Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Femmilen Kollen 2024


larsbern

Recommended Posts

Burman krigar men är chanslös mot ”röda väggen”. Och Kläbo tar sin första vilket givetvis imponerar. Tänk om den killen satsade på långlopp…

En tanke för att hålla liv i Holmenkollens femmil vore att gå ifrån varvloppet och matcha med Skiclassics schema och åkare så får man ett race med de bästa från båda världar. Inga skidbyten, inga teknikzoner. Samma sträcka och upplägg för tjejerna.

Link to comment
Share on other sites

Femmilen känns tyvärr rätt utrotningshotad. Sen damerna och herrarna började köra samma distanser I WC så tävlar de ju aldrig på sträckor längre än 20 km i övrigt annat än i mästerskap och i Holmenkollen. I år är det inget mästerskap och nästa år blir det inget Holmenkollen så nu är man nere på ett lopp per år på femmil och då kan man fråga sig varför man ska ha mästerskap på en distans man aldrig tävlar på annars...

Överlag tycker jag FIS förvaltar "produkten längdskidor" uselt i sin iver att vara nån slags TV-publik till lags. Man har sålt ut sändningsrättigheterna till ett bolag som inte alla kan se vilket gör att många sällantittare väljer bort längdåkning eftersom man inte är villiga att betala extra för att se det. Detta leder till minskat intresse överlag vilket i sin tur kommer att påverka nyrekryteringen. Sen med omläggningen till kortare distanser och mycket fler masstarter så gynnar man ju ensidigt spurtstarka åkare med goda sprintegenskaper gentemot de som på egen hand kan hålla hög fart under lång tid. Likaså Tour de ski som var rätt bra när det kom med åtminstone någon lite längre jaktstartsetapp och jaktstart i final climb. Men även det har man lyckats rota bort på vägen...

Men nädå, jag ä inte bitter...

Link to comment
Share on other sites

Det är en återkommande diskussion och din analys är spot on. Individuell start på längre distanser på natursköna (långa) slingor blir nog något för historieböckerna. Det är masstarter på kortare golf- eller stadionbanor och då blir det som oftast spurtuppgörelse.

Sitter precis och följer spänningen i skidskytte…

Link to comment
Share on other sites

När du skriver "golf- eller stadionbanor" så är det också en sak som FIS borde jobba mer med att få till utslagsgivande banor. Många WC-banor är ju utformade i korta slingor för att få maximal kameratäckning vilket gör det närmast lönlöst för någon att ens försöka gå loss från klungan eftersom en klunga snabbt glider ikapp in mot stadion. Där tycker jag dock att Ruka är ett bra undantag som avslutar med en backe uppför innan upploppet till skillnad mot Falun där åkare som kommer bakifrån som regel har en enorm fördel.

Man får väl kolla på gamla femmilar från Holmenkollen istället. 2*25 km eller 3*16,7 km med individuell start, någon som öppnar stenhårt och totalväggar, andra som har hur mycket krafter som helst kvar på slutet och sen några som hamnar i bra tåg. Radions ljud (med egna mellantider) till TV:s bild och skriva egna listor med mellantider. Jag vet, jag börjar bli gammal...

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar nog också bli för gammal.... Tycker att det är tråkigt att en sådan klassiker som Holmenkollens femmil kanske försvinner. Rent generellt tycker jag också att det är för mycket sprintar och för lite stafetter i VC, men det kanske är så att den yngre generationen hellre vill ha de korta loppen. Är inte heller speciellt förtjust i "cykeltaktiken" som det pratas mer och mer om. Som sagt- jag börjar kanske bli för gammal......

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, jola61 said:

Jag börjar nog också bli för gammal.... Tycker att det är tråkigt att en sådan klassiker som Holmenkollens femmil kanske försvinner. Rent generellt tycker jag också att det är för mycket sprintar och för lite stafetter i VC, men det kanske är så att den yngre generationen hellre vill ha de korta loppen. Är inte heller speciellt förtjust i "cykeltaktiken" som det pratas mer och mer om. Som sagt- jag börjar kanske bli för gammal......

Vi börjar alla bli gamla. Snart är vi här 😄

874f8750-bfc0-46bc-a5d6-b7dd296271b8.jpe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...