Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet 2024


Recommended Posts

Jotack de regnar på ordentligt här ca 12km nordväst om Högbo. Känns som att det blir en balansgång för spårmakarna att dra spåren i lagom tid så de hinner frysa ihop men inte blir betonghårda. Några av utförsbackarna på sista tredjedelen av varvet skulle kunna bli onödigt spännande vid isiga spår. 

Borde få plats med 3 spår i bredd iallafall större delen av banan, är vanligtvis ett spår och skatebädd. Första 10km är relativt platt så där kanske de inte blir så jätte utspritt men efter den kuperade sista tredjedelen gissar jag på att de kommer dra ut sig mer. Sen är väl risken för de som är snabbast att de hinner ikapp motionsklassen. Min plan är att försöka stå långt fram i motionsklassen för att förhoppningsvis kunna komma iväg i lagom tempo. 

Link to comment
Share on other sites

Idag var det: 

+1/+3, strålande sol och vind. Föll snö i natt då det blev minusgrader så vi möttes av nydragna spår och lite grövre nysnö. Spåren fasta och blanka i morse men blev sämre under dagen. Hade bra fäste med Rossa/start univ wide. Kanonglid med en gammal HF8-vallning och skrå-rill samt 2 mm rak rill bakom fästzonen. Salomon S/lab White Base skida.

En hel del barr o skit i spåret. Mestadels bra stavfäste men några djuphålor på högra kanten.

Körde Hawaian tropic och zinkpasta i fejset. 😀

Lycka till ni som kör imorgon! 

Link to comment
Share on other sites

Var ute för ett par timmar sedan och åkte konstsnöspåret + natursnöslingan bort från "farliga" backen (dvs allt utom första delen av 12an + Gruvvägen), så ifall någon sitter och undrar såhär kvällen innan kan jag rapportera: 

Tempen var -2, delar av konstsnöspåret var nästan helt nypistade och dessa delar var på god väg att bli till räls av den grovkorniga snön ( det var dock bara ett spår så dessa kommer pistas igen). Natursnöspåret var inte ompistat, hårt och lite isigt. När detta pistas om kan det nog bli bra fasta spår utan is, ganska grovkornigt.

Tror det finns risk för att det blir riktigt sockrigt i de branta backarna när saxarna går loss där. En av uppförsbackarna på natursnöspåret är dessutom så brant att vi stakare lär vara snabbare upp med saxning.

Velar mellan små eller stora trugor, små lär funka bra på 95% av varvet, men ifall backarna blir sockriga så är ju dessa inte att föredra. 

Link to comment
Share on other sites

Vad tyckte ni om dagen? 

Jag tyckte det var, i vanlig ordning, ett toppen-arrangemang.

Jag gick med fäste och hade toppenskidor, likvärdigt glid som de flesta runt mig på stakskidor.

Någon som vet vad som hände med damtäten? Det blev oklarheter när medaljerna skulle förändras, speakern sa nåt om ändringar i resultatlistan. Blev någon diskad? 
 

/snabben

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, snabben said:

Vad tyckte ni om dagen? 

Jag tyckte det var, i vanlig ordning, ett toppen-arrangemang.

Jag gick med fäste och hade toppenskidor, likvärdigt glid som de flesta runt mig på stakskidor.

Någon som vet vad som hände med damtäten? Det blev oklarheter när medaljerna skulle förändras, speakern sa nåt om ändringar i resultatlistan. Blev någon diskad? 
 

/snabben

Riktigt kul lopp och ett strålande arrangemang som du säger. Lite synd att folk inte kan seeda sig själva sanningsenligt. Fick köra om mycket folk från led 1 och 2 som förmodligen inte hörde hemma där.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...