Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Overall/dräkt - Sparar man tid?


RFS

Recommended Posts

Hej!

Jag ska åka ÖSS för fjärde året i rad och funderar på att köpa en overall/dräkt för att slimma ner min annars rätt pösiga klädsel. Är detta någon idé för en motionär eller snackar vi endast sekunders skillnad här?

För referens kring vilken nivå jag ligger på så åkte jag förra året på 5h 55 min.

Stort tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

du håller ju hyffsad fart, i de snabbare partierna, såväl utförsglid som stakpartier,  blir luftmotståndet absolut ngt som påverkar iaf en del.

du kommer sannolikt uppskatta en dräkt. - jag tycker alla rörelser blir smindigare o skönare oxå. - sedan kommer du se snabbare ut oxå, bara en sån grej.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag skulle säga att man spar mycket tid på rätt kläder. Tänker då på kläder som andas bra. Varje insparad svettdroppe är värdefull och gör dig snabbare eftersom du har mer energi.

En tävlingsdräkt är som regel tunn och andas bra. Komplettera med ett tunt underställ och vindkalsonger och du klarar dig bra ner till minus 10 eller ännu kallare. Ytterligare ett lager underställ om det blir riktigt kallt. Om du inte är flintskallig så skippa mössan och kör med pannband istället. Spar mycket svett det också. Pannband ner till -15 upplever jag funka bra.

En tunn väst kan kännas rätt ibland, men det är tydligt att det kostar svett. Brukar vara blöt innanför den. Utan väst torr och lika varm.

Pösiga vindjackor, absolut inte. Det är svett som är den stora förlusten. Vindmotståndet blir ingen fråga i jämförelse om man svettas.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Guswalker said:

Vad rekommenderar ni för, relativt billig, ovandel? Är jävligt varm av mig och funderar på att enbart köra ett merinounderställ. Har kört det en del runt nollan i Stockholm och inte varit kall en sekund.

Funkar absolut! Kör bara med en underställströja om det blir ljummet eller några minusgrader. Har själv gjort en gång. Många här tycks inte gilla Merino? Själv har jag bara goda erfarenheter, men det handlar då inte om 100% utan om inblandning. Swix har ett underställ med merino som jag är väldigt nöjd med. Kanske utgått ur sortiment?

Det här är en annan favorit från Swix. Ser inte mycket ut för världen men man håller sig både varm och torr i den! Har testat när tempen låg mellan 10 till 15 minus att köra enbart i den + en tunnare väst till ovandel. Frös inte alls trots tur på över 2 timmar. Däremot är det svårt med väst då det andas sämre där och man blir svett inunder.

Swix Triac RaceX Bodyw LS M - Kläder, Underställ - Pölder Sport (polder.se)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...