Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Examensarbete - Problem för glasögonbärare


Bill Blomster

Recommended Posts

Hej allihopa! 

Mitt namn är Bill Blomster och jag studerar mitt sista år på utbildning industridesign i Gävle. Jag sitter just nu och försöker knåpa ihop en förstudie för mitt examensarbete. Det skulle vara till super stor hjälp om ni som bär glasögon skulle vilja kommentera kort eran lösning kring glasögon och skidåkning och om ni upplever några problem när ni är ute i backarna. Det kan vara alltifrån att lösningarna idag inte tillfredställer era behov till att ni upplever svårigheter med att bära linser och inte villiga att köpa sportglasögon.

Jag är super tacksam för alla era svar! Tack snälla på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Jag använder sportglasögon med fotokromatiskt glas, det fungerar väldigt bra för mig. Både på snö och asfalt, läs vid rullskidåkning. Det har jag gjort ganska länge nu men tidigare så använder jag bara vanliga glasögon vilket fungerade okej när jag åkte lugnt men blev besvärligt när jag tog i och började svettas. Då gled glasögonen hela tiden ned för näsan och behövde rättas till ofta vilket var störande. 

Link to comment
Share on other sites

Sportglasögon går lös på hiskeliga summor pengar om man vill ha dem med styrka. För mig har lösningen varit att helt enkelt köpa ett par vanliga brillor med lätta plastbågar. (Metall blir så kallt) I ruskväder är det drygt som attan med imma och regn på glasen. Torkar med handsken. Fungerar rätt dåligt. Det finns insatsgrejer till sportglasögon med det ser för jäkla dumt ut, så jag kör så här istället. 

Drömprodukt - billiga "vanliga" sportglasögon med styrka. Gärna med något slags nanohinna som förhindrar imma och vattendroppar. Fixa det så har du en kund här sen. 

Link to comment
Share on other sites