Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet 2024


Recommended Posts

På lördag går starten för skidsäsongens höjdpunkt: Nordenskiöldsloppet

Du som deltar, hur tänker du kring stakning/fäste, valla, väder?

Jag som lat skinskidemotionär kommer åka med skins. Timmarna med plusgrader är allt annat än idealiskt men jag har vuxit 5kg över mina klassiska vallaskidor. Än så länge ingen motvind i prognosen. Glidet blir stålsicklat med så mycket rill jag kunde få till. Om bara magen och piggheten hjälper till blir det försök att ta (Pava-Lasse-) medalj.

Lycka till skidkamrater!

Link to comment
Share on other sites

Hej, gav mig själv en 60-årspresent i form av startplats till årets lopp.
Har inte kört några andra tävlingar i vinter, men har ca 200 mil på snö och 130 på rullskidor.
Enbart stakning sedan 2017.

Tyvärr försvinner det snabba vårföre som vi haft en tid här uppe i norr.
Kommer en del snö före och under loppet, men vad jag har hört så är flera pistmaskiner igång.

Lycka till övriga deltagare!

 

Link to comment
Share on other sites

Spännande!

Nordensköidsloppet var loppet då jag började uppskatta stakning med frånskjut.. Många timmar, dålig energi och kärv snö gjorde att jag inte orkade enbart staka utan fick köra en växel som jag annars aldrig använder.. 

Link to comment
Share on other sites

Jag ska köra för första gången och kommer staka. Har inte kört mycket med fäste i år så känns givet men får se om det är rätt val. Jag är mest orolig för stavfästet. Tror ni det räcker med vanliga stora eller ska man ha Rex lössnötruga? 

Link to comment
Share on other sites

Vallat åt brorsan, +20 timmar. Mkt nysnö, men där de fräst om spåren i Jokkmokk med omnejd kommer is upp. Där är stavfästet stabilt. Sannolikt inte lika mycket packade spår i övrigt. Han kör med fäste o efter mkt testande blev det Rode-lådan som åkte fram. Blå super i botten, lila multigrade o tunnt lager blå super på topp. Tunna lager. Enbart multigraden frös i när det blåste in kall snö, så lite klurigt.

Kör hårt imorgon! Kommer stå vid första vägövergången (gamla Karatsvägen) o skrika. Brorsan är inte bland de första så ni hinner nog få lite hejarop 😀.

Bara man startar är man en vinnare!

Link to comment
Share on other sites

Loppet blev återigen en upplevelse utöver det vanliga!

@jonnyg hade gjort en analys ovan som stämde väl. Kärv nysnö, stavar som gick igenom (upp till 3 decimeter ibland), lätt snöfall mesta tiden och en fin solig söndagsmorgon.

Jag hade bestämt följe med Stefan som jag delade 2019 års lopp med. Då gled vi in under 24h och kanske, kanske kunde vi nu fem år starkare klara medaljen. Så blev det inte.

Starten som nu gick på sjön vid skidstadion i Jokkmokk blev mäktig, marschaller, mycket folk som hejade och det traditionella bösskottet. Lite trångt och hetsigt men efter ett par kilometer låg jag i rygg på Stefan. Vi märkte snart att hans skidor inte var rätt för föret. Trots att vi båda skidade med skin så hade Stefan sämre glid och sämre fäste. Vi möte tättrion några kilometer efter Granudden och vi hade precis passerat den lilla bro där loppet bara hade ett spår. Hade inte varit kul att mötas där. Jag och Stefan hängde ihop lite till men vid åtta-nio mil övergav jag honom. Jag var för lätt klädd och frös där vinden kom åt oss.

Vid varvningen träffade jag Matthias, en ultrakompis, och vi hade passande tempo och humör så det blev fortsatt färd ihop. 

Olika personer som hållit ungefär samma takt droppade av efterhand. Som vanligt var det ett rent nöje att tjôta med nattpersonalen vid matkontrollerna. Illamående kom (tuggummi efter varje kontrollmpktid av dryck och en barbit hjälpte), förvirring kom, lite synillusioner dök upp och ett ögonblick somnade jag i långsam diagonalåkning men räddade mig med staven när jag var på väg att falla.

