Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skins eller Stakskidor?


Recommended Posts

Ska investera i ett par nya skidor tänkte jag. Kan dock inte bestämma mig för vilken typ. I år har jag enbart stakat (ca 22 mil så inte så himla mycket) och jag känner mig stark. Gillar också enkelheten i att slippa tänka på valla. Jag har ett par Fischer RCR klassiska skidor som jag haft en smula bekymmer att få ner i snön när jag kört klassiskt, men det beror sannolikt mest på bristande teknik.
 

Åker mest på platt konstsnöspår som är stakvänligt men fixar även mer måttligt kuperade banor. Vill dock ha ett klassiskt par och ett par att staka på.
 

Så frågan är om jag ska köpa ett par skins (Madshus Race Pro) och ha mina Fischer som stakskidor eller om jag ska ha dem som diagonalskidor och investera i ett par stakskidor (Madshus Race Speed DP). Någon med mer erfarenhet än jag som kan råda? 🙂

 

Dålig på att tolka spannkurvor men mina Fischer glider i alla fall bra och för min nivå tycker jag ändå de verkar ok att staka på.

IMG_5160.jpeg

IMG_5158.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Fördelen med en riktig stakskida är att känslan att staka på dem är väldigt bra. Speciellt när man möter en uppförsbacke så känns det som att de liksom inte "bromsar" på samma sätt som en klassisk skida tenderar att göra. Skidan vill liksom framåt på grund av hur spannet är utformat.

Har du tänkt staka hela skidlopp, Vasaloppet etc, så lär du ju investera i ett par stakskidor. Men då ska du träna ordentligt för det också.

Ska du bara träna på ett platt konstsnöspår skulle jag väl inte påstå att du kommer märka lika stor skillnad mellan ett par stakskidor och att staka på ett par klassiska skidor.

Du skulle ju kunna testa olika bindningspositioner på dina klassiska skidor för att få bättre fäste (flytta fram bindningen). Brukar gå att göra från -3 till 0 till +3. +3 borde ge bäst fäste. Kanske eventuellt kolla upp skidan hos en speciallist som kan mäta upp spannet och se om skidan är lämplig för dig.

Link to comment
Share on other sites

Tack! Ja, tänker mig att jag ev ska staka Vasaloppet. Kör mycket styrka och stakmaskin och muskulärt borde jag klara det. Mest orolig för första backen. Men behöver bli mer uthållig, så staka uppför står på att göra listan.😊 

Har fått nuvarande skidor uppmätta (bilderna) men osäker på hur jag ska tolka dem. På Intersport sa de att det betyder att skidorna är optimala för någon som väger strax över 60 kg. Det har jag svårt att tro då jag väger 70 och fått dem utprovade av Lasse Johnsson på Fischer ca 10-12 år sedan. Men jag är är mer ute efter att veta vad kurvorna säger om mina skidor, vad de är optimala för. Är dålig på det. Men det låter ju logiskt med ett par stakskidor.
 

Har fastskruvad bindning ovanpå en Fischerplatta så att flytta den är väl kanske inte helt enkelt… 😁 Får byta platta och bindning i så fall. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Fritzon(igen) said:

Tack! Ja, tänker mig att jag ev ska staka Vasaloppet. Kör mycket styrka och stakmaskin och muskulärt borde jag klara det. Mest orolig för första backen. Men behöver bli mer uthållig, så staka uppför står på att göra listan.😊 

Har fått nuvarande skidor uppmätta (bilderna) men osäker på hur jag ska tolka dem. På Intersport sa de att det betyder att skidorna är optimala för någon som väger strax över 60 kg. Det har jag svårt att tro då jag väger 70 och fått dem utprovade av Lasse Johnsson på Fischer ca 10-12 år sedan. Men jag är är mer ute efter att veta vad kurvorna säger om mina skidor, vad de är optimala för. Är dålig på det. Men det låter ju logiskt med ett par stakskidor.
 

Har fastskruvad bindning ovanpå en Fischerplatta så att flytta den är väl kanske inte helt enkelt… 😁 Får byta platta och bindning i så fall. 

 

Ska du staka vasaloppet bör du öva mycket stakning uppför branta backar då det är MYCKET teknik och inte bara styrka involverat.

