Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad behöver jag göra?


Dawid

Recommended Posts

Jag har nu de senaste åren stått i startled 5 och har under alla seedningslopp och Vasalopp jag åkt legat kvar där. 

Jag är 30 år gammal med sambo och ett barn på gång. Jag har åkt skidor sedan jag var liten men då på hobbynivå. Annars har det varit fokus på fotboll till cirka 20-årsåldern. Efter det blev det gym och löpning som gällde och de senaste 4-5 åren har jag åkt längdskidor, rullskidor, cyklat landsväg, mountainbike, löpt och kört gym. 

Jag tränar cirka 6-11 timmar per vecka och då med en variation av ovan nämnda aktiviter. Livet möjliggör att träna 5-6 dagar i veckan med då 1-2 vilodagar per vecka.  

Min fråga är? Vad anser ni att jag bör göra för att ta klivet ner i startleden på Vasaloppet rent träningsmässigt? Jag kan i princip ändra vad som helst i min nuvarande träning och en tanke som slagit mig är om jag under kommande träningsår i princip enbart ska prioritera skidåkning, rullskidor, SkiErg och styrka. Självklart kan jag bryta av med löpning, cykel eller liknande nån gång då och då men att det mest skidlika alltid ska prioriteras. 

Det ska bli intressant att höra vad ni tycker? 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Dawid said:

Jag har nu de senaste åren stått i startled 5 och har under alla seedningslopp och Vasalopp jag åkt legat kvar där. 

Jag är 30 år gammal med sambo och ett barn på gång. Jag har åkt skidor sedan jag var liten men då på hobbynivå. Annars har det varit fokus på fotboll till cirka 20-årsåldern. Efter det blev det gym och löpning som gällde och de senaste 4-5 åren har jag åkt längdskidor, rullskidor, cyklat landsväg, mountainbike, löpt och kört gym. 

Jag tränar cirka 6-11 timmar per vecka och då med en variation av ovan nämnda aktiviter. Livet möjliggör att träna 5-6 dagar i veckan med då 1-2 vilodagar per vecka.  

Min fråga är? Vad anser ni att jag bör göra för att ta klivet ner i startleden på Vasaloppet rent träningsmässigt? Jag kan i princip ändra vad som helst i min nuvarande träning och en tanke som slagit mig är om jag under kommande träningsår i princip enbart ska prioritera skidåkning, rullskidor, SkiErg och styrka. Självklart kan jag bryta av med löpning, cykel eller liknande nån gång då och då men att det mest skidlika alltid ska prioriteras. 

Det ska bli intressant att höra vad ni tycker? 

Svårt att svara på. Hur har du tränat (mix hög/låg intensitet)? Var har du dina styrkor/svagheter som skidåkare? Stakar du eller kör du med fäste? Hur är din teknik?

Generellt är min syn att man ska träna på det man vill bli bra på. Så vill man bli bra på att åka skidor så är det det man ska prioritera men med viss variation så att man inte överbelastar någon del av kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Om ni får tillökning i familjen krävs mer flexibilitet i träningen, då småbarn inte anpassar sjukdomar mm efter föräldrars träning och tidvis kan det blir lite sömn per natt. Skierg kan du träna fast din sambo inte är hemma likaså cykel inomhus i cykelhållare.

Varför är det så viktigt att gå ner ett startled i vasaloppet ?

Link to comment
Share on other sites

Kan du träna ca 10 timmar i veckan så borde det inte vara något problem att flytta fram i startleden. Jag tror du skulle få ut väldigt mycket mer av din fysik om du gick med i en bra klubb som kan hjälpa till med tekniken. 

Link to comment
Share on other sites

Jag är i en liknande sits som dig. Jag har fokuserat mycket på att få till en effektivare stakning iår, i mitt fall högre kadens och inte lika djup tag. Sedan är väl dom där långpassen viktiga, troligtvis svårare att få till som småbarnsförälder.

Vid vilka tider (med normalföre) lönar det sig att staka Vasaloppet utan fäste?

Jag skulle kunna staka första backen i VL men det hade dragit onödig mjölksyra på min nivå. Mao när ska jag börja envisas med att staka varenda backe i det lokala elljusspåret?

Link to comment
Share on other sites

Jag samlar den vidare dialogen i det här svaret: 

Jag har kört en ganska bra mix av intervaller, distanspass och långpass. Intervallerna 1-2 gånger i veckan får jag alltid till men tyvärr är det långpassen som ibland blir lidande och det ska jag försöka ändra på nu framöver. Anledningen till att jag vill avancera i startleden är för att det är ett väldigt mätbart resultat. Skulle jag t.ex. gå från startled 5 till 3 har jag ju blivit ganska mycket bättre vilket är mitt mål att bli. 

