Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Salomon Pilot Classic - lönt att köpa?


m95jojo

Recommended Posts

Jag skall inom kort prova ut ett par ytterligare skidor.

Jag funderar på att "byta upp" mig till pilotbindningen men är osäker då jag har hört mkt negativt kring denna bindning...då främst gällande dess bristande funktionalitet vid kall väderlek.

 

Vad säger ni? Är det värt/lönt att köpa pilotbindningen el skall jag fortsätta med den vanliga SNS:en även på de nya skidorna? Kräver piloten mer av mig som skidåkare?

 

Bakgrund:

Har i de två år jag hittills åkt skidor kört med den klassiska SNS-bindningen vilket har funkat fint. Körde VL på 6.35 -07 och kör 3-4 seedningslopp utöver VL. Kör med Salomons S-Lab sko anpassad för pilot.

 

Tacksam för input!

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Har inte heller haft några problem med Pilot hittills. Det sköna med den bindningen är att man blir av med tycket över tårna. Hade inte tänkt på det tidigare, men när man byter tillbaka till Profil-bindningen känner man det. Ett tungt vägande skäl till att köra med Salomon är att deras skor är i en klass för sig vad passformen beträffar (iallafall om man har Salomon-fötter... :) ). Den svarta skon sitter som en handske!
Link to comment
Share on other sites

Det låter som att de som verkligen har provat ej har några invändningar mot Pilotbindningen!?

 

Ni (exvis henkeee) som ej gillar Salomon i allmänhet...vilka problem har ni erfarit för att uttrycka denna bitterhet gentemot salomons prylar?

 

Håller med Andreas T om att S-lab-pjäxan sitter som en (skön) handske på foten!

Link to comment
Share on other sites

Andreas:

Om man använder "nya" Salomon skon med gamla bindningen (en klo) så brukar det fungera bättre (bli mindre tryck mot tårna) om man skär bort ett par mm av bindningens gummikudde.

 

/ Steffe

 

Har inte heller haft några problem med Pilot hittills. Det sköna med den bindningen är att man blir av med tycket över tårna. Hade inte tänkt på det tidigare, men när man byter tillbaka till Profil-bindningen känner man det. Ett tungt vägande skäl till att köra med Salomon är att deras skor är i en klass för sig vad passformen beträffar (iallafall om man har Salomon-fötter... :) ). Den svarta skon sitter som en handske!
Link to comment
Share on other sites

Jag skall inom kort prova ut ett par ytterligare skidor.

Jag funderar på att "byta upp" mig till pilotbindningen men är osäker då jag har hört mkt negativt kring denna bindning...då främst gällande dess bristande funktionalitet vid kall väderlek.

 

Vad säger ni? Är det värt/lönt att köpa pilotbindningen el skall jag fortsätta med den vanliga SNS:en även på de nya skidorna? Kräver piloten mer av mig som skidåkare?

 

Bakgrund:

Har i de två år jag hittills åkt skidor kört med den klassiska SNS-bindningen vilket har funkat fint. Körde VL på 6.35 -07 och kör 3-4 seedningslopp utöver VL. Kör med Salomons S-Lab sko anpassad för pilot.

 

Tacksam för input!

/Jonas

Nu har jag slängt bort dom gamla sns-bindningarna på rullskidorna till att börja med. Och, NNN var ju helt underbart att åka med i jämförelse. Oerhört nöjd blev jag när jag testade. En mycket bra ´grej med detta systemet är att "pinnen" som man fäster i bindingen sitter lite under foten, vilket också pilotsystemet gör. Detta gör att man får en härlig kontroll över skidan.'

 

Sedan inverkade det nog att dom nya pjäxorna (madshus hyper clc) satt så underbart på fötter i jämförelse men mina gamla salomons silverskor. Fötter satt still till hundra procent. Härligt! Förut var kontrollen nedsatt pga dålig passform och bindingsfästet långt framför tårna.

 

Nu vet jag att NNN är bättre än sns, ingen kan säga något annat tycker jag. Sedan ska jag låta det vara osagt hur piloten står sig då jag är säker på att den är betydligt bättre sns. Så mitt råd efter detta blir att satsa på pilot om du inte har möjlghet till NNN!

Link to comment
Share on other sites

En mycket bra ´grej med detta systemet är att "pinnen" som man fäster i bindingen sitter lite under foten, vilket också pilotsystemet gör. Detta gör att man får en härlig kontroll över skidan.'

Det som tidigare vissa tyckte var en fördel med NNN mot gamla SNS var väl att man i och med pinnens placering lite längre bak får ett bättre tryck vid frånskjut (diagonal).

 

Sedan inverkade det nog att dom nya pjäxorna (madshus hyper clc) satt så underbart på fötter i jämförelse men mina gamla salomons silverskor.

Det är väl just detta som är det viktigaste. Salomons silversko helt OK på mina fötter och jag fick spader när jag provade alla NNN skor för några år sedan. Men jag tror nog mina fötter skulle bli ännu gladare av svarta Salomon (eller kanske vita atomic?). Men om jag därmed byter bindning på klassiskt vet i 17. Tycker bindningshysterin är lite överdriven på klassiskt, både NIS och nya piloten... I alla fall om man inte tillhör eliten. (Men på skate ser jag fördelarna på båda.)

Link to comment
Share on other sites

Det gäller ju i första hand att hitta en sko som passar ens fot. Om det sedan är NNN eller Salomon får ju i det fallet visa sig. Det kommer ju att finnas mer NNN skor på marknaden framöver så jag tror inte det blir svårt att hitta en sådan sko som passar. Väljer man Salomon Pilot och kör med gamla bindningen så skär man som nämnts tidigare av första flänsen av flexkudden för att minska trycket på tån.

Bra system båda två men NNN har en fördel då det kommer att finnas massa skidor med NIS-platta ute på marknaden som ger en enkelhet och flexibilitet som inte salomon har. Har haft mest nytta av det på skate skidorna än så länge (personlig reflektion)

 

Ha det!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jag ska köpa nya rullskidor och pjäxor men jag känner mig kluven kring bindningen. Salomon s-lab skon sitter perfekt på min fot och jag ska nog köpa nya sådana! Problemet är ju dock bindningen!

Jag ska ha de till att åka rullskidor, klassiskt. Är problemet med bindningen att den gärna fryser för det spelar ju inte så stor roll på sommaren!:) Eller är bindningen bara kass? Om det nu funkar är det då denna jag ska köpa?

http://www.polder.se/1/sv/salomon-Salomon/salomon-sns-pilot-equipe-classic.php

 

Jag ska alltså bara ha den på sommaren och invänta den nya bindningen som borde komma till vintern.

MVH Almkvist

Link to comment
Share on other sites

Varför köpa piloten när du kan få en profil för 200 kronor mindre? Jag tillhör den skaran som tycker piloten (den klassiska) är kass därför att den inte funkar till 100% när det är vinter och snö(inte för mig i alla fall). När det är snöfritt kan den säkert funka bra om det nu inte är så att det kommer in skräp som hindrar fjäderns rörelse. Jag har dock inte testat sommartid.
Link to comment
Share on other sites

Nog fungerar dom på rullskidor, men jag och även kossorna i hagen brevid vägen stog inte ut med ljudet av fjädern som ligger och vibrerar på sämre asfalt.

Många har haft problem med dom på rullskidor också, regn, grus och salt är inte bra. Så dom krånglar nog mer på asfalt än på snö enligt min erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...