Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tvätta längdpjäxor?


nilsson111

Recommended Posts

Hej,

Mina pjäxor blev rätt blöta under vasan, så transporterade dessa i en plastpåse hem. Sen trodde jag att jag hade öppnat upp påsen ordentligt för att lufta dem för att torka när jag väl kom hem, men visade sig mot slutet av veckan att så var inte fallet, så de var fortfarande blöta och vid det här laget stank surt och gammalt svett rätt bra.

Har låtit dem stå ute några nätter efter det att dem torkat, men stanken går inte bort. Funderar på vad bästa sättet är för att göra dem fräscha igen, eller så fräscha som möjligt?

Efter vad jag googlat så ska man inte tvätta dem i tvättmaskin, så då är frågan vad för alternativ jag har?

 

Tack på förhand

Med vänlig hälsning

Link to comment
Share on other sites

Haha, precis samma erfarenhet här. Man undrar vad det är för nåt som fått fäste i pjäxorna…

Jag lade mina i blöt, tvättmedel och ättika. Sköljde noga, blev bättre men inte tillräckligt bra.

Sen körde jag två program med 30 grader skontvätt (också tvättmedel+ättika). Ingen centrifug utan bara pjäxtork efter. Blev helt ok, men inte 100. 
 

Det måste finnas nån bra och skonsam antibakteriell spray man kan köra, experimenterar vidare!

 

/snabben

Link to comment
Share on other sites

Lika löser lika.

Som vi vet kan ett barn omöjligt ha stinkande fötter. Men utsöndringarna från deras fötter är i stora drag lika som de från stinkamde gubbfötter. Låt alltså ett barn gå omkring i dina pjäxor ett par veckor så bör de bli återställda. Om skolan undrar varför barnet hasar omkring i enorma stinkande pjäxor, preparera barnet med detta universellt gångbara svar: Det är ett fritt land!

Nä, men ättika brukar bita på det mesta. Men det tar tid. Veckor. Sedan kommer det lukta ättika ett tag men det är överkomligt. Och inte blöta ner med ättika utan bara ställa ner nån liten behållare med ättika som fylls på allteftersom det dunstar. Sommarprojekt kanske :)

Link to comment
Share on other sites

En säck, soppåse eller slutet kärl  med en (öppen) burk ättika i och vad det än är man vill "avstinka".

En chansning kan vara att fråga en bilrekond om man får låta skodonen står i en bil som skall saneras med ozongenerator, då går det snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar tvätta mina pjäxor för hand med tvättmedel en gång per år. Oftast när skidsäsongen är över. Det är ett jäkla jobb, speciellt med skejtpjäxorna. 
 

När det gäller riktigt dålig lukt så är väl även mitt tips att använda ättika. Ozon kanske kan funka, men det är extremt aggressivt mot vissa material. Det är nog risk att pjäxorna tar skada.

Link to comment
Share on other sites

Tid är nyckeln. Det går i princip inte att lösa det snabbt. Du kan koka, frysa, dra ättika i, bada i t-röd eller tvätta till döddagar. Och tona ner rätt bra. Men det kommer ändå ligga en rätt stadig sunkdoft kvar. Men om du gör lite av de där grejerna, typ tvätta för hand med tvättmedel följt av nån ättikabehandling och ger det några månader - typiskt en sommar - så är problemet löst sen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...