Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Backlöpning med stavar


martini

Recommended Posts

För att tala om egen erfarenhet. Jag använder en slalombacke som tar ca 4 minuter att ta sig upp för. Jag går/springer under liften där det är en stig av grus/jord. Jobbar hårt med hela kroppen för att maximera pulsen. För mig som motionär räcker det att gå, men ibland springer jag också, men det tar lika lång tid vilket som för mig.

 

Angående bilder finns det på http://www.karlslundsif.org/ under nyheten "Rapport från träningshelg med kick off..." daterat 3 september.

Link to comment
Share on other sites

Skidlöpning är både bra och rolig träning som dessutom är mycket tidseffektivt.

 

Jag brukar köra skidlöpning i några olika backar med löptid på 2-4 minuter, brukar bli mellan 6-10 intervaller, värmer upp 10-15 min och har lika lång urspringning.

 

Tekniken då? Nja, jag brukar bara köra så hårt det går och försöka få med hela kroppen och göra det så skidlikt som möjligt för överkropp och armar, kör ingen skidliknande löpstil utan benen jobbar framåt uppåt som i vanlig löpning i backe.

 

Utrustning? Kör själv med 15 cm kortare stavar än vid vanlig åkning,bra skor behövs, kör både med crosscountry löpskor, Icebugs och orienteringsdojor beroende på vilket underlag det är.

 

http://www.fasterskier.com/training2325.html

 

http://www.masterskier.com/articles/0102preseason/drylandtechniques.html

Link to comment
Share on other sites

Att löpa med stavarna är en latversion:P

Bättre att köra "sprättande" dvs. att man försöker få ett häng i luften, man trycker ifrån ordentligt och ligger kvar med benet i luften en halv sekund extra. Blir bra träning för att få bra tryck i diagonalåkningen sen på vintern. Detta tar längre tid än att bara springa med stavarna.

 

Har man en brant och lite längre backe så får man gå, det blir jobbigt så det räcker ändå...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej!

 

En liten reflektion bara...

 

Jag har märkt en sak nu när jag börjat träna för ÖS (se tråden "Första Vasan") och det är nämligen att jag blivit mycket starkare i hela kroppen av att träna annorlunda!

 

Vad jag försöker att säga är det att jag har märkt att jag blivit starkare i alla moment när jag spelar fotboll efter att jag börjat träna skidåkning (rullisar, etc..).

 

Min slutsats av detta är att det är bara bra för kroppen att träna allsidigt. Visst, jag förstår att ni alla visste detta sedan tidigare, men jag vill bara lyfta fram detta ändå.

 

Jag menar bara att "vi" kanske inte ska fokusera för mycket på "gren nära" träning utan söka träningsvägar och metoder utanför skidåkningen!

 

"En tanke bara med reflektion av min egen utveckling..."

 

 

/Evildog

Link to comment
Share on other sites

Jag märkte efter en veckas längdåkning och ingen löpning att hela kroppen blivit mkt starkare (bålstarkare liksom). Löpningen kändes starkare och annorlunda på ett positivt sätt. Starkare uppför. Skidåkningen övar ju så många fler muskler än löpningen.
Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

En liten reflektion bara...

 

Jag har märkt en sak nu när jag börjat träna för ÖS (se tråden "Första Vasan") och det är nämligen att jag blivit mycket starkare i hela kroppen av att träna annorlunda!

 

Vad jag försöker att säga är det att jag har märkt att jag blivit starkare i alla moment när jag spelar fotboll efter att jag börjat träna skidåkning (rullisar, etc..).

 

Min slutsats av detta är att det är bara bra för kroppen att träna allsidigt. Visst, jag förstår att ni alla visste detta sedan tidigare, men jag vill bara lyfta fram detta ändå.

 

Jag menar bara att "vi" kanske inte ska fokusera för mycket på "gren nära" träning utan söka träningsvägar och metoder utanför skidåkningen!

 

"En tanke bara med reflektion av min egen utveckling..."

 

 

/Evildog

Mycket bra reflektion !!!

Mr Pölder anser själv att han var en bättre löpare under tiden han höll på med skidträningen..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...