Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Webapp för Analys av Vasaloppsresultat


Recommended Posts

Som vasaloppsåkare och tillika statistik- och datanörd, tyckte jag att Vasaloppets egna resultatsidor lämnar lite att önska vad gäller visualiseringar och aggregeringar av resultat genom åren. Och då jag nyligen lyckats bryta foten, fanns lite tid till att snickra ihop en app på området! Gjord enbart som ett hobbyprojekt under några kvällar 🙂

Appen bygger på data hämtad från Vasaloppets officiella resultatsidor, men har inget med vasaloppets organisation att göra i dagsläget (men vem vet var framtiden kan ge). 

Jag hade jättegärna tagit er feedback på web-appen! Vad mer hade ni velat se? Finns det något ni alltid undrat över? Går den befintliga appen att förstå?

Ni hittar web-appen här: http://vasadata.streamlit.app (gratis, öppen källkod och kräver inget användarkonto)

I nedan bild ser ni som ett exempel första analys-sektionen i appen av 4: 

image.png.4a8461435441812edbe73c5122d1b1bf.png

Link to comment
Share on other sites

Ser kanon ut, racefox hade för några år sedan att man kunde se mer personlig data, hur man presterade i förhållande till andra i sin startgrupp, hur man presterade på olika delar på loppet o.s.v. detta är något jag saknar.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Oskar250 said:

Ser kanon ut, racefox hade för några år sedan att man kunde se mer personlig data, hur man presterade i förhållande till andra i sin startgrupp, hur man presterade på olika delar på loppet o.s.v. detta är något jag saknar.

Tack för mycket bra idé! Ska lägga till en sektion där man kan filtrera ut en åkare och se lite mer statistik, och även kolla lite mot meter upp/meter ner etc så man kan se vad man kan behöva jobba på mot en viss startgrupp :)! 

9 hours ago, Trampe said:

Helt fantastiskt!!

Uppskattas verkligen!👍

Kul att du gillar den, tack 😄

1 hour ago, Sso said:

Snyggt!

Finns det någon anledning att det inte finns tidigare år än 2018?

Tack! Formen på datan är lite annorlunda när man plockar ut den, så krävde lite mer data-rensning som jag inte hunnit med ännu. Men tanken är att läsa in så långt bak det finns relevant data, så kommer över tid :)! Tänker eventuellt även lägga till lite väderinfo att korrelera datan mot.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...