Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Oneway storm 1 eller Leki HRC marathon


taxen

Recommended Posts

I stavvalet och -kvalet...

 

Har ett par Swix Star CT1 som jag varit väldigt nöjd med i många år, men vill köpa ett par till nu, för någon dag kommer de gå av och jag vill kunna hitta något på rea i lugn och ro som är ungefär i stil med dessa.

Har en övre budgetgräns på 1800:- 🙂

CT1 star hittar jag inte i min längd till ok pris.

Har kollat runt lite och sållat fram dessa.

Oneway storm 1 och Leki HRC Marathon.

I alla fall vikterna har jag kunnat jämföra. De ligger på 64 g/m resp 66 g/m. CT1 ligger på 63 och med mina 1,40 stavar blir det inte många gram mer. (Jag har även ett par budgetstavar som väger 79 g/m som jag märker rätt stor skillnad, dvs de upplevs som tunga i svingen).

Skillnader i styvhet är för mig inte lika viktiga eftersom jag har förhållandevis korta stavar, däremot vikt och hur tåliga de är. Där hittar jag inga uppgifter om Lekis stavar. Däremot är Onewaystavarna på pappret mindre tåliga jmf m mina nuvarande Swix (56 kilopond mot 63). 

Någon som kan rekommendera någon av dem? Eller någon annan som är liknande det jag söker?

MIn skidåkarnivå ligger på startled 5 i VL 🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har båda dessa faktiskt! One Way Storm till skate och Leki maraton till klassiskt. Skulle säga att de är likvärdiga i styvhet och lätthet. Tycker dock lekis handtag och remmar är något skönare och superbra med sharkfästet så man snabbt kan ta av på remmen från staven. Båda är bra vasaloppstavar dvs lite slagtåligare men ändå hyfsat lätta/styva. 

Link to comment
Share on other sites

On 1/29/2024 at 9:20 PM, Crippa79 said:

Har båda dessa faktiskt! One Way Storm till skate och Leki maraton till klassiskt. Skulle säga att de är likvärdiga i styvhet och lätthet. Tycker dock lekis handtag och remmar är något skönare och superbra med sharkfästet så man snabbt kan ta av på remmen från staven. Båda är bra vasaloppstavar dvs lite slagtåligare men ändå hyfsat lätta/styva. 

Tack 😃

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...