Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ni som brukar köpa starplats sent.. är ni nervösa nu eller är ni chill ??


Recommended Posts

Ni som avser åka Vasaloppet 2024 och brukar köpa starplats sent.. är ni nervösa nu eller är ni coola med att det kommer lösa sig sista dagarna innan såsom det brukar göra??
Kollar man i olika skidrelaterade grupper på FB så verkar det vara större efterfrågan än vad jag kan påminna mej att det varit tidigare år. 

Link to comment
Share on other sites

Tror det kommer vara snudd på omöjligt att hitta en startplats till vettigt pris, just nu är det över 10 köpannonser för varje säljannons på både startplatser och diverse Facebookgrupper.

 

Men är man villig att håva ut pengar så kan man absolut köpa. Lagom Kondition sade i dagens podd att vissa köper för 4000kr.

Link to comment
Share on other sites

Knepigt att det blir sån anstormning när det råkar var lopp nr 100. Å andra sidan har det varit en rätt anständig inledning på vintern denna säsongen och då vill väl många visa vad de kan.

Devisen brukar vara att man kan ställa sig med en lapp utanför marknadstältet ett par dagar innan och vara rätt säker på en plats för originalpris eller därikring men kanske inte så i år...

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte nerver att vänta med att köpa, men förnuftet säger ju att minst 5% som har startplats till VL får förkylning, känning i knät eller bara fegar ur sista veckan. Det borde då finnas 800 platser över sista dagarna. Gäller bara att alla som inte kommer att nyttja sin startplats också aktivt försöker sälja den.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Trampe said:

Jag har inte nerver att vänta med att köpa, men förnuftet säger ju att minst 5% som har startplats till VL får förkylning, känning i knät eller bara fegar ur sista veckan. Det borde då finnas 800 platser över sista dagarna. Gäller bara att alla som inte kommer att nyttja sin startplats också aktivt försöker sälja den.

Jag tänker samma och lär anmäla mig ikväll… till 2025…

Link to comment
Share on other sites

Också på jakt på plats. Får man inte tag i en nu i helgen så är det byte på plats som gäller. Jag undrar hur man ska kunna kolla att man inte blivit lurad och verkligen fått en plats när man inte kan göra bytet direkt. Man brukar ju alltid kolla att säljaren finns i startlistan men bytet på plats görs väl med hjälp av säljarens vasa-id men då finns det väl ingen garanti för att säljaren inte sålt det till flera personer?

Känns tråkigt att först på plats nästa helg upptäcka att man inte har en plats... Några bra tips? 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Maria Snö said:

Det finns en startplats på Tradera. Just nu uppe på 4100 efter 35 bud. Åtta timmar kvar… undrar vad den landar på!

https://www.tradera.com/item/343797/624226157/startplats-vasaloppet-2024

🤯. Sett några budgivningen i en del grupper där platser gått för runt 3700. Många nervösa därute! 

Känns ju jobbigt också att det är så mycket bedrägerier. Läst om flera som blivit lurade. 

Link to comment
Share on other sites

Varför väntar många inbitna Vasa-åkare alltid med att köpa? Många jag känner som alltid åker väntar varje år (och så även i år) med att köpa. Är det bara för att i bästa fall kunna spara några hundralappar? Jag själv har nu åkt varje år sedan 2020, köpte min plats till 2024 för ett år sedan och är redan anmäld till 2025. Om man tycker det är kul och har som sitt årliga mål att göra ett bra Vasalopp, varför kan man då inte bara köpa en plats till ordinarie pris när anmälan öppnar och därmed direkt sponsra Vasaloppet för det fina arrangemang de anordnar? Jag förstår inte.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Erikom said:

Varför väntar många inbitna Vasa-åkare alltid med att köpa? Många jag känner som alltid åker väntar varje år (och så även i år) med att köpa. Är det bara för att i bästa fall kunna spara några hundralappar? Jag själv har nu åkt varje år sedan 2020, köpte min plats till 2024 för ett år sedan och är redan anmäld till 2025. Om man tycker det är kul och har som sitt årliga mål att göra ett bra Vasalopp, varför kan man då inte bara köpa en plats till ordinarie pris när anmälan öppnar och därmed direkt sponsra Vasaloppet för det fina arrangemang de anordnar? Jag förstår inte.

Har också funderat på detta. Kan omöjligt tro att det egentligen handlar om pengarna och snålhet. Förmodligen är det väl nån diffus tävlingsinstinkt där också. Måste vara lite smartare än genomsnittet som är dumma och betalar för mycket.....

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Erikom said:

Varför väntar många inbitna Vasa-åkare alltid med att köpa? Många jag känner som alltid åker väntar varje år (och så även i år) med att köpa. Är det bara för att i bästa fall kunna spara några hundralappar? Jag själv har nu åkt varje år sedan 2020, köpte min plats till 2024 för ett år sedan och är redan anmäld till 2025. Om man tycker det är kul och har som sitt årliga mål att göra ett bra Vasalopp, varför kan man då inte bara köpa en plats till ordinarie pris när anmälan öppnar och därmed direkt sponsra Vasaloppet för det fina arrangemang de anordnar? Jag förstår inte.

