Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet nästa...


Ida86

Recommended Posts

Ifall det handlar om träningsupplägg för mej och dej, Kustlöparen, så håller jag med om att hyfsad tyngdpunkt åt stakträningen är lämpligt (förutom att jag inte kommer att göra om förra vinterns misstag då jag bara tränade skidor på flacka banor och helt missade att förbereda mej för backar).

Men det jag har reflekterat över är att när nybörjare skriver på detta forum om råd för hur de ska förbereda sig för VL, med målsättning att klara repen och ta sig i mål, så får de oftast tips som verkar ligga på lite väl hög nivå.

Exempelvis skrev Dunderklumpen att Ida86 skulle använda ”modern” högfrekvent stakteknik. Jag kör sådan teknik i intervaller nu på rullisar och det är ju apjobbigt. Det ligger nog en bit fram att jag skulle kunna staka så någon större del av ett VL.

 

Ifall det stämmer att Sixten använde stakning med dubbla frånskjut så var det knappast något han gjorde av okunnighet, utan efter en seriös utvärdering av vilken teknikmix som var relevant för honom. Då borde det vara en relevant teknik även idag ned till kanske ~ led 4 nivå. För dagens medelmotionärer borde en jämförelse med Sixten (som åkte på 5:13) vara mer relevant än att jämföra sig med Oscar Svärd.

Ingen av oss skall jämföra oss med den teknik Sixten körde på sin tid. För det var helt andra typer av spår och helt andra typer av skidor man åkte på då. Man sprang ju mer på den tiden än vad man gör idag. Därför hade man ju annan teknik på den tiden. Att åka med sådan gamal teknik idag bör ingen göra, inte ens den som precis klarar av repen. Helt onödigt säger jag om man får vara lite hård i orden.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply
Favorit i repris http://www.pfizer.se/Sites/PfizerSE/Templates/Extension____7207.aspx

finns flera anledningar att träna stakning.

Vad jag kan förstå av den artikeln så är det i princip ett matematiskt samband (omvänt) mellan payoffen på ett benfrånskjut och åkhastigheten, och att detta har drivit eliten mot mer överkroppsåkning i klassiskt. Därmed torde ju också det motsatta gälla också, dvs att när man är på en nivå där man inte rimligen kan hålla mer än ca 50-60% av elitens åkhastighet så borde payoffen på extra benfrånskjut öka rejält.

Dessutom har det betydelse vilken lutning som respektive växel används vid. Stakning med frånskjut är ju för dagens elit en typisk "slakmotväxel", d.v.s. den används när det går svagt uppför. När sedan motlutet ökar något har man ju nackdelen att det är lite svårare att få tillräckligt fäste när frånskjutet sker utan samtidig hjälp med stavarna vid stakning med frånskjut. Därför går man direkt från stakning med ett benfrånskjut, till diagonal (vid diagonal trycker man ju ifrån med ena staven samtidigt med benfrånskjutet, vilket ger viss avlastning). Den växel som (historiskt) legat däremellan; stakning med dubbla frånskjut, blev därmed överflödig när elitens åkhastighet ökade och växelövergångarna hamnade i mer motlut.

För oss som åker långsammare hamnar ju övergången mellan dessa växlar i den flackare terrängen. De faktorer som fick eliten att överge "Sixtenväxeln" för länge sedan känns därmed inte helt relevanta för mej som led-6-åkare. Jag tänker nog behålla denna växel i arsenalen även kommande vinter. Sedan får ni andra göra era egna bedömningar och så får vi väl se vem som är fräschast i Eldris..

Link to comment
Share on other sites

Om jag skall vara riktigt ärlig förstår jag inte riktigt hur det här med dubblafrånskjut skall gå till. Skall man använda först det ena och sedan det andra benet på samma stavtag låter det som en balansmässig ganska trixig historia som jag inte skulle rekommendera en nybörjare. De brukar ha nog problem med balansen
Link to comment
Share on other sites

All skidåkning handlar ju om balans och rytmen. Detta för att tungdöverföringen skall bli så korrekt som möjligt. Och tungdöverföringen är ju det som gör att man får fäste resp glid i samband med benrörelsen. Om man då gör två snabba "dubbelfrånskjut" så tror jag man har svårt att få korrekt tungdöverföring vilket innebär at glidet försämras och att man sliter bort fästvallan onödigt fort.

Men vem vet det kanske passar dig bra. Och om du själv är nöjd skall du ju fortsätta med det....iallafall så långe du håller dig bakom mig i loppen ;) Men jag råder stark någon nybörjare att ta efter det.

Jag har ju försökt lära ut teknik till många vuxna nybörjare, och dom som har svårast att lära sig åka fort är alltid dom som tränat in en felaktigt teknik för länge, då har man svårare att åka korrekt och fortare utan att göra av med för mycket energi.

Link to comment
Share on other sites

Nja.. om det handlar om snabba frånskjut och hyfsad frekvens så ska man nog hålla sig till ett frånskjut. Jag använder växeln med dubbla benfrånskjut för att rejält sänka frekvensen (alltså längre tid och väg mellan varje stavtag), men ändå kunna åka snabbare än vid diagonal. Och det tycker jag är energibesparande. Antagligen för att man sprider ut belastningen mellan muskelgrupperna på ett propotionerligt sätt.

Vid diagonal har man också balans mellan arm- och benbelastning, men magmusklerna når inte sin fulla potential.

 

Men ifall det vore svårt för en vuxen nybörjare vet jag inte eftersom jag har använt denna växel sedan barnsben. Och jag har aldrig försökt lära ut den till någon annan.

