Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilken bindning passar?


Recommended Posts

Har ett par gamla Fischer skidor med limmad platta på vilka jag tidigare haft en SNS-bindning skruvad ovanpå. Tänkte försöka mig på att nu snygga till hålen och fylla igen dem och sätta på en bindning kompatibel med Prolink. Har försökt leta men hittar inte vilken typ av platta det är och följaktligen inte vilken typ av bindning den är kompatibel med. IMG_7976.jpeg.4fc6ef975c9595172c6f87234933d9d6.jpeg

Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte helt enkelt att fylla igen borrhålen utan att det också gör det lite tajtare att få på en NIS-bindning. Ett alternativ är ju att skruva i en Prolink-bindning. De brukar passa i de gamla hålen.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, artur said:

Det är inte helt enkelt att fylla igen borrhålen utan att det också gör det lite tajtare att få på en NIS-bindning. Ett alternativ är ju att skruva i en Prolink-bindning. De brukar passa i de gamla hålen.

Okej, tänkte att det vore bra att kunna justera lite. Ska ha dem som stakskidor i kallföre och tänkte ha bindningen lite längre bak än tidigare. Har hört att man ska kunna fylla igen och använda nis-plattan men det är möjligt att det inte går.

Link to comment
Share on other sites

Det är en Rottefella NIS platta. Den är kompatibel med Rottefellas NNN bindningar för NIS. Rottefellas NNN bindningar är kompatibla med alla NNN och Prolink pjäxor.

Ska nog inte vara något problem att fylla hålen med epoxy och sedan skära bort det som blir över när det torkat, men de lägen där hålen varit kan vara svårt att få fixade så att de går att använda.

Link to comment
Share on other sites

Du kan behöva fila/dremla lite för att få den att gå smooth, men det bör gå ändå. Iaf skapligt. Jag har gjort precis detsamma på ett par och det blev ändå rimligt ok. Om än en touch trögt. 

Link to comment
Share on other sites

Det finns speciella plastpluggar som man kan slå i bindningshål. Sådana har jag använt med bra resultat.

 

Du kan även sätta en Rottefella Move på din platta, om du köper en som är gjord för NIS 1.0. Det behövs dock en plan yta på skidan ca 10 cm framför plattan, men det ser det ut att finnas på dina skidor.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Pask said:

Det finns speciella plastpluggar som man kan slå i bindningshål. Sådana har jag använt med bra resultat.

 

Du kan även sätta en Rottefella Move på din platta, om du köper en som är gjord för NIS 1.0. Det behövs dock en plan yta på skidan ca 10 cm framför plattan, men det ser det ut att finnas på dina skidor.

Tack för tips!! Har en Rottefella Move Race på det par jag kommer ha som klassiska men de bindningarna är ju lite dyrare så om det inte funkar med plattan känns det ju rätt surt. 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...