Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Teknikläger - vad ska man välja?


martini

Recommended Posts

Jag undrar om det finns nån förteckning över teknikläger.

 

Finns det några ni vill rekommendera alt. direkt avråda ifrån?

 

Det är ju rätt hopplöst att bedöma utifrån en annons, även om t.ex. Janne Ottosson låter trovärdig ... Sen är det ju inte säkert att en bra skidåkare är en bra pedagog.

 

Priset spelar också in.

 

Men som relativ amatör är allting mkt svårt att bedöma och överblicka!

 

Som småbarnsfar har jag svårt att åka iväg en långhelg, så endagsläger ngt närmare Stockholm kan vara ett bra alternativ.

 

Vad rekommenderar ni mig att göra????

Link to comment
Share on other sites

I vasalöparen senaste nummret hade många annonser.

 

Förra året var jag på Staffan Larssons läger, det var bra. Föreläsningarna var på en grundläggande nivå, även om jag inte har så stora kunskaper på vallning lärde jag mig inte så mycket. Kost och träning kan jag betydligt mer om och där lärde jag mig igenting. Det var fler ovana skidåkare än vana, så jag tror nivån var lagom för dem.

 

På skidåkningen delades vi in i tre grupper efter kapacitet och gick igenom de växlar vi har användning av. Åka utan stavar osv. Videofilmades och fick titta på det. Vi hade även korta individuella övningar. Där lärde jag mig mycket. På varje växel fick vi ett antal saker att tänka på, olika i olika grupper anpassat till nivån.

 

Det var tre ledare och vi hade liknande lektin tre gånger om, men med olika ledare varje gång för att få olika input.

 

Jag kan absolut rekommendera det lägret. Deltagarna var främst lite mer ovana/långsamma åkare. I grupp 1 personer som aldrig åkt vasalopp och rel ovana skidåkare. Grupp 2 var lite blandad mellan personer som åkt några lopp (på runt 7-9 timmar) och de som inte åkt, men var bra tränade. Grupp 3 hade i princip alla åkt vasalopp tidigare och hade en hyfsad teknik som de ville finslipa på, bästa åkare i den gruppen hade kapacitet på ned mot 5 timmar.

 

Detta år står jag som reserv på perfect skiing, för att prova ett annat läger, men upplägget ser mycket lika ut.

 

Jag har också valt Mora för den korta resan om man jämför med de längre norrut. Dessutom verkade de lägren bäst då jag kollade runt på hemsidorna, även om jag såg med Mora ögon just för att jag ville ha en kort resa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag har ingen erfarenhet av de andra men Otto vet jag är en mycket bra tränare. Jag har själv haft han som tränare på skidgymnasiet i Åsarna under de 3 åren jag gick där. Det var väldigt givande och när det gäller klassisk teknik finns det ingen som vet bättre än han hur man skall åka och som kan visa de allra minsta detaljerna i tekniken hur de skall gå till. Jag rekomenderar verkligen Ottos läger för där vet jag att du kommer att få ut mycket av det.
Link to comment
Share on other sites

Jag var på Janne Ottossons läger för 3 säsonger sedan. Håller verkligen med att Janne är kanonbra. Hade då även äran att få tränarhjälp av Torgny Mogren. Vallning etc körde vi i Tomas Wassbergs garage där han smög omkring med vovvarna. Har sedan dess deras autografer inskrivna på ena skidparet. Bra att kolla på när tröttheten kommer krypande i Oxberg...

 

Det enda som jag nu i efterhand kan ha synpunkter på är staktekniken de lärde ut. Då fick vi träna på den "gamla" 80-90 tals varianten där man stakar längre, djupare och med händerna under knäna. Känns inte så aktuellt i dagsläget. Men de kanske har ändrat på det nu.

I.o.f.s, Janne vann VL fyra ggr med den tekniken =)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag tänkte boka in ett Vasaloppsläger tord-sön vecka 2 på "perfect skiing" i Mora.

Har någon erfarenhet av deras läger.

 

Jag har hört att de ska vara riktigt bra?

 

Jag är en motionär som behöver fräscha upp min teknik, då det var 10 år sen jag åkte skidor. Tre månader till VL.. Måste komma i form på snö nu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag tycker att det är för långt att åka till Myhlback..

Jag har bokat in mig på Långbergets Vasaloppsläger den 17-20 januari istället.

Är det någon som åkt där förut? Eller kanske rent av deltagit i Valaloppslägret?

 

Det vore kul att höra Era synpunkter på Långberget.

Link to comment
Share on other sites

Har varit i Långberget två gånger under v. 49. Första gången var för 4 år sedan tror jag, men då regnade snön bort så det fick bli att bo på Långberget och åka skidor i Trysil. Vi provade även i år att åka dit men åter igen regnade under veckan så endast elljuset var öppen ( bäst spår ) men vilken skidåkning. 5 pass på 5.5km rundan kanske inte var det roligaste, vi hade sett fram imot att testa vasaloppsspåret.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ett bra tips: Titta på petter myhlbacks hemsida. Vasaloppsläger i Tänndalen, helpension på hotell tänndalen, teknikträning, vallningskurs 3-6 januari. 1500:- Jag ska dit iallafall!

Har ni varit på läger? Jag åkte iväg på detta och det var sjukt bra! Allt var verkligen kanon. Kan varmt rekommendera det till nästa vinter.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har tips på bra hemsidor med de olika alternativen för skidläger?

Ska till sälen v.5 - någon som vet om det går att hoppa på något läger där uppe alt. hyra en tekniktränare?

//Johan

Jag anlitade en kille som heter Mattias Svahn för tekniklektioner....Jag är jätte nöjd. Han är f.d. elit (fjärde plats i VL under ett par år), pedagogisk OCH en trevlig kille,,,lol

 

Om du är intresserad kan du kolla på hans hemsida http://www.vasasvahn.se/

 

Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

Jag var förra året på Vålådalens vasaloppsläger med Oskar Svärd och Jerry Ahrlin. Ett mycket personligt och trevligt läger, med väl avvägda delar teori, teknik och åkning i spår. Mycket bra vallatips som kan tillämpas för allt från nybörjare till bättre motionärer.

Dessutom bjuds på mycket bra spår och god mat!

 

Jag kan verkligen rekommendera detta läger - vem, vet kanske blir det du, oskaar och Jerry som slåss om segern i årets upplopp?

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att Mattias Svahn är en kanonkille. Han hjälpte till på Staffa Larssons läger förra året. Mycket skratt blev det, men också väldigt bra tips. Skulle jag välja igen blev det ett läger med Svahn.

Ja, jag ska upp till Älvdalen i februari så kommer jag ta kontakt med Mattias igen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...