Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tänkte testa tejp. Nån som kan?


Mats.O.Ves

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet av "fästvallatejp"?

Är upplevelsen som med skins att det är något av en kompromiss. Att man betalar för enkelheten med lite sämre glid och lite sämre fäste än med bra vallade skidor.

Funkar det verkligen i all slags snö i nästan alla temperaturer?

Mellan vilka spannhöjder ska dessa monteras? Bara hört ca 5 cm kortare än fästvallazonen men hade varit bättre att få veta optimala höjden så man kan mäta. 0,2mm? 0,4mm?

Är det något förhållande där tejp fungerar särskilt bra eller dåligt?

Tack för svar!

Link to comment
Share on other sites

Det är en helt ok kompromiss. Det funkar ganska dåligt på isig konstsnö och det kan bli lite stökigt om det är tjock nysnö som fryser fast i tejpen. Jag körde ofta med tejp tidigare men har bytt till skin på vardagsskidorna. Skin är bättre. Vallade skidor är bäst, men både tejp och skin är enklare och har noll startsträcka om man bara vill ta en tur lite snabbt.

Jag hade min tejp i burkzonen. Det är lätt att korta av det om du inte blir nöjd. Bara skrapa bort bit för bit tills du hittar rätt. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, LFN said:

Det är en helt ok kompromiss. Det funkar ganska dåligt på isig konstsnö och det kan bli lite stökigt om det är tjock nysnö som fryser fast i tejpen. Jag körde ofta med tejp tidigare men har bytt till skin på vardagsskidorna. Skin är bättre. Vallade skidor är bäst, men både tejp och skin är enklare och har noll startsträcka om man bara vill ta en tur lite snabbt.

Jag hade min tejp i burkzonen. Det är lätt att korta av det om du inte blir nöjd. Bara skrapa bort bit för bit tills du hittar rätt. 

Tack!

Vad tycker du skinskidorna gör bättre? Glid/fäste/enklare/mindre kladd?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du ska lägga tejpen i klisterzonen.

Fördelar tejp: bromsar inte lika mkt i stakningen, lättare att justera(kontra skins), du behöver inte köpa nya skidor, du kan ta bort tejpen och valla som vanligt, du kan ta bort tejpen och köra "blankt"

Nackdelar tejp: samlar mkt skräp om det finns barr m.m., inte så bra när det är isigt, fungerar inte i alla fören, du får inte köpa nya skidor 😉

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...