Jag kommer enbart staka framöver så teknikutveckling här är absolut en faktor att jobba på. Hur skulle ni lägga upp en vecka med styrka, intervaller och långpass? 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är själv småbarnsförälder och tränar ca 5 h i veckan. Mitt tipps om du vill bli bättre på att staka Vasaloppet är följande. 

1 skaffa en egen skierg. Då har du alltid bra möjlighet att få till bar träning om det skulle råka bli en halvtimme över. 

2. Skaffa fyror till dina rullskidor. 

3. Skippa alla lugna pass. Träna antingen intervallet eller halvhårt. 

4. Skaffa en stålsickla så slipper du hålla på med valla och får mer tid över till träning. 

Link to comment
Share on other sites

On 3/5/2024 at 10:10 AM, Per Gu said:

Jag är själv småbarnsförälder och tränar ca 5 h i veckan. Mitt tipps om du vill bli bättre på att staka Vasaloppet är följande. 

1 skaffa en egen skierg. Då har du alltid bra möjlighet att få till bar träning om det skulle råka bli en halvtimme över. 

2. Skaffa fyror till dina rullskidor. 

3. Skippa alla lugna pass. Träna antingen intervallet eller halvhårt. 

4. Skaffa en stålsickla så slipper du hålla på med valla och får mer tid över till träning. 

Tack för svaret! 

Jag får utforska möjligheten att få igenom att ha en SkiErg hemma! 😉 Men 4:or på rullskidor ska absolut införskaffas och utöver det har jag tagit fram punkterna att fokusera på stakstyrka och att få till långpassen löpande! 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Dawid said:

Tack för svaret! 

Jag får utforska möjligheten att få igenom att ha en SkiErg hemma! 😉 Men 4:or på rullskidor ska absolut införskaffas och utöver det har jag tagit fram punkterna att fokusera på stakstyrka och att få till långpassen löpande! 

Om du ändå har spenderbyxorna på så är en löparvagn en bra investering, det går inte köpa sig till framgång men med bra grejer går det komma ganska långt. Kan också rekommendera Erik Wikströms bok smart konditionsträning. 

Link to comment
Share on other sites

Fundering kring SkiErg:

Jag har kört några gånger på gymmet (precis börjat på gym, aldrig gjort tidigare). Känns inte som att SkiErg är teknikfrämjande precis, man får fokusera på att staka "rätt" tycker jag. När jag bara stakar lite lugnt i SkiErg känns det helt fel, kör jag korta intervaller (1 min) så känns det lite mer som riktig stakning. Jag tror att man bör lägga mest tid på rullskidor/skidor och använda SkiErg som "styrketräning". 

Rätt eller fel?

 

Ps. Jag tog med ett par controllremmar och satte fast på handtagen för att får rätt känsla. Fick ont i konstig muskel i armen när jag stakade utan remmar.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 3/4/2024 at 8:06 PM, Dawid said:

Jag är 30 år gammal med sambo och ett barn på gång.

Hej! Jag gissar att du jobbar heltid också? 

Svårt att veta hur livet blir när man är tre i familjen... Kanske behöver barnet och din partner prioriteras mer en period? Eller allas sömn? För att inte tala om din partners träning. Man får vara lite realistisk.

Nu märker jag att jag låter lite negativ. Men hoppas att du kan få in träningen i vardagen. Lycka till! Joggingvagn (när barnet är lite större) och en stakmaskin hemma låter som givna lösningar! Kanske en Inski som går att stuva undan, om ni inte har källare etc? 

Link to comment
Share on other sites

Skidåkning är en kraftsport. 

Varje staktag måste vara en urladdning. Anama och träna utefter det. Från vad jag sett i led 5 är det inte särskilt snabba och kraftfulla staktag som regerar utan allmänt ganska sega eller duttande :)  Med din bakgrund behöver du inte lägga fler timmar för att på kort tid ta stora kliv utan bara ändra hur du tränar. Mer är bättre men bättre är ännu bättre.

Link to comment
Share on other sites

Negativ @Maria Snö?

Absolut inte men för att lägga till lite realism i målsättning så säger jag:

1. Njut av tiden med barn! Du kan träna resten av livet men den här tiden kommer du längta tillbaka till om bara några få år (15?).

2. Skierg är stakstyrka och VO2max träning, inte uthållighet och teknik tränar du bäst på skidor  (man ska ändå försöka vara så skidlik som möjligt men jag ser det inte som motivering till skiergträning).

3. Volym 1 gång i veckan är bra men bli inte besviken om du inte hinner, var glad att du hinner kort eller vad som ersätter (familjeutflykt eller liknande). Varje pass är bättre än inget, tänk halvfullt istället för halvtomt.

