Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Flextabell för Madshus skidor – hur ska den tolkas?


Maria Snö

Recommended Posts

Hej alla experter. Jag har aldrig brytt mig om att tolka alla siffrorna på skidorna, men har nu kommit över en flextabell för Madshus skinskidor (från en skiduthyrning). Intressant!

Hur ska man tolka den här tabellen? Av de tre kolumnerna gissar jag att det nybörjare till vänster och med allt bättre teknik åt höger. Gäller samma flexvärden alla Madshusskidor (även vallaskidor)? Och har olika märken olika tabeller?

Jag vet förstås att det är bättre att göra ordentliga spannmätningar, men om man står där och rotar bland skidorna efter nåt som passar till ungdomarnas kompisar, eller nån som har gått upp i vikt, eller en granne, eller... Ja ni fattar. Då kan ju flexvärdet vara räddningen. Vi har mycket Madshus men också en del Fischer i skidboden.

- - - - -

Ok, jag tänkte lägga upp en bild men får det inte att funka. Tabellen ser ut så här:

Kolumn 1: åkarvikt /// Kolumn 2: Motion 55-60% /// Kolumn 3: Pace 65% /// Kolumn 4: Stak: 70%

40 kg /// 24 /// 26 /// 28

osv ända upp till:

100 kg /// 60 /// 65 /// 70

Hoppas det blev begripligt och läsbart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...