Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Examensarbete - Problem för glasögonbärare


Bill Blomster

Recommended Posts

Hej allihopa! 

Mitt namn är Bill Blomster och jag studerar mitt sista år på utbildning industridesign i Gävle. Jag sitter just nu och försöker knåpa ihop en förstudie för mitt examensarbete. Det skulle vara till super stor hjälp om ni som bär glasögon skulle vilja kommentera kort eran lösning kring glasögon och skidåkning och om ni upplever några problem när ni är ute i backarna. Det kan vara alltifrån att lösningarna idag inte tillfredställer era behov till att ni upplever svårigheter med att bära linser och inte villiga att köpa sportglasögon.

Jag är super tacksam för alla era svar! Tack snälla på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Jag använder sportglasögon med fotokromatiskt glas, det fungerar väldigt bra för mig. Både på snö och asfalt, läs vid rullskidåkning. Det har jag gjort ganska länge nu men tidigare så använder jag bara vanliga glasögon vilket fungerade okej när jag åkte lugnt men blev besvärligt när jag tog i och började svettas. Då gled glasögonen hela tiden ned för näsan och behövde rättas till ofta vilket var störande. 

Link to comment
Share on other sites

Sportglasögon går lös på hiskeliga summor pengar om man vill ha dem med styrka. För mig har lösningen varit att helt enkelt köpa ett par vanliga brillor med lätta plastbågar. (Metall blir så kallt) I ruskväder är det drygt som attan med imma och regn på glasen. Torkar med handsken. Fungerar rätt dåligt. Det finns insatsgrejer till sportglasögon med det ser för jäkla dumt ut, så jag kör så här istället. 

Drömprodukt - billiga "vanliga" sportglasögon med styrka. Gärna med något slags nanohinna som förhindrar imma och vattendroppar. Fixa det så har du en kund här sen. 

Link to comment
Share on other sites

De flesta sportglasögon är linsen för krökt för att kunna ha slipade glas i, så likt ovan kör jag också med vanliga glasögon/solglasögon. Gäller att hitta en modell som inte glider ner när man svettas. Enda gången jag egentligen "lider" av att inte kunna ha riktiga sportglasögon är när det snöar då jag får mycket snö i ögonen pga att glasögonen inte är så tättslutande. Har provat med glasögon och snöskärm men då immar glasögonen för mycket

Link to comment
Share on other sites

60-plussare som tarvar progressiva glas. Kör med sportbågar med fotokromatiska progressiva glas både på sommaren & vintern. Dyra men funkar bra så länge det inte kommer nederbörd som är fuktig (regn &/ el. snöblandat). Använder engångslinser vid fuktig nederbörd. Har även ett par sportglasögon med insats. Funkar bra på sommaren men funkar inte alls på vintern då de immar igen väldigt lätt.

Link to comment
Share on other sites

Förmodar att detta gäller glasögon för de som är närsynta. Jag behöver bara glasögon för att se när jag läser, ser bra på håll. Jag använder vanliga skyddsglasögon (Biltemas) med styrka (ett inslipade område i botten av glasögon). Funkar utmärkt vid cykling för att se cykeldatorn. Behöver ingen styrka för skidåkning mm. om jag inte tvunget behöver se på klockan. Glasögonen ser ur som ett par sportglasögon. Använder f.ö. alltid skyddsglasögon som sportglasögon, betydligt billigare än de som kallas ”sportglasögon”. 😉

Link to comment
Share on other sites

Ett problem med glasögon i kyla som kräver köldmask är att de immar igen, när utandningsluften sipprar uppåt på näsan, det är i princip omöjligt att åka med glasögon. Ett alternativ i så fall är att i stället för mask använda en duk över munnen för att värma upp luften för att slippa imman på glasögonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...