Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

50-klubben


Recommended Posts

Förra året lyckades Lars-Erik Persson ta sig in i den åtråvärda 50-klubben (ett lopp/år), men om man räknar alla 90 km-lopp från Sälen till Mora passerade han den magiska gränsen för flera år sedan. I år var han anmäld till ÖSS, ÖSM och Vasaloppet, men i resultatlistan står det att han ej startat. Om Du läser det här Lars-Erik kan du väl berätta vad som hindrat Dig från att starta i vasaloppsveckan.

Link to comment
Share on other sites

Ja det stämmer att jag numera är med i den så kallade "50-klubben" i Vasaloppets Veteranklubb. För att komma med i Vasaloppets Veteranklubb

krävs det att man åkt Vasalopp och/eller Vasaloppet som öppet spår minst 30 år. Det finns mer än 1000 medlemmar i denna klubb (bl.a. Volevodin), För att

komma med i "50-klubben" krävs det att du klarat detta i minst 50 år, vilket betyder att man hinner bli ganska gammal (i mitt fall 79 år). Jag fick medalj nummer 56, vilket betyder att endast 56 personer klarat detta under Vasaloppets hundraåriga historia (si så där 20-30 nu levande). Som Volevodin antyder har jag dock åkt betydligt fler lopp, nämligen numera 76 Vasalopp/Vasalopp som öppna spår vilket är mest av alla i denna 50.klubb. (Bland annat har jag ju åkt BÅDA öppna spåren+Vasalopp åtta olika år) Men det viktigaste för Volevodin verkar ju vara att veta varför jag inte ytterligare bättrade på detta unika rekord detta år. Orsaken är att jag tycker jag var värd ett litet break så de andra får chansen att närma sig bland annat han😆 Jag lovar dock Volevodin att nästa år behöver han inte vara så bekymrad längre, då står jag garanterat på startlinjen igen (förhoppningsvis tillsammans med honom, och då äntligen på hans stålsicklade skidor med superglid😀)

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Lars-Erik said:

Ja det stämmer att jag numera är med i den så kallade "50-klubben" i Vasaloppets Veteranklubb. För att komma med i Vasaloppets Veteranklubb

krävs det att man åkt Vasalopp och/eller Vasaloppet som öppet spår minst 30 år. Det finns mer än 1000 medlemmar i denna klubb (bl.a. Volevodin), För att

komma med i "50-klubben" krävs det att du klarat detta i minst 50 år, vilket betyder att man hinner bli ganska gammal (i mitt fall 79 år). Jag fick medalj nummer 56, vilket betyder att endast 56 personer klarat detta under Vasaloppets hundraåriga historia (si så där 20-30 nu levande). Som Volevodin antyder har jag dock åkt betydligt fler lopp, nämligen numera 76 Vasalopp/Vasalopp som öppna spår vilket är mest av alla i denna 50.klubb. (Bland annat har jag ju åkt BÅDA öppna spåren+Vasalopp åtta olika år) Men det viktigaste för Volevodin verkar ju vara att veta varför jag inte ytterligare bättrade på detta unika rekord detta år. Orsaken är att jag tycker jag var värd ett litet break så de andra får chansen att närma sig bland annat han😆 Jag lovar dock Volevodin att nästa år behöver han inte vara så bekymrad längre, då står jag garanterat på startlinjen igen (förhoppningsvis tillsammans med honom, och då äntligen på hans stålsicklade skidor med superglid😀)

Jag blev lite orolig att det hänt något, när du inte fanns på startlinjen Av årets lopp var väl ÖS Måndag det bästa medan ÖS söndag var tuffare, men allra tuffast var Vasaloppet, där de flesta "normala" åkare hade upp till 2 tim sämre tid än vanligt, skulle tro att det varit svårt att komma under 11 tim. Som jag tidigare redogjort för så nöjde jag mig med Halvvasan på hemmaplan och det var mjukt och blött och tog nästan 1 tim längre tid än förra året. Min närmaste plan är att få foten röntgad för att få reda på om det går att fortsätta med skidåkningen. Efter att ha sett på "Fråga doktorn" på tv igår är det troligt att problemen i fot och underben härrör sig nedre delen av ryggraden och jag märker ingen skillnad nu när jag tvingats avstå från träning pga en envis halsinfektion sista veckan.

Det var ju skönt att du fortfarande är igång och får du bara ha hälsan är det inte omöjligt att du står på startlinjen i Berga by nästa år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tack Volevodin. Som synes är det inte så stort intresse av detta ämne, Två GUBBAR som åkt Vasalopp omöjliga 50 resp 32 år, och dessutom som andra

bröder då och då träter med varandra, är inte så intressant. Men ämnet kan nog bli mer intressant med följande vinkling som kan vara intressant för ALLA

att diskutera:

1. Hur många år har du åkt och fullföjt Vasalopp och/eller öppet spår (ett "medaljår" i Vasaloppsklubbens terminologi) ?

2. Vad är din bästa tid ?

3. Hur gammal är du ?

Mina svar blir allså 1. 50 , 2. 4.56 3, 79 år

Men för yngre kan lika intressant svar vara t.ex

1. 3  2. 4.10  3, 25 år

eller varför inte 

1. 1   2, 8.25  3 65 år

Då får man ju en bättre bild av läget och kan jämföra med sig själv och något mer realistiskt

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...