4. 4:or i all ära men håller du inte 20 km/h på sommaren på ett A2-pass så tror jag att du ska nå dit först. Högfartsteknik är en sak i sig, Nils Poel kanske hade mer nytta av sitt tänk i skridskor men han ville ju träna i tävlingsfart för tävlingsteknik… så annan träning är förberedande men stakpass med fördel i rätt fart. 4:or när du nått ca 20 såklart en egen känsla också men styrketräning tror jag man gör bäst i gym eller på Skierg om man har ont om tid. Chinsstång i någon dörröppning? Gör några varje morgon och kväll?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Knappen said:

Negativ @Maria Snö?

Absolut inte men för att lägga till lite realism i målsättning så säger jag:

1. Njut av tiden med barn! Du kan träna resten av livet men den här tiden kommer du längta tillbaka till om bara några få år (15?).

2. Skierg är stakstyrka och VO2max träning, inte uthållighet och teknik tränar du bäst på skidor  (man ska ändå försöka vara så skidlik som möjligt men jag ser det inte som motivering till skiergträning).

3. Volym 1 gång i veckan är bra men bli inte besviken om du inte hinner, var glad att du hinner kort eller vad som ersätter (familjeutflykt eller liknande). Varje pass är bättre än inget, tänk halvfullt istället för halvtomt.

4. 4:or i all ära men håller du inte 20 km/h på sommaren på ett A2-pass så tror jag att du ska nå dit först. Högfartsteknik är en sak i sig, Nils Poel kanske hade mer nytta av sitt tänk i skridskor men han ville ju träna i tävlingsfart för tävlingsteknik… så annan träning är förberedande men stakpass med fördel i rätt fart. 4:or när du nått ca 20 såklart en egen känsla också men styrketräning tror jag man gör bäst i gym eller på Skierg om man har ont om tid. Chinsstång i någon dörröppning? Gör några varje morgon och kväll?

Klart det går att träna uthållighet på skierg. Som någon annan skrev en får tänka lite mer på tekniken men jag kör en hel del långa pass på ergen. 

I övrigt håller jag med dig förutom när det kommer till rullskidor. 2:or liknar ett före som nästan aldrig förekommer på vintern. Årets Vasalopp hade nog motsvarat 6:or på rullskidor 🙂

Link to comment
Share on other sites

Absolut! 

Mitt standardpass är 5x1000/ 1 min vila. Det går alltid att klämma in. 

Är jag för trött för intervaller så brukar jag köra 30 min lungt. 

5x8 min/ 2 min vila, är en annan favorit. 

Sen har aukland 2 pass jag gillar. 

10, 9, 8,7,6,5,4,3,2,1 (minuter) med en min vila. 

20 min x3/ min vila. Motstån 10,5,1. 

Gillat också Stefan Palms power hour, då kör du allt du orkar i en timme på motstånd 10. 

För många pass brukar jag köra 30 mimx4/ 1 min vila. 

Lager 157 har många kul pass spm du hittar på youtube om du söker på veckans skierg pass. 

Ibland kör jag också 6 minx5/1 min vila. 

Kör alltid 5 eller 10 min uppvärmning om det inte är lugna eller långa pass. 

 

Finns säkert fler pass men detta är nog de jag kör oftast. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Per Gu said:

Klart det går att träna uthållighet på skierg. Som någon annan skrev en får tänka lite mer på tekniken men jag kör en hel del långa pass på ergen. 

I övrigt håller jag med dig förutom när det kommer till rullskidor. 2:or liknar ett före som nästan aldrig förekommer på vintern. Årets Vasalopp hade nog motsvarat 6:or på rullskidor 🙂

Jag överdrev lite för att visa min poäng (min uppfattning)…

Skierg klarar jag ännu inte mentalt i långa pass, 5000 m test är ångest inte bara för ansträngning 😊. Men utan rullskidor så är man nog tvungen att även träna uthållighet på Skierg fast när jag nu hinner 1-2 pass i veckan på rullskidor så kan jag fokusera på annat på Skierg.

Att låta bli 4:or betyder väl inte 2:or? Jag kör 3:or och på sommaren då strax under 20 km/h på A2 pass (20-40 km). Men visst ligger det en poäng i trögare hjul eftersom det oftast är trögare på snö…

Link to comment
Share on other sites

Längre pass på skierg tycker jag är en vanesak. När jag köpte min trodde jag att max var 30 min men efter några månader är 60 min distans med någon bra podd eller kanske tom ett skidlopp på mobil/padda riktigt fint och inget jag gruvar mig för. Öka långsamt och försök åka ofta snarare än länge i början är mitt tips.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...