Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

En fråga om pjäxor och bindningar till skate skidor


Rullskidare

Recommended Posts

Hej, dragkedjan på mina pjäxor gick sönder. Dessa pjäxor använder jag till både skidor (skate) och långfärdsskridskor. Men hur göra?
Pjäxorna är Salomon Equipe 8x Sk (SNS profil). Skridskorna har bindning Atomic Pilot och de pjäxorna passar till dem. Finns några pjäxor som passar till både Salomons bindningar och Atomic pilot bindningar?

Link to comment
Share on other sites

Pjäxorna du nämner ser ut ha två fästpinnar, dvs. de funkar för både Pilot-bindningar med två fästpunkter och Profil-bindningar med en fästpunkt fram. Ibland kan man behöva trimma flexkudden nåt hack för att Pilot-pjäxor ska passa in i en profil-bindning, men det har ju funkat hittills som du skriver. Atomic och Salomon ägs av samma företag och delar mycket av utvecklingen.

  • Om du trivs med pjäxorna, gå till en skomakare som lätt byter ut dragkedjan.
  • Om du vill passa på att byta pjäxor men behålla de äldre SNS Profil/Pilot-bindningarna så får du leta upp ett par pjäxor med SNS Pilot med två fästpinnar. Det kan finnas kvar i butiker men är kanske svårfunnet när det mesta gått över till NNN-kompatibla Prolink
Link to comment
Share on other sites

I lite äldre SNS Profil-bindningar får man såga ett jack för att den andra pinnen ska gå fritt och ibland även karva lite på bygeln som man trycker ner för att låsa fast bindningen med (för att få plats med nosen i RS 17 skor) Ingen svårt ingrepp, går bra med bågfilsblad eller mindre sågblad. Man får även klippa av en eller två ”flänsar” på kudden (som larsbern skriver). 
Borde funka att såga bort den andra pinnen under skon, men har inte testat det (än).

 

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt hur jag använder pjäxorna. Men tror, att det till skridskorna kan vara så att jag använder båda "pinnarna" att spänna fast pjäxorna med. Men inte att jag använt dem för skating med skidor. Påföljden i senare fallet har varit att pjäxorna tenderat flexa och hamna snett på sns-profilen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...