Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vätskebrist


KalleLarsson

Recommended Posts

Vad gör ni för att hålla vätskenivåerna i shakt?

Tränar ca 6 gånger I veckan mellan 60-90 min per pass svettas mycket som människa 😄

Dricker mycket vatten så att jag håller mitt urin ljust, men tycker att jag känner mit på gränsen till uttorkad ofta. Tar magnesium och zink dagligen och har börjat knapra lite salt till mitt vatten.

Någon som har tipps på att få det bättre?

Link to comment
Share on other sites

Bättre? Om urin är ljust så är det väl rätt så ok?

Din träning låter inte extrem och om du inte svettas extremt under dessa pass behöver du nog inte ens dricka under passet. Själv dricker jag aldrig på pass under 60 minuter och bara inomhus upp till 90, utomhus och upp till 120 minuter vatten och längre pass någon slags sockerlösning.

Magnesium och zink plus salt kanske inte ens behövs men är också vad jag kunde föreslagit.

Så du är nog rätt ute, drick om du är törstig annars låt bli 😊.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Knappen said:

Bättre? Om urin är ljust så är det väl rätt så ok?

Din träning låter inte extrem och om du inte svettas extremt under dessa pass behöver du nog inte ens dricka under passet. Själv dricker jag aldrig på pass under 60 minuter och bara inomhus upp till 90, utomhus och upp till 120 minuter vatten och längre pass någon slags sockerlösning.

Magnesium och zink plus salt kanske inte ens behövs men är också vad jag kunde föreslagit.

Så du är nog rätt ute, drick om du är törstig annars låt bli 😊.

Är så jag tänkt också, pass över 60 min dricker jag vatten.

Men efter passen på 90+ så får jag lätt kramp speciellt i bålmusklerna så tänkte att någon hade något bra tipps utöver det man gör.

Svettar mycket och mycket salt i svettet har jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ofta krampproblem, har testat det mesta men har ingen enkel lösning.

Sömn spelar roll, trött ger mer kramp. Vätskebrist också… men har testat vätskeersättning, magnesiumtabletter av olika sorter, salt och noll skillnad.

Tråkigt nog är den hitintills bästa lösningen mer träning… ju bättre tränad desto mindre problem med kramp. Men vid maxansträngning så kommer det ändå. Om man är positiv kan man kanske se det som att jag kan ta ut mig mer än mina muskler klarar?

Så dricka, sova och träna längre pass är mitt tips. Det går säkert att ta prov på om man har brist på något men det var inte mitt problem och är nog ovanligt om man äter varierat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...