Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köp av skins i butik eller på nätet?


CeeJay

Recommended Posts

Hej! Jag är i köpartagen inför nästa säsong och letar efter bra och prisvärda skinskidor (5000 kronorsklassen). Som ni vet finns det en del pengar att spara på att köpa i en nätbutik jämfört med en fysisk. De förstnämnda menar att det är lika lätt att hitta en bra skida med rätt spann utifrån data som längd, vikt och erfarenhet medan de fysiska butikerna hävdar att det säkraste är att prova ut och "stå och trycka" i butik. Hur ska man resonera? Är det värt 1000-2000 kr mer för att få fysisk hjälp eller är det lika lätt att hitta rätt grejer genom vägledning på exempelvis Pölder? 

 

Link to comment
Share on other sites

Alltså, nu för tiden testat väl ändå nästan alla skidor ut på SkiSelector även om du väljer att köpa i butik. Är det någon som använder en gammal spannbräda så är det nog enklare butiker som typ XXL som ofast typ inte vet vad de sysslar med i alla fall. Brorsan min fick alldeles för mjuka skinskidor på det sättet.

Köper du från t.ex. Skistart eller Pölder sport kan du nog räkna med att få kanonfina skinskidor plockade eftersom de vet vad de håller på med och troligen plockar tusentals skinskidor på det sättet.

Men du kan ju åtminstone vara noga att ange rätt vikt och dessutom kolla om de vill ha din vikt när du är påklädd med skidutrustning eller din vanliga vikt (utan kläder, på morgonen osv...)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, CeeJay said:

Hej! Jag är i köpartagen inför nästa säsong och letar efter bra och prisvärda skinskidor (5000 kronorsklassen). Som ni vet finns det en del pengar att spara på att köpa i en nätbutik jämfört med en fysisk. De förstnämnda menar att det är lika lätt att hitta en bra skida med rätt spann utifrån data som längd, vikt och erfarenhet medan de fysiska butikerna hävdar att det säkraste är att prova ut och "stå och trycka" i butik. Hur ska man resonera? Är det värt 1000-2000 kr mer för att få fysisk hjälp eller är det lika lätt att hitta rätt grejer genom vägledning på exempelvis Pölder? 

 

Köpte skidor på Alewalds i helgen. De mätte upp på spannbräda och kontrollmätte sedan i maskin för att säkerställa korrekthet. Och de är mycket kunniga, köpte av en fd elitåkare. Dessutom på rea som var 1000 kr billigare än Pölder/Skistart. 


Däremot köpte jag skidor för 10-12 år sen hos en annan handlare som mättes upp på spannbräda (av erfaren personal) men dom var alldeles för mjuka. 
 

Jag skulle inte heller vara rädd att handla på nätet om det är en seriös och duktig handlare och det finns flera än de ovan nämnda.

Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga att jag köpt klassiska skidor (ej skin dock) två gånger på nätet av Skistart och båda gångerna har de vart kanon! Ena gången var det någon kampanjmodell och då hittade de inte ett par som passade just mig så jag fick ett par likvärdiga skidor av annat märke istället. Helt klockrena!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...