Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Engelbrektsloppet 60, 2024


zäta

Recommended Posts

Ingen snö på ingång och just nu isiga spår. Prognos söndag är minus 8. Inför lördagen, där det blir ännu kallare, så vallas det med klister. 
 

Jag får alltid lite ångest med klisterfören. Vad rekommenderas inför söndagen med ovan prognos? 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, zäta said:

Hur ser spåret ut/kommer att set ut på söndag ? Jag tänker mest på vilken fästvalla som man ska använda.

Åkte förra fredagen med tape på nydragna spår. Gick riktigt bra om fantastiskt glid. Lördagen bjöd på bara is och inget fäste. Gick ännu snabbare men Håberget var inte så roligt att saxa uppför….

Link to comment
Share on other sites

Nu har engelbrektsloppet släppt sina vallatips inför imorn. Violet burk  ovanpå antingen blå burk eller violet klister.

Banan har varierande snötyper som jag förstår det, delvis gammal natursnö och delvis konstsnö. Undrar hur blanka spåren är och om burk fäster?

 

https://www.engelbrektsloppet.se/vallaservice?fbclid=IwAR3XOL6nZvsS91ppOPdj0JVfE6eNtzZ_GEgG-FuJfRzehFGGWq0psscmWDs

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, kribbew said:

Nu har engelbrektsloppet släppt sina vallatips inför imorn. Violet burk  ovanpå antingen blå burk eller violet klister.

Banan har varierande snötyper som jag förstår det, delvis gammal natursnö och delvis konstsnö. Undrar hur blanka spåren är och om burk fäster?

 

https://www.engelbrektsloppet.se/vallaservice?fbclid=IwAR3XOL6nZvsS91ppOPdj0JVfE6eNtzZ_GEgG-FuJfRzehFGGWq0psscmWDs

Testade precis med klister täckt med blå burk och det fastnade en del pga 2-3 cm nysnö idag. Mjukt vid Nordansjö och jag lägger på burk istället. Förutsätter att de drar spåren inatt och då borde det fungera bra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...