Angående glidet så är det väl så att när man skjuter ifrån med ben 1 så glider man ut på motsatta skidan. Efter detta första frånskjut sker en mjuk tyngdöverföring och när detta får motsatta skidans spann att tynga ned så blir det den naturliga övergången från glidfas till att frånskjutet på ben 2 inleds.

Link to comment
Share on other sites

Släpp de där ämnet någongång!!!

Nu undrar jag vad för kläder man ska ha, funkar det med vanliga löpkläder heller?? Eller finns det special-special-rull-kläder???

/Ida

Ett litet tips från mig, lyssna inte på MC Hammer och hans dubbelfrånskjutsstakning eller vad det heter iaf. Ser inte riktigt klokt ut, och kan inte se något postivt med att åka sådär heller.

 

Kläder, jacka och tights känns väll som ett bra val nu på hösten. Sen om det är löpar eller skidåkaregrejer, spelar ingen roll.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej hej!!

 

Nu har jag åkt litemed rullisarna och ja, jag har lite frågor!! (ni svarade ju så bra förra gången så testar igen....)

 

Det ni skrev om frånskjut och allt de där... ska jag göra det med rullskidorna eller är det på vanliga längdskidor ni menar?? Är ju väldigt ostadigt om man man säger så.... skrubbsår finns att visa upp!!! Hehe!!

 

Och sen.... hur stannar man?? Menar ni att man ska kunna ploga med rullskidorna??? Verkar ju ganska omöjligt...

 

Tack tack

Link to comment
Share on other sites

Kustlöparen, om du läser detta...

Ser att du bor i Kode! Jag med... :)

Var är bäst att åka???

Mailade dig för ett tag sedan men det har väl inte kommit fram då...tror vi har en del gemensamma bekanta...

 

Finns rätt många fina rundor runt Kode fast beror ju på hur långt man vill köra.

 

Kör ofta gamla E6:an från kode till jörlanda och därifrån är det belyst cykelbana hela vägen till Stenungsund en och tillbaka en runda på drygt 3mil, man kan även vända i St Höga då blir det ca 2 mil.

 

En annan fin runda i underbar natur är att köra in Stubbhultsvägen vid Ingetorps golfbana och upp till Stubbhålt och därifrån till Jörlanda, ganska grov asfalt men nästan ingen trafik. Ifrån Jörlanda kör man gamla E6:an, ca 2,5mil.

 

Kvällstid och helger är Rollsbo ganska bra men det kan bli lite tradigt i längden. Rekommenderar dock Rollsbo för nybörjare eftersom det nästan inte är nån trafik på kvällar/helger.

 

Du får väl dyka upp nån av Kungälvs OKs träningar, vi kör varje torsdag i Fontin eller Rollsbo.

 

På söndag är det dags för Rollsborundan ett bra tillfälle om man vill kolla in rullskidåkning på alla nivåer.

Link to comment
Share on other sites

Hej hej!!

 

Nu har jag åkt litemed rullisarna och ja, jag har lite frågor!! (ni svarade ju så bra förra gången så testar igen....)

 

Det ni skrev om frånskjut och allt de där... ska jag göra det med rullskidorna eller är det på vanliga längdskidor ni menar?? Är ju väldigt ostadigt om man man säger så.... skrubbsår finns att visa upp!!! Hehe!!

 

Och sen.... hur stannar man?? Menar ni att man ska kunna ploga med rullskidorna??? Verkar ju ganska omöjligt...

 

Tack tack

Hehe stanna det är spännande, går att få ner farten genom att ploga lite eller att köra tvära slalomsvängar. Men att stanna fort, ja då får man hoppa i diket...

Det är bara att hoppas att dom inte gräver fjärrvärme i nedförsbacken :)

Link to comment
Share on other sites

Och sen.... hur stannar man?? Menar ni att man ska kunna ploga med rullskidorna??? Verkar ju ganska omöjligt...

Inte är det lätt i början, men övning ger färdighet. Men det kanske kan vänta tills du inte känner dig vinglig vid vanlig åkning.

 

Lite svårt att förklara också men jag använder mig av en teknik som närmast kan liknas med plogning. Men man riktar skidorna i ett V och trycker ner vänster ben och sedan höger omväxlande. Växlingen kommer ju naturligt för annars kommer du att korsa skidorna. Dock inte båda samtidigt för då lär du flyga!

Link to comment
Share on other sites

Och sen.... hur stannar man?? Menar ni att man ska kunna ploga med rullskidorna??? Verkar ju ganska omöjligt...

Inte är det lätt i början' date=' men övning ger färdighet. Men det kanske kan vänta tills du inte känner dig vinglig vid vanlig åkning.

 

Lite svårt att förklara också men jag använder mig av en teknik som närmast kan liknas med plogning. Men man riktar skidorna i ett V och trycker ner vänster ben och sedan höger omväxlande. Växlingen kommer ju naturligt för annars kommer du att korsa skidorna. Dock inte båda samtidigt för då lär du flyga![/quote']

Jag kör med skidorna brett isär, plogar....sen trycker man till kraftigt på båda skidorna samtidigt och man stannar ganska fort. Men det kräver övning. Men det är efektivt och fungerar bra.

Link to comment
Share on other sites

Hej hej!!

Det ni skrev om frånskjut och allt de där... ska jag göra det med rullskidorna eller är det på vanliga längdskidor ni menar?? Är ju väldigt ostadigt om man man säger så....

Det är väl både och. Ett mycket bra sätt att träna teknik både på snö och på rullskidor är utan stavar. Simulera armrörelserna både vid diagonal samt vid frånskjut. Ta hjälp av andra duktiga åkare från en klubb - så nappa på kustlöparens erbjudande om gemensamma klubbträningar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...