Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dundret runt 6/4


Recommended Posts

Var det någon mer som åkte Dundret runt i lördags?

Jag åkte motionsloppet 3 mil. Härlig åkning. Fantastiskt väder och fin natur. Vackert vinterlandskap. -12 i starten, varmare under dagen. Det tog lite tid runt men jag kom i mål.

Inte helt fel prova andra lopp också. Sen var det lite kul när elitåkarna el de första i NSD Cllassics åkte förbi och en av dem hejar på en. 
 

Det enda minuset var att det var dåligt skyltat till Hellnerstadion från busshållplatsen Dundret. Hämtade ut nummerlappen dagen innan loppet och vi irrade runt en stund.

Link to comment
Share on other sites

Åkte 3 milen 2016, men då var det skejt, minns bara att det var ganska tufft sista km upp till Hellnerstadion. Dagen efter stod jag vid kontrollen en bit från Porjusvägen och kollade på NSD Classic, men Marcus Hellner dök aldrig upp då han fått tillökning i familjen. Har åkt långa loppet två gånger tidigare, men då var det 6 mil och det bestående minnet var den goda renbuljongen där sträckorna gick ihop. Jag har även försökt att åka till Åke på Toppen, men vände nästan uppe och tog av mig skidorna och gick ner i halva backen, men det skall tydligen finnas en snällare nedfart, iaf kom jag så småningom ner på Vassara Träsk och rundade Kissansaari.

Hade lite funderingar på att åka NSD Classic i år, men blev sjuk och fick ställa in säsongen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker de sista 5 km kändes längre än vad det var men antagligen för att jag var trött och jag hade även sovit dåligt 2 nätter innan- kan ju också påverka. Renbuljongen var precis som du skriver god och den kändes även stärkande, annars blev det mest blåbärssoppa och på nån av kontrollerna serverade de varmkorv också. Och varje kontroll hade massor av godis och chokladkakor. 

De intervjuade Marcus Hellner innan starten men jag tror inte han åkte utan han hade varit ute kvällen el natten innan och provåkt slingan. Lyssnade inte klart på intervjun då jag gick iväg och lämnade mitt skidfordral och kom i samspråk med andra deltagare,blev ju en del prat om årets Vasalopp också.

Kanske du åker ett annat år istället då. Hoppas du är frisk nu. Hörde på jobbet när jag kom tillbaka efter minisemester att många är sjuka just nu i förkylning och influensa.

Det som också kändes härligt med att åka upp till Gällivare var att de hade ju riktig vinter med mycket snö, säkert en meter. Sån vinter som man hade förmånen att ha några vintrar som barn innan det försvann...och bara kommer lite ibland. Men nu är jag också redo för våren. Detta lopp var min säsongsavslutning på längdskidåkningen men vem vet- kanske nån skidtunnel i sommar. Men idag tog jag fram cykeln och cyklade utomhus och det är första gången för i år.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Mimi said:

Jag tycker de sista 5 km kändes längre än vad det var men antagligen för att jag var trött och jag hade även sovit dåligt 2 nätter innan- kan ju också påverka. Renbuljongen var precis som du skriver god och den kändes även stärkande, annars blev det mest blåbärssoppa och på nån av kontrollerna serverade de varmkorv också. Och varje kontroll hade massor av godis och chokladkakor. 

De intervjuade Marcus Hellner innan starten men jag tror inte han åkte utan han hade varit ute kvällen el natten innan och provåkt slingan. Lyssnade inte klart på intervjun då jag gick iväg och lämnade mitt skidfordral och kom i samspråk med andra deltagare,blev ju en del prat om årets Vasalopp också.

Kanske du åker ett annat år istället då. Hoppas du är frisk nu. Hörde på jobbet när jag kom tillbaka efter minisemester att många är sjuka just nu i förkylning och influensa.

Det som också kändes härligt med att åka upp till Gällivare var att de hade ju riktig vinter med mycket snö, säkert en meter. Sån vinter som man hade förmånen att ha några vintrar som barn innan det försvann...och bara kommer lite ibland. Men nu är jag också redo för våren. Detta lopp var min säsongsavslutning på längdskidåkningen men vem vet- kanske nån skidtunnel i sommar. Men idag tog jag fram cykeln och cyklade utomhus och det är första gången för i år.

Fick en uppgift där att 3-milen är 32 km, därför sista 5 km långa.

Link to comment
Share on other sites

Ok, om det stämmer så kanske det var därför det kändes extra långt. Såg nu att resultatlistan har kommit och det är ju ett motionslopp utan tidtagning men eftersom det ändå är lite intressant med hur lång tid det tog runt så hade jag väl ungefärlig koll, trodde strax över 5 timmar. Men det står 6.50.10 på mitt resultat så det lät konstigt men så ser jag att det står att jag startat 06.00 (då var jag fortfarande på hotellet) och det står det på alla som åkte enbart motion. Men tidigaste starten var ju 07.00 och jag startade några minuter innan 08.00 så då blev det ju under 5 timmar dvs 04.50 istället.

Men visst mitt mål denna gång vara bara att njuta och ta det lugnt och komma i mål. Kul att prova ett annat lopp också men Vasaloppsveckan är ju speciell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...