Det brukar handla om betydligt mer än några hundralappar. Jag har hittills aldrig köpt startplats på andrahandsmarknaden för egen del, men 2022 köpte jag åt en kompis som jag skulle åka med. 500:- en vecka innan (+ändringsavgiften).

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Maria Snö said:

4300 gick den för på Tradera! Rekord?

Galet!

Visst att man i bästa fall kan spara några hundralappar på att ha lite is i magen och anmäla sig sent (köpa någon annans biljett), men när man ser att det kan bli såhär så är man ju ändå glad att man alltid köper när anmälan öppnar.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, MC Hammer said:

Det brukar handla om betydligt mer än några hundralappar. Jag har hittills aldrig köpt startplats på andrahandsmarknaden för egen del, men 2022 köpte jag åt en kompis som jag skulle åka med. 500:- en vecka innan (+ändringsavgiften).

Okej, i BÄSTA fall många hundralappar... Men å andra sidan ser man ju nu hur det kan slå åt andra hållet och vara en "sellers market" istället. Men alla tänker olika. Jag tycker det är skönt att ha det ordnat och vet då att jag har ett mål jag ska sikta mot. Samtidigt har jag något att bränna friskvårdsbidraget på.

Link to comment
Share on other sites

Det är rätt underhållande att läsa på startplatser.se!
"Snäll familj söker..."
"Jag skulle ha åkt öppet spår men jag har lunginflammation så jag måste åka Vasaloppet i stället..."
"Har du brutit benet? Sälj din startplats till mig..."
"Min 18-åriga dotter vill åka..."

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, pohorne said:

Ser håpløst ut å skaffe startnummer til VL. Noen som vet om det er en ide å stille seg opp med en lapp om at butenfor markedstelt der man henter startnummer?

Varför inte, om du ändå är där och inte lyckats innan så är det väl alltid någon som bryter handled eller ångrar sig. Kan fungera fredag till söndag morgon 😊
Jag hade inte gjort men så köper jag alltid så fort jag kan… gillar inte att chansa helt enkelt men hör ju många som lyckas och aldrig har det varit samtliga anmälda som startar.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är ju en bra fråga varför man väntar. Jag har köpt i februari åtminstone senaste 4 åren men även tidigare år. Delvis är det väl från tiden när VL alltid blev fulltecknat inom någon vecka. Då var jag sällan redo att betämma mig för att jag skulle köra nästa år. Sedan har det väl funnits en tanke om att se hur träningen går, att man håller sig skadefri och så. Samtidigt har jag väl egentligen bestämt mig för att köra om inte himlen ramlar ner under slutet av hösten. Det är ju också lite av en grej bland många som är mer seriösa att man anmäler sig sent (finns samma fenomen inom löpning och cykel). Och eftersom det aldrig varit ett problem och halva priset inte är ovanligt så har det blivit en vana. Boende brukar jag boka i bättre tid eftersom det brukar vara svårare att fixa sent (iaf om man vill slippa gympahall). Men jag får kanske tänka om framöver. Förstår att det krånglar till det för arrangören, om än kanske mindre problem på VL som ändå alltid blir fulltecknat.

 

Jag fick förresten en plats igår för strax över ordinarie pris. Väldigt skönt! Nu kan jag noja över loppet istället för startplats 😄  Melodin för mig var köpesannons på startplatser.se Trots att det finns otroligt många verkar det ändå funka, men man får nog lägga in en ny varje dag och lägga sig i alla fall övre spannet prismässigt (annonserade till 3000 men blev sen 2500). Men se upp för bedragare. Fick ett par såna försök. Använde Payson garanti (för första gången) och det var faktiskt riktigt smidigt. Och har behövt lägga orimligt mycket tid på att hålla koll på diverse grupper, aviseringar, svara på annonser och lägga upp egna så kommer fixa plats tidigare nästa gång.

Fick också info från annan grupp om att det går att byta via webben fram tom onsdag så finns lite tid att vinka på än om man vill slippa chansa på att åka upp utan startplats.

Link to comment
Share on other sites

Volvo Cars auktionerar ut 10 platser. Sista dag idag för att lägga bud:

"Startplatserna till Vasaloppets 100.e lopp den 3 mars har varit slutsålda sedan länge och intresset att delta är större än någonsin. Nu har du chans att få tag på en. Vår budgivningstävling till förmån för World Childhood Foundation möjliggör ytterligare 10 deltagare till loppet.


Så här går det till:
Du skickar det högsta belopp du vill betala för en startplats i ett mail till tavling@volvocars.com. Ditt mail måste vara oss tillhanda senast den 26 februari 2024. De 10 personer som lagt högst bud för en startplats informeras via mail av Volvo Cars den 27 februari. Efter fullgjord betalning erhålls en gratiskod för anmälan hos vasaloppet.se."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...