Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips på skateskidor


Crippa79

Recommended Posts

Funderar ev på att köpa ett nytt par skateskidor till nästa säsong. Jag är 171 och väger 80 kg så rätt kort o tung! Har kört mkt skate senaste åren o börjat få bra teknik. Har ett par Madshus race pro 187 stiff. Är rätt nöjd med skidorna men de börjar bli slitna. Skulle vilja ha ett par med lite bättre grepp på isigare snö då jag kör mkt på hård konstsnö. Verkar inte som alla märken tillverkar hårdare skateskidor i längder under 192? 187 på många märken verkar var upp till 75/80 kg och då kanske i mjukaste laget? 192 borde väll vara för långt för mig? Tips på märken/modeller mottas gärna!

Link to comment
Share on other sites

Jag kör helst med 187 cm långa skateskidor och väger 95 kg och har fått bra skidor då jag beställt hos Pölder. Rossignols S1-modell upplever jag som väldigt stabila med bra grepp. Annars har jag ett par äldre Fischer RCS som också har bra grepp på hårda spår och ett annat som är allt annat än stabila. Jag tror det spelar stor roll också vad skidan har för spann så användningsområdet är nog viktigt att få fram när man köper.

Link to comment
Share on other sites

Det är en stor summa pengar att lägga på ett skidpar, så jag förstår. Jag köpte mina på rea och därför våga jag ta risken, vilket visade sig vara ett bra beslut. Åkkänslan på dem skiljer sig inte mycket från Fischer, men de är mycket mer stabila och lätthanterliga. Själva carvingformen märker jag bara i att utförsåkningen blir mera avslappnad.

Link to comment
Share on other sites

Har kört några år med Ross x-ium. Tycker att de funkar mycket bra på hårdare underlag. Har också skaffat ett par Atomic S9 gen S. Har inte hunnit testa så mycket än, men det lilla jag kört så känns de smidiga och stabila. Lite ovant med en korta längden bara (183 cm)

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, jola61 said:

Har kört några år med Ross x-ium. Tycker att de funkar mycket bra på hårdare underlag. Har också skaffat ett par Atomic S9 gen S. Har inte hunnit testa så mycket än, men det lilla jag kört så känns de smidiga och stabila. Lite ovant med en korta längden bara (183 cm)

Jag är själv 182 cm och har Fischer 191 cm och Ross 186 cm och stör mig inte alls på den korta längden på Atomic. Tycker det bara är till fördel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...