske:

LEKI Cross-Country Ski Poles | Online Shop | LEKI

Link to comment
Share on other sites

Okej, nu förstår jag. Leki Marathon har tydligen 16,0mm stavrör enligt specen på deras sida, medan Leki HRC Max(som jag själv har) har 16,5mm stavrör enligt spec.
Till din stav så bli inte KV+ förlängaren lämplig utan du bör ta den andra modellen som jag länkade till. Kolla bara att den verkligen är till 16mm stavrör då det inte framgick(99,9% säker på att den är det...).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...