Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Val av skidor för nybörjare


Anton94

Recommended Posts

Hejsan allihop!

Jag har blivit sugen att börja köra lite rullskidor som komplement till min löpning.
Har ingen tidigare erfarenhet alls av just rullskidor och väldigt lite av längdskidor, endast åkt lite på golfbanor ibland vid snö.

Jag tänker mig åka klassiskt då det känns rätt så likt löpning i rörelser samt att jag är lite sugen på att kanske åka vasaloppet så småningom.


Har tittar runt en del på olika skidor och står väl lite i valet mellan 2 olika modeller.

Elpex Offroad

jenex v2 125 RC narrow

Anledningen till att jag fastnat för dessa två är just möjligheten till offroad, att inte behöva begränsas av att de ligger grus på asfalten eller att det kommer en grusväg. Det skall sägas dock att jag uteslutande lär köra mest asfalt men somsagt såhär års är det mycket grus på asfalten och åker man en runda kan det komma grusvägar också, därav dessa typer av skidor.

Just nu lutar jag lite mer åt Elpex då dem ser lite smidigare ut, jenex känns lite mer klumpig med 2 hjul baktill, samt eventuellt krångel med däck och små ventiler osv. 

Det som dock talar för Jenex är möjligheten till speed reducer vilket känns som en bra grej särskilt för en nybörjare, men också möjligheten till broms att köpa till. 
 

Någon här som har erfarenhet av dessa eller liknande skidor? Vilken tror ni passar bäst till en ny åkare?

Och på tal om broms , finns det någon slags universallösning för detta? Såg det fanns någon universalbroms men osäker på den skulle passa elpex offroad, och verkar behöva borras i skidan vilket kanske är svårt. 
 

och speedreducer, finns det i universallösning eller är det ofta specifikt för olika modeller?

Tack på förhand,

Anton

Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, Crippa79 said:

Ska du mest köra på asfalt skulle jag köpt vanliga rullskidor. Såna där offroad modeller blir tunga o tråkiga att åka på enligt mig. Är det packad grusväg går det köra med vanliga.


Det blev Elpex, de kändes som de bästa av båda, lite mindre smidigare men ändå bra hjul för sämre väglag. Packad grusväg går med vanliga alltså? Men hur är det med grusade asfaltsvägar eller även sämre grusvägar? Nåväl, kändes skönt att kunna åke lite på båda, och skidorna såg samtidigt smidiga och fina ut, så lite best of both worlds förhoppningsvis 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...