Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

ÖSS vs ÖSM


RFS

Recommended Posts

Hej! Funderar på att köra en sista minuten anmälan till antingen Öppet Spår Söndag eller Öppet Spår Måndag beroende på vädret. Tänkte bara höra - om man kör klassisk stil, är det märkbart sämre att köra Måndag pga färre spår och många som skejtar?

(Jag är medveten om att ÖSS är fulltecknat men köper i andra hand i såna fall)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att antalet spår inte spelar så stor roll direkt (tror det är tillräckligt med plats ändå), men att det är svårare att hitta bra ryggar om man kör klassiskt. Alt att man får staka mer ute i skatebädden för att göra det. 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Joel Frödin said:

En reflektion jag som har varit bort några år och nu ska åka ÖSM, de ska ju släppa på något som heter ÖSM 45 och ÖSM 30 samtidigt, innebär det att jag (siktar på 5h) kommer få passera en himla massa människor mot slutet? och att spåren eventuellt är kassa? 

Förmodligen flera att passera på slutet, ja. Spåren måste ju inte bli dåliga för det, men vid varmföre så är ju risken större.

Det ryktas om att Vasaloppet till nästa år utökar Vinterveckan med ännu en möjlighet. Sparkstötting 45 med start i Evertsberg. Robin Bryntesson uppges redan vara sugen på en egen tvist på detta - åka baklänges medan han äter ur en medhavd 25kg säck rå potatis. Gissar att eventet passar bra in på måndag.

 

image.png.e9fff277507ac63ecc5161d815915712.png

Link to comment
Share on other sites

Sen spelar vädret in om du skall åka ÖSS eller ÖSM. Det verkar komma mer snö på söndagen än på måndagen och om spåren hinner frysa till på natten avgör hur de kommer att hålla. Tror inte att det blir så stor skillnad att ÖS 45 och 30 tillkommit, tror att många "graderat ner sig" från ÖS 90, utan mer hur spåren kommer att hålla. På måndagen är det en del som stakar på slätan och skejtar i backarna, men liksom i andra lopp försvinner de klassiska spåren ganska snabbt i backarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde ÖSM förra året och tyckte det var ganska irriterande med kombinationen klassiskt och skejt i samma lopp. Det var mycket skejt i spåren och det blev ganska stökigt. Det blev också en lite konstig känsla av att vi inte körde samma lopp. Vill du köra klassiskt skulle jag rekommendera söndagen. 

Link to comment
Share on other sites

Jag körde ÖSM förra året (skate), startade i andra grupp 07.10 och går man så tidigt så var det bara lite omkörningar uppför första backen, annars gott om plats. Inga 30- eller 45-åkare däremot förra året så det kan jag inte uttala mig om, möjligen Försvarsmakten som jag tror kör på måndagen.

Tips om du siktar på 5h är att gå i första gruppen. Det skulle jag ha gjort förra året med facit i hand.

Link to comment
Share on other sites

Postar min upplevelse här också:

 

Hade skidor som bitvis gick bra och bitvis tröga, svårt idag på ÖSM. Jag åkte på 4:48, var kanon fint fram till Everstberg, sen var det totalt kaos i 10km, Folk som promenerade i bredd i nerförsbackar, åkte i bredd med varandra och pratade (fanns bara 2 klassiska). I de flesta backarna låg det folk, och där det inte låg folk så gick man och tappade utrustning, eller stod på tvären och funderade på livet. Var en konstant sicksackande, och utan tillstymmelse till spår, som en uppkörd slalombacke typ. Sen blev det bättre, spåren återkom och det blev glesare. Sen kom man ikapp ÖS 30km, suck folk överallt. Fick stacka mestadels i skatebädden och där ville ju folk åka skate. Kanske bara jag som var på dåligt humör? Hur upplevde alla andra det? I mina ögon bör man organisera det annorlunda. Typ släppa ÖSM 45 & 30 senare, det tar ju ändå inte slå lång tid.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Joel Frödin said:

Postar min upplevelse här också:

 

Hade skidor som bitvis gick bra och bitvis tröga, svårt idag på ÖSM. Jag åkte på 4:48, var kanon fint fram till Everstberg, sen var det totalt kaos i 10km, Folk som promenerade i bredd i nerförsbackar, åkte i bredd med varandra och pratade (fanns bara 2 klassiska). I de flesta backarna låg det folk, och där det inte låg folk så gick man och tappade utrustning, eller stod på tvären och funderade på livet. Var en konstant sicksackande, och utan tillstymmelse till spår, som en uppkörd slalombacke typ. Sen blev det bättre, spåren återkom och det blev glesare. Sen kom man ikapp ÖS 30km, suck folk överallt. Fick stacka mestadels i skatebädden och där ville ju folk åka skate. Kanske bara jag som var på dåligt humör? Hur upplevde alla andra det? I mina ögon bör man organisera det annorlunda. Typ släppa ÖSM 45 & 30 senare, det tar ju ändå inte slå lång tid.

Låter som ett kasst upplägg de har infört.

Link to comment
Share on other sites

Många bra resultat på ÖSM i år. Låter som att det var snabbare före än förra året men att man sen fick brottas lite med de som gick de nya, kortare sträckorna.

Får nog damma av motivationen och ställa in siktet igen på detta till nästa år. Har ju nya skidor i skidparken som behöver släppas lös på vidderna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...