Jag är inte jätteduktig på att tolka SkiSelector-kurvor så det får nog någon annan hjälpa till med. Dock brukar det finnas mer information på en sådan kurva vad gäller tryckzonerna. Ser dock vid första annblick ut som att mycket skida ligger i snön vilket borde lämpa sig bättre för kallföre än för varmföre. Men det är bara min snabba tolkning. Hoppas någon med mer kunskap kring detta kan hjälpa dig.

Ska du köpa ett par stakskidor så se till att personen som plockar ut skidorna åt dig vet vad han/hon gör. Har fått ett par stakskidor med alldeles för högt och hårt spann tidigare som är helt horibla att åka på.

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack!!

Absolut, det är mycket teknik. Och det är möjligen en för stor utmaning att staka Vasaloppet, vi går se, men jag gillar att staka och jag gillar utmaningar. 😁Blir som sagt mycket backträning på rullskidorna i sommar.

Jag tänkte köpa stakskidor av Skistart.se men man kanske inte vågar köpa över nätet? Ska annars till Alewalds i Stockholm i morgon. De kanske har stakskidor också. Får kolla.

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Fritzon(igen) said:

Tusen tack!!

Absolut, det är mycket teknik. Och det är möjligen en för stor utmaning att staka Vasaloppet, vi går se, men jag gillar att staka och jag gillar utmaningar. 😁Blir som sagt mycket backträning på rullskidorna i sommar.

Jag tänkte köpa stakskidor av Skistart.se men man kanske inte vågar köpa över nätet? Ska annars till Alewalds i Stockholm i morgon. De kanske har stakskidor också. Får kolla.

 

 

Skistart går säkert bra att köpa från. Skriv vad det är för något du är ute efter så att de plockar skidor utifrån vad du söker. Enligt deras analysfilmer på YouTube verkar de väldigt duktiga på att plocka ut rätt skidor för rätt före.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blev inga skins eller stakskidor utan ett par klassiska Madshus Redline 3.0 med flyttbar bindning då jag fick veta att mina nuvarande klassiska allround (Fischer RCR) är på tok för mjuka, vilket förklarar varför jag haft så svårt att få fäste med dem (endast knappt en decimeter fästzon framför tån på halvvikt), så jag vågade inte slå till på stakskidor då jag tänker att man behöver ett par vallningsbara och jag inte kunde med att köpa två par skidor. Men jag velar om det var rätt. Har ju inte åkt med fäste på flera år utan endast stakat de senaste säsongerna och inbillar mig att det blir mycket lättare att staka, kanske främst uppför, med ett par stakskidor. Dock till vardags stakar jag mest bara på platta konstsnöspår och måttligt kuperade golfbanor.

Hur gör ni vanliga dödliga motionärer som gått över till att staka? Har ni pensionerat era vallningsbara?

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Fritzon(igen) said:

Blev inga skins eller stakskidor utan ett par klassiska Madshus Redline 3.0 med flyttbar bindning då jag fick veta att mina nuvarande klassiska allround (Fischer RCR) är på tok för mjuka, vilket förklarar varför jag haft så svårt att få fäste med dem (endast knappt en decimeter fästzon framför tån på halvvikt), så jag vågade inte slå till på stakskidor då jag tänker att man behöver ett par vallningsbara och jag inte kunde med att köpa två par skidor. Men jag velar om det var rätt. Har ju inte åkt med fäste på flera år utan endast stakat de senaste säsongerna och inbillar mig att det blir mycket lättare att staka, kanske främst uppför, med ett par stakskidor. Dock till vardags stakar jag mest bara på platta konstsnöspår och måttligt kuperade golfbanor.

Hur gör ni vanliga dödliga motionärer som gått över till att staka? Har ni pensionerat era vallningsbara?

Jag har inga stakskidor. Jag stakar på klassiska som är på eller över gränsen till för  mjuka för fäste samt  på mjuka skateskidor. Jag mäter helt enkelt upp glidzonerna och uppskattar vilka som går när eller om de går alls. Det brukar stämma ganska bra med verkligheten.

Mina fästesvärdiga kallskidor tenderar vara jobbiga att staka på, men det kan vara en slump. Andra går säkert bra. En del skidor  har jag fått avskriva då inte bara spannet kortats utan glidzonerna även blivit för långa

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...