Med gryningen kom piggheten tillbaka men också oro för reptiderna. Sjöisarna som varit ett säkert ställe för stavfäste var för tröga för trött stakning så det blev mycket diagonal. Solen sken på morgonen men den långa skogsvägen från Purkijaur till Jokkmokk kändes oändlig. Det var en lättnad att få vika av till myrar och kraftledningsgator.

När vi kommer in i Jokkmokk är det folk som hejar, bilar stannar och hejar och hela målområdet peppar alla skidåkare inom synhåll. Vilket lyft för oss som kommer in de sista timmarna. Jag och Matthias glider över mållinjen, väl påhejade, Stefan (som bröt vid 160km) och mitt värdfolk ger oss kramar och funktionärerna passar upp.

28:44 var inte min tänkta tid, men vilken upplevelse. Det här loppet blev riktigt, riktigt lyckat på alla andra vis.

Link to comment
Share on other sites

Superbra och fascinerade beskrivning Ola. Jag är grymt imponerad. Trots mina 76 genomförda Vasalopp/Vasalopp som öppna spår under 50 år har jag inte genomfört något Nordenskiöldslopp (ännu, men har vissa planer att som enda 80 åring försöka göra det bl.a. inspirerad av detta) . Det närmaste jag varit är mitt Nordenskiöldslopp runt kvarteret på rullskidor (770 varv runt kvarteret) https://www.google.com/search... Det får bli min grattispresent till dig Ola för din superprestation

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Ola på Österlen said:

Tack @Lars-Erik och tack @Maria Snö

Jag är nyfiken på de vassa åkarnas upplevelse av kärvföret...

Jag är ju inte någon vass åkare om du minns ditt jagande av mig i en av backarna 2022 😉 gick iallafall i år på ett par blanka madshus dp 207 plockade för lösare spår och dåligt glid var ett betydligt mindre problem än stavfästet, att stup i kvarten gå igenom flera dm med stavarna brände mig helt och efter slakmotorna efter granudden på vägen tillbaka var alla energireserver slut och jag klev av i kontrollen vid 174km, då hade jag en snittfart på 4km/h sista biten in mot kontrollen. 

Link to comment
Share on other sites

Vass och vass åkte på 18:03 och har åkt alla gånger och stakat alla gånger, aldrig åkt så långsamt,  jo stavfästet var ju uselt och lite problematiskt när stavar sjunker 3-4dm genom när det går uppför, då fick man antingen staka sjukt smalt, eller väldigt brett:). Var ju väldigt trögt, när Emil Persson åker på strax under 13 timmar..., motsvarar väl som att han skulle åka Vasan på typ 5, har inte räknat, men 4,5 timmars vasafart hade i alla inneburit 11 timmar, så långsamt åker dom aldrig numera. Som vanligt fantastisk lopp med så otroligt trevlig och bra service, och som vanligt ett helvete ibland, som när man åkt 9 mil och det dyker upp en skylt och det står 130km kvar, då tänker man, detta är sjukt! Eller när man åker på en sjö på slutet runt runt och undrar om man åker rätt, åkt ett varv för mycket runt en ö, eller om man är på väg och fel håll ensam i mörkret...:)

Link to comment
Share on other sites

Jag har letat på Nordenskiöldsloppets hemsida efter en banprofil, men har inte hittat någon. Finns det någon upplagd någonstans? Det hade varit kul att se hur stigningarna är fördelade över loppet.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Pask said:

Jag har letat på Nordenskiöldsloppets hemsida efter en banprofil, men har inte hittat någon. Finns det någon upplagd någonstans? Det hade varit kul att se hur stigningarna är fördelade över loppet.

Titta här: https://www.nordenskioldsloppet.se/om-nordenskioldsloppet

 

OBS banan har ändrats lite några ggr bl.a. körde man tidigare hela vägen på isen från Granudden till Njavee och sen vidare till Kvikkjokk dvs mindre höjdmeter men mer vindkänsligt

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Rob said:

Titta här: https://www.nordenskioldsloppet.se/om-nordenskioldsloppet

 

OBS banan har ändrats lite några ggr bl.a. körde man tidigare hela vägen på isen från Granudden till Njavee och sen vidare till Kvikkjokk dvs mindre höjdmeter men mer vindkänsligt

Ja, där fanns ju en! Hur kunde jag missa den? Letade väl för dåligt.

 

Backarna mellan Granudden och Sågudden ser ju riktigt branta och jobbiga ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...